Gå til innhold

Vanlig med mange venner på 40-50 årsdager?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er en ganske annen enn du tror

Er jeg helt uvanlig? Nå har jeg vært i tre 40-årslag og to 50-årslag det siste halvåret. Det er snart min tur. Men jeg gruer, fordi jeg har ikke så mange bekjente lenger. Jeg har noen få nære venner som jeg er glad i, men som jeg vanligvis treffer hver for seg. Jeg føler meg ikke ensom eller sånn altså - ikke til vanlig. Men etter disse bursdagene, med masse venner og bekjente, så har jeg lurt på om det er meg som har uvanlig få venner?

Hvor mange ville du kunnet invitert på en sånn fest?

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Jeg er glad i fester og har en stor vennekrets, så jeg regner med at det blir omlag 40-50 gjester på 40-årslaget mitt, omtrent som i 30-årslaget.

Men hvis man ikke er av den legningen, er det ingen grunn til å gjøre det på den måten. Jeg vet om mange som bare har et lite lag, f.eks en god middag med familie og venner eller rett og slett reiser bort. Alternativt fortrenger hele greia. ;)

Annonse

Jeg syns man skal få feire merkedager som man helst selv har lyst til, jeg, om det er med mange eller få eller bare seg selv.

Hvor stor omgangskrets man har kommer an på mange ting - type jobb, type hobby(er), type engasjement i nærmiljøet, type engasjement i politiske kretser osv. Jo mer aktiv på flere fronter, jo større omgangskrets. Allikevel betyr det jo ikke at man nødvendigvis har så mange VENNER, men man kan ha mange å be i slike festlige lag.

Både gubben og jeg har feiret 40-årsdager, og hadde rundt 50 gjester hver, familie inkludert. Gubben blir 50 om noen små år, og blir det fest da også antar jeg at det blir omtrent samme antall.

Jeg fylte 50 år ihøsto g hadde et relativt lite selskap. Hadde invitert 25 gjester, men bar 20 kunne komme. Da var familie og svigefamilie inkludert og vi kunne ha det hjemme. Veldig hyggelig, jeg kunne aldri tenke meg å ha 40-50 gjester.

Jeg syns man skal få feire merkedager som man helst selv har lyst til, jeg, om det er med mange eller få eller bare seg selv.

Hvor stor omgangskrets man har kommer an på mange ting - type jobb, type hobby(er), type engasjement i nærmiljøet, type engasjement i politiske kretser osv. Jo mer aktiv på flere fronter, jo større omgangskrets. Allikevel betyr det jo ikke at man nødvendigvis har så mange VENNER, men man kan ha mange å be i slike festlige lag.

Både gubben og jeg har feiret 40-årsdager, og hadde rundt 50 gjester hver, familie inkludert. Gubben blir 50 om noen små år, og blir det fest da også antar jeg at det blir omtrent samme antall.

''Både gubben og jeg har feiret 40-årsdager, og hadde rundt 50 gjester hver, familie inkludert. Gubben blir 50 om noen små år, og blir det fest da også antar jeg at det blir omtrent samme antall.''

Dette har også noe med økonomi å gjøre og går ikke bare på antall venner man evt. har.

Mrs. Wallace

''Både gubben og jeg har feiret 40-årsdager, og hadde rundt 50 gjester hver, familie inkludert. Gubben blir 50 om noen små år, og blir det fest da også antar jeg at det blir omtrent samme antall.''

Dette har også noe med økonomi å gjøre og går ikke bare på antall venner man evt. har.

''Dette har også noe med økonomi å gjøre og går ikke bare på antall venner man evt. har.''

Det har helt klart noe med økonomi å gjøre, for det er klart det koster penger å arrangere fest.

Men det går an å gjøre det relativt rimelig også. Vi har f.eks ikke råd til å ha fri bar hele kvelden, men heldigvis er det vanlig i vennekretsen vår at gjestene tar med seg noen flasker vin (eller lignende) til selskapet, og vi lager maten selv. Vi bytter på å hjelpe hverandre til fester. Da blir det i hvert fall ikke enorme summer.

''Dette har også noe med økonomi å gjøre og går ikke bare på antall venner man evt. har.''

Det har helt klart noe med økonomi å gjøre, for det er klart det koster penger å arrangere fest.

Men det går an å gjøre det relativt rimelig også. Vi har f.eks ikke råd til å ha fri bar hele kvelden, men heldigvis er det vanlig i vennekretsen vår at gjestene tar med seg noen flasker vin (eller lignende) til selskapet, og vi lager maten selv. Vi bytter på å hjelpe hverandre til fester. Da blir det i hvert fall ikke enorme summer.

Fri bar vil nok utgjøre ganske mye penger ja, men det er ikke alle som bor slik at de har plass til et slikt selskap hjemme hos seg heller, da kommer evt. leie av lokale i tillegg. Det trenger ikke bli så dyrt da, kommer an på hva slags lokale man finner/har tilgang på å få leie.

Mrs. Wallace

Fri bar vil nok utgjøre ganske mye penger ja, men det er ikke alle som bor slik at de har plass til et slikt selskap hjemme hos seg heller, da kommer evt. leie av lokale i tillegg. Det trenger ikke bli så dyrt da, kommer an på hva slags lokale man finner/har tilgang på å få leie.

Ja, det blir trangt hjemme hos oss med mange gjester, men det finnes heldigvis lokaler å leie som ikke koster all verdens, og hvor man kan ha med både mat og drikke selv. Her i nærheten kan vi feks leie det lokale klubbhuset for 1500 kroner (hvis jeg ikke husker feil), og det er jo ikke så galt.

For ordens skyld: Jeg vet at for noen er sånne utgifter vanskelige å klare uansett, altså. Men som sagt er det mange måter å gjøre det på. Sommerbursdagsbarn kan jo feks invitere til utendørs-piknik. ;)

Annonse

Ja, det blir trangt hjemme hos oss med mange gjester, men det finnes heldigvis lokaler å leie som ikke koster all verdens, og hvor man kan ha med både mat og drikke selv. Her i nærheten kan vi feks leie det lokale klubbhuset for 1500 kroner (hvis jeg ikke husker feil), og det er jo ikke så galt.

For ordens skyld: Jeg vet at for noen er sånne utgifter vanskelige å klare uansett, altså. Men som sagt er det mange måter å gjøre det på. Sommerbursdagsbarn kan jo feks invitere til utendørs-piknik. ;)

Ja, det er mange måter å gjøre det på og nesten bare fantasien som stopper.

Dette kommer jo helt an på om man inviterer kun sine nærmeste venner eller om man velger å ha stor fest der også naboer og litt mer perifere venner kommer...

Hvis jeg skulle invitert mine nærmeste venner, så hadde jeg kanskje invitert kun ti stk... Hadde jeg ønsket en stor fest, så hadde jeg kanskje invitert femti?

Jeg synes ikke du kan se på antallet gjester på festen for å finne ut hvor "vellykket" hovedpersonen er ;)

Gjest Elextra

Je kunne jo uten vanskeligheter trommet sammen 40 venner til en slik fest, men da ville jo ikke alle vært like nære venner. Et "problem" er dessuten at jeg har langt flere nære venninner enn venner, så om det skulle bli omtrentlig like mange av hver, måtte jeg spedt på med mannlige rene bekjente eller evt. de av mannens venner jeg ikke kjenner så godt.

Jeg har vært i 30-40-50-årsdager med alt fra 8-10 til 50-60 mennesker, og også i en del rene jenteselskaper.

Gjest Modern77

Det trenger ikke være nære venner, de jeg kjenner har invitert alle de kjenner,

det være seg nære venner og litt mer "fjerne" venner, kolleger,

foreldre i barnehage/skole som de omgås litt, naboer... bekjente...

Men syns du det er for mye pes så kan du unnskylde deg med at du ikke liker så mye styr på bursdagen din, kun invitere familie f.eks.?

Eller feire dagen i utlandet :)

Gjest trådstarter

Nå kommer ikke jeg til å ha mange uansett da.

Men jeg lurer på, i disse veldig store selskapene, er det helt utelukket å be hver gjest ta med en rett? Til koldbord feks?

Nå kommer ikke jeg til å ha mange uansett da.

Men jeg lurer på, i disse veldig store selskapene, er det helt utelukket å be hver gjest ta med en rett? Til koldbord feks?

Jeg ville ikke bedt folk i et selskap og så spurt om de ville ta med noe nei...

Skal du ha et spleiselag, så vær klar på det fra begynnelsen av. Hvis ikke står du som vert for bevertning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...