Gå til innhold

Panikklidelse/Depresjon/Depersonalisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det uvanlig å oppleve sterk depersonalisering når man har panikklidelse/angst og depresjon.

Denne følelsen skremmer livet av meg og det kjennes ut som jeg har "mistet" meg selv/står på siden av meg selv. Alt dette har kommet etter et voldsomt panikkanfall i mars.

Andre som opplever noe lignende ? Vil følelsen gå bort når angsten og depresjonen går bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Depersonalisasjon er svært vanlig ved panikkangst. Jeg får det plutselig og reagerer med angst.

Skrevet

Depersonalisasjon er svært vanlig ved panikkangst. Jeg får det plutselig og reagerer med angst.

Føles ut som jeg lever i et konstant mareritt. Følelsen går aldri vekk - vel bortsett fra når jeg lever meg inn i noe (mindfullness? )

Sterk angst og depresjon er vel det som opprettholder den grusomme følelsen. Største problemet er at jeg har kjempeangst for den..

Skrevet

Føles ut som jeg lever i et konstant mareritt. Følelsen går aldri vekk - vel bortsett fra når jeg lever meg inn i noe (mindfullness? )

Sterk angst og depresjon er vel det som opprettholder den grusomme følelsen. Største problemet er at jeg har kjempeangst for den..

''Føles ut som jeg lever i et konstant mareritt. Følelsen går aldri vekk - vel bortsett fra når jeg lever meg inn i noe (mindfullness? )''

Dette var svært interessant, og ganske oppløftende, det vil jo si at du bør prøve å alltid ha noe å engasjere deg i? Opplevelsen av mangel på sammenheng og mening er grufull og sykdomsfremkallende.

Jeg er opptatt av dette av personlige grunner, men litt andre grunner enn deg (jeg har en trøtthet som ikke går bort annet enn når jeg er sterkt opptatt av noe, gjerne emosjonelt); samtidig har jeg vært skeptisk til "mindfullness" fordi jeg forbinder det med "new age-greier" og ubehagelige kroppsfornemmelser. Men hvis mindfullness er å være "til stede i seg selv" (som det jo faktisk høres ut som), så skal jeg jammen sjekke det ut...!

Skrevet

''Føles ut som jeg lever i et konstant mareritt. Følelsen går aldri vekk - vel bortsett fra når jeg lever meg inn i noe (mindfullness? )''

Dette var svært interessant, og ganske oppløftende, det vil jo si at du bør prøve å alltid ha noe å engasjere deg i? Opplevelsen av mangel på sammenheng og mening er grufull og sykdomsfremkallende.

Jeg er opptatt av dette av personlige grunner, men litt andre grunner enn deg (jeg har en trøtthet som ikke går bort annet enn når jeg er sterkt opptatt av noe, gjerne emosjonelt); samtidig har jeg vært skeptisk til "mindfullness" fordi jeg forbinder det med "new age-greier" og ubehagelige kroppsfornemmelser. Men hvis mindfullness er å være "til stede i seg selv" (som det jo faktisk høres ut som), så skal jeg jammen sjekke det ut...!

Hva slags utfordringer sliter du med?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depersonalisering er en av de 13 symptomer som er nevnt ved panikkanfall.

Skrevet

Depersonalisering er en av de 13 symptomer som er nevnt ved panikkanfall.

Hadde følelsen bare eksistert ved panikkanfall, så hadde det vært greit..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...