Gå til innhold

Hjelp meg litt med en muskel her :0)

Anbefalte innlegg

Jeg skal "kontakte" den muskelen som er skjært over av KS. Den som ligger nede tvers over magen ved skambeinet.

Ligge på rygg og presse korsryggen mot gulvet. Ikke stramme som i trening, men få kontakt med den.

Problemet er at jeg har ekstremt svai korsrygg. Så jeg kan enten presse korsryggen ned (trekke navlen mot gulvet) Da tenderer jeg mot å trekke skuldrene opp, og da har jeg lite kontakt med den aktuelle muskelen. Men jeg kan kjenne med fingrene at den strammer seg, det gjør mye av magen også.

Eller jeg kan bikke bekkenet oppover, da kjenner jeg den godt og kan slappe av i resten av kroppen..Da er "resten av magen" ikke så aktiv, men den muskelen beveger seg fint.

Men hva er riktigst å gjøre? Legge noe under korsryggen? Bruke kun bekkenbevegelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378609-hjelp-meg-litt-med-en-muskel-her-0/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den muskelen har jeg aldri prøvd å komme i kontakt med, har to keisersnitt bak meg...

men merker jeg har problemer med enkelte mageøvelser, f.eks. å løfte meg fra ryggliggende og opp i sittende uten å "fjuske".

Jeg har seriøse problemer med ryggen og hofta mi. Antakelig som resultat av svak bekkenbunn/abdomis transversus. Muligens. Og overbøyelige ledd.

Så jeg bedriver tegnspråkopplæring av døvstum og blind muskel for å bøte på skaden. Forhåpentligvis.

Isbit og klessklyper inkludert. Jeg tror fysioen ville vært imponert over innsatsen! :0D Men jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg treffer riktig.

Har du fotsålene plantet i gulvet når du gjør øvelsen? (Hvis ikke, så er det meningen du skal dete).

Jeg mener du skal tenke at du trekke navlen ned mot underlaget, men at det høres ut som om du bruker altfor mye kraft. Hvis du aktiverer for stor del av muskulaturen i mageregionen, så oppnår du ikke å jobbe spesifikt med den muskulaturen som du forsøker å få i gang. "Kjernemuskulaturen" jobber ikke dersom "de store musklene" tar over (usedvanlig lite faglig forklart).

Jeg har sett dette demonstrert vha ultralyd. For sterk sammentrekning gjorde at den relevante muskelen jobbet mindre.

Har du fotsålene plantet i gulvet når du gjør øvelsen? (Hvis ikke, så er det meningen du skal dete).

Jeg mener du skal tenke at du trekke navlen ned mot underlaget, men at det høres ut som om du bruker altfor mye kraft. Hvis du aktiverer for stor del av muskulaturen i mageregionen, så oppnår du ikke å jobbe spesifikt med den muskulaturen som du forsøker å få i gang. "Kjernemuskulaturen" jobber ikke dersom "de store musklene" tar over (usedvanlig lite faglig forklart).

Jeg har sett dette demonstrert vha ultralyd. For sterk sammentrekning gjorde at den relevante muskelen jobbet mindre.

Begge beina på jorda ja. :0) Jeg bruker fingrene for å kjenne bevegelsen i muskelen, og den jobber hardere når jeg bruker nedre del av ryggen/bekkenet. Enn når jeg presser navlen mot ryggen/gulvet, pga svaien. Men jeg forsøker å ikke bruke andre muskler i tillegg.

Er det den samme muskelen som jobber når man står på et bein, med det andre 90grader løftet og begge hendene sammen over hodet? (Yogaposisjon)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...