Gå til innhold

Dyrere å leve for 20-30 år siden..

Anbefalte innlegg

Gjest Tanker i natten

Synes det kan være litt snodig å se på verdien av penger og hvor mye ting var verdt før i forhold til nå.

Ikke alt som har stemt med lønnsnivået opp igjennom tidene. Noe har blitt dyrere, men andre ting har også blitt billigere feks ulike typer elektriske apparater o.l. Tv, stereoanlegg og hvitevarer var feks dyrere før. Det var også dyrere og reise før og alt dette til tross for at vi tjente mye mindre.

I de fleste eu land er mat, alkohol og tobakk billigere enn i Norge. men de har samtidig langt dårligere lønnsforhold og dermed blir jo maten nokså dyr for dem. Egentlig dyrere sammenlignet med oss og vårt lønnsnivå.

Andre som har noen tanker rundt dette temaet?

Fortsetter under...

Gjest melmøll

Ja det er ikke så rart at forbruket har økt, ting er billigere og av dårligere kvalitet. Nå tror jeg egentlig ikke det er dårlig kvalitet som gjør at folk stadig kjøper nytt, det er vel heller ønsket om noe nytt og bedre.

Før hadde en familie den grå snurretelefonen i 20 år. Nå har en familie sikkert 20 telefoner på 20år.

Tror vi kunne hatt det enda enda bedre om vi slapp kjøpepresset, vi kunne kjøpt billig, og hatt tingene våre lenger. Men det er jo opp til hver enkelt...

Gjest sangsol

Ja det er ikke så rart at forbruket har økt, ting er billigere og av dårligere kvalitet. Nå tror jeg egentlig ikke det er dårlig kvalitet som gjør at folk stadig kjøper nytt, det er vel heller ønsket om noe nytt og bedre.

Før hadde en familie den grå snurretelefonen i 20 år. Nå har en familie sikkert 20 telefoner på 20år.

Tror vi kunne hatt det enda enda bedre om vi slapp kjøpepresset, vi kunne kjøpt billig, og hatt tingene våre lenger. Men det er jo opp til hver enkelt...

Økt forbruk- ja, helt klart.

Den ene telefonen, som du sier. Og maks en TV og en radio...

PC var luksus.

''Før hadde en familie den grå snurretelefonen i 20 år. Nå har en familie sikkert 20 telefoner på 20år.

Tror vi kunne hatt det enda enda bedre om vi slapp kjøpepresset, vi kunne kjøpt billig, og hatt tingene våre lenger. Men det er jo opp til hver enkelt...''

Jeg prøver å stå imot kjøpepresset (jeg må det, jeg går på trygd), har reservert meg mot reklame både i postkassa og på dataen. Jeg har ikke TV, etter eget valg, slipper da en del reklame der, og lisensen...

Men jeg ville ikke unnvært det som er vanlig i dag, PC/internett, oppvaskmaskin, tørketrommel. Det er på et vis luksus, men da vil jeg påstå at en del luksus er nødvendig.

Jeg har hatt 5 mobiltelefoner siden ca 2000, og kvier meg for å bytte ut fordi jeg ikke liker å måtte forholde meg til noe nytt, og av prinsippet om at man bruker ting så lenge de kan brukes. Flere av hvitevarene mine er snart 15 år gamle, de er slitt men i fullt brukbar stand. Jeg bytter i hovedsak bare ut ting ved flytting, dvs når de blir ubrukelige pga annen "livssituasjon".

Annonse

''Før hadde en familie den grå snurretelefonen i 20 år. Nå har en familie sikkert 20 telefoner på 20år.

Tror vi kunne hatt det enda enda bedre om vi slapp kjøpepresset, vi kunne kjøpt billig, og hatt tingene våre lenger. Men det er jo opp til hver enkelt...''

Jeg prøver å stå imot kjøpepresset (jeg må det, jeg går på trygd), har reservert meg mot reklame både i postkassa og på dataen. Jeg har ikke TV, etter eget valg, slipper da en del reklame der, og lisensen...

Men jeg ville ikke unnvært det som er vanlig i dag, PC/internett, oppvaskmaskin, tørketrommel. Det er på et vis luksus, men da vil jeg påstå at en del luksus er nødvendig.

Jeg har hatt 5 mobiltelefoner siden ca 2000, og kvier meg for å bytte ut fordi jeg ikke liker å måtte forholde meg til noe nytt, og av prinsippet om at man bruker ting så lenge de kan brukes. Flere av hvitevarene mine er snart 15 år gamle, de er slitt men i fullt brukbar stand. Jeg bytter i hovedsak bare ut ting ved flytting, dvs når de blir ubrukelige pga annen "livssituasjon".

God innstilling Bella Dotte. Jeg har det mye som deg.

Gjest melmøll

Veldig enig med deg i at diverse elektriske artikler er mer nødvendig enn luksus og selv om jeg trives uten alt det på hyttetur ville jeg ikke være foruten hjemme. Jeg har ikke mye penger men det plager meg på ingen måte. Jeg har alt jeg trenger, jeg har bare ikke det beste og det nyeste av alt. Det ville føles helt galt for meg å kjøpe en nyoppusset leilighet for å totalrenovere den fordi den hadde feil stil f.eks. Men det er jo ikke så uvanlig.

Veldig enig med deg i at diverse elektriske artikler er mer nødvendig enn luksus og selv om jeg trives uten alt det på hyttetur ville jeg ikke være foruten hjemme. Jeg har ikke mye penger men det plager meg på ingen måte. Jeg har alt jeg trenger, jeg har bare ikke det beste og det nyeste av alt. Det ville føles helt galt for meg å kjøpe en nyoppusset leilighet for å totalrenovere den fordi den hadde feil stil f.eks. Men det er jo ikke så uvanlig.

''Det ville føles helt galt for meg å kjøpe en nyoppusset leilighet for å totalrenovere den fordi den hadde feil stil f.eks. Men det er jo ikke så uvanlig.''

Grøss, ja... Det er rett og slett for mye penger blant (noen) folk. På en visning jeg var på, ville en av interessentene (som konkurrerte med minst én person med startlån fra kommunen) slå sammen (velfungerende) kjøkken og stue i en liten leilighet. Slike burde finne seg noen "større" å "slåss med", synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...