Gå til innhold

Syng «Barn av regnbuen» utenfor Tinghuset


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest sylskarp

Nå er 77 døde så uvanlig at det neppe kan beskrives som "opphauset". Det er, per capita, flere døde enn etter 9/11.

Da startet de en krig som et resultat...

Med vennlig hilsen

Det var med ref til VG og Dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    60

  • XbellaX

    34

  • Elis31

    7

  • hidi, the scorpion

    5

Mest aktive i denne tråden

Det er faktisk et ganske interessant poeng.

Jeg blir kvalm av alle som "JESS, endelig, nå skal jeg virkelig pøse på med alle mine antirasistiske meninger!"

Utnyttelse av situasjonen.

Hvis dette hadde blitt brukt mot "menn" eller mot "kristne" eller mot "hvite", så hadde jeg vært enig med deg. At ABB var i alle de gruppene har svært lite å si, all den tid svært få menn, kristne eller hvite sympatiserer med ham.

Det du beskriver er nok heller det som skjer når en eller annen muslimsk ekstremist blir tatt, og diverse skribenter på DOL og andre steder forsøker å gjøre ham representativ for alle muslimer, (som om ABB var representativ for kristne).

ABB skrev mye på diverse nettfora. Han var faktisk mindre ekstrem (på nett) enn mange andre. Det er dog MANGE av dem som sier seg enig i det ABB skriver, og det er derfor ikke noen "utnyttelse" av situasjonen å påpeke dette. Det er ikke tilfeldig at hat blir til vold.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''

Men hvis det å tie - og sensurere media - kan forhindre at det skjer igjen, så gjerne for meg.''

Jeg vil ikke være med på å sensurere media. Og jeg tror ikke at det ville forhindret at det skjedde igjen.

Derimot tror jeg at åpenhet og å påvise forbindelsen mellom ekstremisme (av diverse typer) og vold, har større effekt.

Med vennlig hilsen

Og jeg har tro på at dagens unge menn (og kvinner) må få litt mer sjelelig stimuli, og forklares at sånne som ABB og andre som tyr til storhetsfantasier egentlig prøver å kompensere for noe, og burde søke i sitt indre etter noe større enn det å finne noen å hate. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

At selve rettssaken fremstår som verdig og rettferdig er jo fantastisk og unik. Fremføringen av sangen derimot, jeg skjønner tanken bak (tror jeg) og jeg synes den er velmenende, jeg er bare usikker på hvor heldig den er. Det er som om vi må "ta tilbake" alt ABB rører ved, som om vi har gitt ham makt til å ta noe som helst fra oss.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, selve rettssaken, men media? Sirkus.

Om det sitter noen tikkende bomber der ute nå, så blir de ihvertfall trigget av tanken på all oppmerksomheten de kommer til å få hvis de gjør noe slikt.''

Media tar av, uten tvil...

Støttegruppen for de Pårørenede var akkurat på TV og berømmet media for hvordan de pårørende ble respektert, og for å holde det hele verdig.

Jeg synes faktisk media har klart seg godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttegruppen for de Pårørenede var akkurat på TV og berømmet media for hvordan de pårørende ble respektert, og for å holde det hele verdig.

Jeg synes faktisk media har klart seg godt.

Med vennlig hilsen

Ja, det synes jeg også, jeg tenkte mer på "trykket" om du skjønner. Både VG og Dagbladet har feks utelatt endel direkte skildringer fra ABB`s "tale", noe jeg fant svært positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sylskarp

Hvis dette hadde blitt brukt mot "menn" eller mot "kristne" eller mot "hvite", så hadde jeg vært enig med deg. At ABB var i alle de gruppene har svært lite å si, all den tid svært få menn, kristne eller hvite sympatiserer med ham.

Det du beskriver er nok heller det som skjer når en eller annen muslimsk ekstremist blir tatt, og diverse skribenter på DOL og andre steder forsøker å gjøre ham representativ for alle muslimer, (som om ABB var representativ for kristne).

ABB skrev mye på diverse nettfora. Han var faktisk mindre ekstrem (på nett) enn mange andre. Det er dog MANGE av dem som sier seg enig i det ABB skriver, og det er derfor ikke noen "utnyttelse" av situasjonen å påpeke dette. Det er ikke tilfeldig at hat blir til vold.

Med vennlig hilsen

Man trenger ikke sette likhetstegn mellom terror og islam for å forstå at islam slik det ofte praktiseres byr på store problemer.

Det er noe med å være interessert i å tilpasse seg landet man kommer til, og det er noe med å være modige nok til å sette tydelige krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg også, jeg tenkte mer på "trykket" om du skjønner. Både VG og Dagbladet har feks utelatt endel direkte skildringer fra ABB`s "tale", noe jeg fant svært positivt.

Enig, men det ville nok vært rimelig ille hvis de knapt gadd å sende en reporter, og så skrev en halvside på side 23 neste dag også! ;-)

God natt, og takk for praten!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men det ville nok vært rimelig ille hvis de knapt gadd å sende en reporter, og så skrev en halvside på side 23 neste dag også! ;-)

God natt, og takk for praten!

Med vennlig hilsen

Enig! God natt... jeg må finne sengen jeg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke sette likhetstegn mellom terror og islam for å forstå at islam slik det ofte praktiseres byr på store problemer.

Det er noe med å være interessert i å tilpasse seg landet man kommer til, og det er noe med å være modige nok til å sette tydelige krav.

''Man trenger ikke sette likhetstegn mellom terror og islam for å forstå at islam slik det ofte praktiseres byr på store problemer.''

Nå er du over i en helt annen diskusjon.

Lovverket i Norge gjelder for alle.

''Det er noe med å være interessert i å tilpasse seg landet man kommer til, og det er noe med å være modige nok til å sette tydelige krav.''

Man skal ha samme krav til muslimer som til alle andre. Det er, for eksempel, intet krav til vanlige nordmenn om at de skal være "for likestilling". Tvert i mot, ytringsfriheten tilsier jo at folk kan mene det de vil, selv om flertallet er uenig med dem.

Takk for praten, og god natt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Men han misbruker denne til å oppfordre andre til å følge i hans fotspor.''

Det er ikke "misbruk" for ytringsfriheten kan brukes til slikt også, så lenge det ikke er brudd på straffeloven (trusler, osv.)

Men det er klart jeg ville foretrukket det hvis han holdt kjeft.

Med vennlig hilsen

''Men det er klart jeg ville foretrukket det hvis han holdt kjeft. ''

Det gjør han ikke. Han skriver fritt på nettet, og en ung idiot ble utestengt fra skolen, fordi han mente at ABB sin måte var fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er klart jeg ville foretrukket det hvis han holdt kjeft. ''

Det gjør han ikke. Han skriver fritt på nettet, og en ung idiot ble utestengt fra skolen, fordi han mente at ABB sin måte var fantastisk.

Ja, og det er en av ulempene ved et demokrati. Man kan ikke bare kontrollere alt i media.

Alternativet er mye verre.

Men nå skal jeg sove. Takk for praten, og god natt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''Man trenger ikke sette likhetstegn mellom terror og islam for å forstå at islam slik det ofte praktiseres byr på store problemer.''

Nå er du over i en helt annen diskusjon.

Lovverket i Norge gjelder for alle.

''Det er noe med å være interessert i å tilpasse seg landet man kommer til, og det er noe med å være modige nok til å sette tydelige krav.''

Man skal ha samme krav til muslimer som til alle andre. Det er, for eksempel, intet krav til vanlige nordmenn om at de skal være "for likestilling". Tvert i mot, ytringsfriheten tilsier jo at folk kan mene det de vil, selv om flertallet er uenig med dem.

Takk for praten, og god natt!

Med vennlig hilsen

Vi har vel kommet dit at enhver norsk moderne kvinne skal kunne gå på gaten uten å få høre at hun er en hore fordi hun ikke er muslim og ikke går med burka.

Vi er vel også der at likestilling er en selvfølge, at kvinner og menn er like mye verdt, og at kvinner skal respekteres.

Vil man ikke tilpasse seg det, har man ingenting i det norske samfunnet å gjøre. Det gjelder uansett religion, og bortsett fra noen typiske etnisk norske mannssjåvinister er min erfaring at islam er overrepresentert når det gjelder uvilje mot å tilpasse seg norske holdninger.

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke denne gangen

Ville det ikke vært et langt bedre signal overfor ABB om han ikke hørte NOE? Om det IKKE stod noe i avisen, om han IKKE fikk noen av reaksjonene han ville? Om han satt der og bare "hæ, hvor ble det av alle reaksjonene jeg har fantasert sånn om?"

Utøya-ofrene kunne ha fått sørget i fred, langt unna media. Vi andre hadde demonstrert vår avstand til han med å tie han ihjel.

I stedet blir det et sirkus uten like. Som om det liksom handler om rasisme. Det gjør jo ikke det. Det er bare tilfeldig at det var akkurat de holdningene galingen valgte å sloss for.

Hjertens enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no nick today

Ville det ikke vært et langt bedre signal overfor ABB om han ikke hørte NOE? Om det IKKE stod noe i avisen, om han IKKE fikk noen av reaksjonene han ville? Om han satt der og bare "hæ, hvor ble det av alle reaksjonene jeg har fantasert sånn om?"

Utøya-ofrene kunne ha fått sørget i fred, langt unna media. Vi andre hadde demonstrert vår avstand til han med å tie han ihjel.

I stedet blir det et sirkus uten like. Som om det liksom handler om rasisme. Det gjør jo ikke det. Det er bare tilfeldig at det var akkurat de holdningene galingen valgte å sloss for.

Helt enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...