Gå til innhold

Selge vår eller høst

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest høsten er best tror jeg

Tror boligmarkedet er hetest på høsten, når folk er ferdige med ferie...

Å selge tett på og i ferien er ikke særlig lurt...

Da vil folk bruke penger på ferien og de er kanskje bortreist.

På høsten (vent til slutten av august) er ofte folk på boligjakt.

Tenk litt på at mange kan droppet et evt. kjøp dersom du forlanger å få drøye overtagelsen av leiligheten lenge kontraktskrivingen.

Hadde jeg visst at selger ville ha 3 mnd på seg etter at vi hadde skrevet kontrakten da jeg kjøpte min første leilighet hadde jeg sannsynligvis sett på noe annet med kjappere overtagelse.

Tenk litt på at mange kan droppet et evt. kjøp dersom du forlanger å få drøye overtagelsen av leiligheten lenge kontraktskrivingen.

Hadde jeg visst at selger ville ha 3 mnd på seg etter at vi hadde skrevet kontrakten da jeg kjøpte min første leilighet hadde jeg sannsynligvis sett på noe annet med kjappere overtagelse.

''Tenk litt på at mange kan droppet et evt. kjøp dersom du forlanger å få drøye overtagelsen av leiligheten lenge kontraktskrivingen.''

Det er ingen fare for at noen kjøper leiligheten som første gangs kjøp. Den er i et populært boligstrøk og jeg kommer ikke til å ha problemer med å selge den, men jeg vil ha mest mulig for den.

''Tenk litt på at mange kan droppet et evt. kjøp dersom du forlanger å få drøye overtagelsen av leiligheten lenge kontraktskrivingen.''

Det er ingen fare for at noen kjøper leiligheten som første gangs kjøp. Den er i et populært boligstrøk og jeg kommer ikke til å ha problemer med å selge den, men jeg vil ha mest mulig for den.

''Den er i et populært boligstrøk og jeg kommer ikke til å ha problemer med å selge den, men jeg vil ha mest mulig for den.''

Jeg tror folk generelt er mer villige til å gi mer om de kan overta leiligheten på kort varsel enn om de må vente i flere mnd.

Gjest Cinnamongirl

''Den er i et populært boligstrøk og jeg kommer ikke til å ha problemer med å selge den, men jeg vil ha mest mulig for den.''

Jeg tror folk generelt er mer villige til å gi mer om de kan overta leiligheten på kort varsel enn om de må vente i flere mnd.

Det spørs vel om de har noe de skal selge selv eller ei...

Annonse

Gjest Elextra

''Jeg tror folk generelt er mer villige til å gi mer om de kan overta leiligheten på kort varsel enn om de må vente i flere mnd.''

Dette kan da være så forskjellig. Jeg har flere ganger kjøpt ny leilighet før jeg har solgt den gamle, og da er det jo gjerne fordel med en lengre overtakelsesperiode. Jeg har bestandig satt opp ønsket overtakelsestidspunkt som en forutsetning for budet (så kan en evt. forhandle på det siden).

Dette ville jeg ha spurt en megler som kjenner området om. Noen strøk fremstår som ekstra hyggelige tidlig på sommeren, og da kan det lønne seg å selge før ferien. Generelt sett så tror jeg man mener at boligmarkedet er hetere om høsten, men det innebærer jo også at det er flere som prøver å selge da.

Da jeg solgte min leilighet for noen år siden, så hadde megleren en klar formening om hvilken uke den skulle annonseres. Han valgte nok riktig da jeg fikk en uventet høy pris for leiligheten.

Gjest Elextra

Det lønner seg å selge på det tidspunkt den kjøperen som er villig til å by mest er ute og kikker :P.

Har spekulert på dette flere ganger selv (ved boligsalg), og tror type objekt har litt å si. Har leiligheten for eksempel en koselig balkong eller terrasse, er det greit å ha i mente at folk gjerne er mer opptatt av dette på forsommeren. En leilighet helt uten balkong o.l. tror jeg kanskje jeg ville forsøkt å selge på senhøsten eller vinteren - selv om det neppe lønner seg å vente et halvt år.

En gang hadde vi tenkt å selge på sensommeren, men ombestemte oss, og la den ut på forsommeren. Hadde egentlig tro på at det ble ny runde på høsten, men det ble en vill budrunde og pris over en takst vi trodde var altfor høy.

''Jeg tror folk generelt er mer villige til å gi mer om de kan overta leiligheten på kort varsel enn om de må vente i flere mnd.''

Dette kan da være så forskjellig. Jeg har flere ganger kjøpt ny leilighet før jeg har solgt den gamle, og da er det jo gjerne fordel med en lengre overtakelsesperiode. Jeg har bestandig satt opp ønsket overtakelsestidspunkt som en forutsetning for budet (så kan en evt. forhandle på det siden).

''Jeg har bestandig satt opp ønsket overtakelsestidspunkt som en forutsetning for budet (så kan en evt. forhandle på det siden).''

Det sto det ingenting om den gangen jeg ble sittende i felles hus med eksen i flere mnd etter kjøp av "ny" leilighet. :o( Det falt meg overhodet ikke inn at de skulle komme i etterkant og forlange 3 mnds overtagelsesfrist.

Forøvrig er det nå dobbelt så mange boliger (leiligheter og eneboliger) til salgs på tettstedet der kjæresten bor enn vi har sett på hele det siste året. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe på denne tiden slik at man har hele sommeren til å komme seg i orden, male og styre og få se litt hvordan hagen er så man kan planlegge evt. endringer til neste år. :o)

Gjest Elextra

''Jeg har bestandig satt opp ønsket overtakelsestidspunkt som en forutsetning for budet (så kan en evt. forhandle på det siden).''

Det sto det ingenting om den gangen jeg ble sittende i felles hus med eksen i flere mnd etter kjøp av "ny" leilighet. :o( Det falt meg overhodet ikke inn at de skulle komme i etterkant og forlange 3 mnds overtagelsesfrist.

Forøvrig er det nå dobbelt så mange boliger (leiligheter og eneboliger) til salgs på tettstedet der kjæresten bor enn vi har sett på hele det siste året. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe på denne tiden slik at man har hele sommeren til å komme seg i orden, male og styre og få se litt hvordan hagen er så man kan planlegge evt. endringer til neste år. :o)

''Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe på denne tiden slik at man har hele sommeren til å komme seg i orden, male og styre og få se litt hvordan hagen er så man kan planlegge evt. endringer til neste år''

Men da må du huske neste gang at tre måneders overtakelse er det vanligste - ønsker du/dere å overta før bør det presiseres i budet :-).

''Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe på denne tiden slik at man har hele sommeren til å komme seg i orden, male og styre og få se litt hvordan hagen er så man kan planlegge evt. endringer til neste år''

Men da må du huske neste gang at tre måneders overtakelse er det vanligste - ønsker du/dere å overta før bør det presiseres i budet :-).

''Men da må du huske neste gang at tre måneders overtakelse er det vanligste''

Er det? Nå har jeg kjøpt hus/leilighet 3 ganger og kun en gang har det vært så lenge, de andre to gangene var det vel 3-4 uker og siste gangen solgte jeg bolig etter kjøpet også, da med overtagelse etter et par uker.

Jeg er forøvrig en utålmodig sjel... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...