Gå til innhold

Syng «Barn av regnbuen» utenfor Tinghuset


Sør

Anbefalte innlegg

Hei,

''Som sylskarp så klokt sier, er vi så inderlig usikre på våre egne verdier og menneskesyn at vi føler behovet for å demonstrere for dette?''

Men jeg tenker ikke på at det har noe med usikkerhet å gjøre?

Hvis vi går i tog 8. mars for kvinner er det da ikke fordi vi er usikre på kvinner, eller at vi er mot "vold mot kvinner" (eller hvilken parole vi går under). Det er for å markere at vi tar avstand fra det, og for å vise kvinnene som er utsatt for det at vi annerkjenner at en urett har blitt begått. At det er viktig, og at vi støtter de som jobber mot det.

Men mer enn det - det er for å stå sammen i "outrage" mot det som skjedde. Det er for å støtte hverandre og de pårørende i sorgen. De skal vite at de har hele samfunnet i ryggen.

Med vennlig hilsen

''Men mer enn det - det er for å stå sammen i "outrage" mot det som skjedde. Det er for å støtte hverandre og de pårørende i sorgen. De skal vite at de har hele samfunnet i ryggen. ''

Problemet her blir at vi må også la de som ønsker det få lov til å gå videre. Vi kan ikke holde på å markere 22.07 i det uendelige. Jeg synes tanken bak fremføringen er velmenende men jeg tror de rammede vet at de har ikke bare Norge men også resten av verden i ryggen. Vi trenger ikke gå til mot- demonstrasjon hver gang ABB sier noe som rokker ved våre grunnverdier, da gir vi ham som nevnt bare enda mer makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    60

  • XbellaX

    34

  • Elis31

    7

  • hidi, the scorpion

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

''Men han er jo ikke "bare en gal mann". Han er ikke psykotisk, så vidt vi vet. ''

Dette er en gal manns verk.

''Han har de samme meningene som flere andre, bare at han har agert på hatet.''

Nå får du det til å høyres ut som alle som deler **meningene** til AAB er potensielle massemordere. Det er selvfølgelig bare vås fra din side.

''Det er selvfølgelig bare vås fra din side''

I hans verden er store deler av befolkningen hvilende massemorderceller. Det begynte han å røre om allerede før likene på Utøya var kalde.

Har ikke slike bisarre forestillinger en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Mener du at jødeforfølgelsen er en konsekvens av nazistiske meninger?

Med vennlig hilsen

Der var tråden jødet, homet og hitlet, i tillegg til din nye dille: breiviket naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Ville det ikke vært et langt bedre signal overfor ABB om han ikke hørte NOE? Om det IKKE stod noe i avisen, om han IKKE fikk noen av reaksjonene han ville? Om han satt der og bare "hæ, hvor ble det av alle reaksjonene jeg har fantasert sånn om?"''

Det handler ikke om ABB (altså, det gjøres ikke for ABB), men nettopp for å vise at "vi ikke er som dem".

Jeg er hamrende bedøvende likeglad med hva han har fantasert om. Jeg bryr meg om de pårørende, samfunnet og hvordan vi kan forhindre at det skjer igjen.

''Utøya-ofrene kunne ha fått sørget i fred, langt unna media. Vi andre hadde demonstrert vår avstand til han med å tie han ihjel.''

Mener du vi burde ha "tiet ihjel" 9/11 også? Latt folk drepe hundrevis av mennesker, eller tusenvis, og ignorert det?

''I stedet blir det et sirkus uten like. Som om det liksom handler om rasisme. Det gjør jo ikke det. Det er bare tilfeldig at det var akkurat de holdningene galingen valgte å sloss for.''

Nei, det er selvsagt slettes ikke tilfeldig, like lite som det er "tilfeldig" at nynazister hater jøder. Det er skremmende mange med hans holdninger.

Med vennlig hilsen

ABB, trives med all mediaoppmerksomhet. Og han belønnes med svar fra likesinde.

Er det OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB, trives med all mediaoppmerksomhet. Og han belønnes med svar fra likesinde.

Er det OK?

''ABB, trives med all mediaoppmerksomhet. Og han belønnes med svar fra likesinde.

Er det OK?''

Dette er realiteten i en rettsstat og et demokrati. Hadde vi vært et diktatur kunne vi selvsagt bare skutt ham, eller låst ham inne uten ytringsfrihet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men mer enn det - det er for å stå sammen i "outrage" mot det som skjedde. Det er for å støtte hverandre og de pårørende i sorgen. De skal vite at de har hele samfunnet i ryggen. ''

Problemet her blir at vi må også la de som ønsker det få lov til å gå videre. Vi kan ikke holde på å markere 22.07 i det uendelige. Jeg synes tanken bak fremføringen er velmenende men jeg tror de rammede vet at de har ikke bare Norge men også resten av verden i ryggen. Vi trenger ikke gå til mot- demonstrasjon hver gang ABB sier noe som rokker ved våre grunnverdier, da gir vi ham som nevnt bare enda mer makt.

''Problemet her blir at vi må også la de som ønsker det få lov til å gå videre. ''

Hei,

Det er jo ikke engang et år siden det skjedde, og det er 5 dager inn i den største rettssaken i Norge i nyere tid. Hadde dette vært etter 10 år hadde jeg vært enig! ;-)

Jeg tror det er få som kan "gå videre" (noe jeg for øvrig er enig med deg i) får det foreligger en rettskraftig dom.

Det har jo vært ramaskrik pga. muligheten at aktor ikke skal nevne alle drapene, og at "noen blir glemt", men jeg er selvsagt sikker på at det varierer mye.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sylskarp

Hei,

Men han er jo ikke "bare en gal mann". Han er ikke psykotisk, så vidt vi vet. Han har de samme meningene som flere andre, bare at han har agert på hatet.

Med vennlig hilsen

Han er inderlig forstyrret. Det kaller jeg gal, selv om aldri så strafferettslig tilregnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''ABB, trives med all mediaoppmerksomhet. Og han belønnes med svar fra likesinde.

Er det OK?''

Dette er realiteten i en rettsstat og et demokrati. Hadde vi vært et diktatur kunne vi selvsagt bare skutt ham, eller låst ham inne uten ytringsfrihet.

Med vennlig hilsen

Du kan ikke tenke deg til en mellomting...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet her blir at vi må også la de som ønsker det få lov til å gå videre. ''

Hei,

Det er jo ikke engang et år siden det skjedde, og det er 5 dager inn i den største rettssaken i Norge i nyere tid. Hadde dette vært etter 10 år hadde jeg vært enig! ;-)

Jeg tror det er få som kan "gå videre" (noe jeg for øvrig er enig med deg i) får det foreligger en rettskraftig dom.

Det har jo vært ramaskrik pga. muligheten at aktor ikke skal nevne alle drapene, og at "noen blir glemt", men jeg er selvsagt sikker på at det varierer mye.

Med vennlig hilsen

Selv med en dom vil det for mange garantert være vanskelig å gå videre. Jeg mente ikke gå videre i den forstand at dette på noen måte skal glemmes.

''Det er jo ikke engang et år siden det skjedde, og det er 5 dager inn i den største rettssaken i Norge i nyere tid. Hadde dette vært etter 10 år hadde jeg vært enig! ;-)''

Det har vært markeringer i det uendelige. Flott at så mange viser initiativ og tar avstand men rettssaken kommer til å gå fra vond til verre, skal vi gå til aksjon for alt? Er alt ABB sier verdt å gå til motangrep på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er inderlig forstyrret. Det kaller jeg gal, selv om aldri så strafferettslig tilregnelig.

Hei,

Joda, på folkemunne er han kanskje "gal", men dette er noe han har planlagt i 9 år. Gjengs oppfatning er at han er strafferettslig tilregnelig. Han forstod hva han gjorde, og konsekvensene av det.

Man kan sammenligne med folk som jobbet i konsentrasjonsleirer: de var neppe "utilregnelige" alle sammen. De gjorde det fordi de hadde blitt overbevist at jøder og andre ikke burde leve. De fleste av dem var trolig relativt "normale mennesker" før de ble soldater.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''ABB, trives med all mediaoppmerksomhet. Og han belønnes med svar fra likesinde.

Er det OK?''

Dette er realiteten i en rettsstat og et demokrati. Hadde vi vært et diktatur kunne vi selvsagt bare skutt ham, eller låst ham inne uten ytringsfrihet.

Med vennlig hilsen

Han får en fair rettsak.

Er en massemorder, bør han ha lik tilgang på ytringsfrihet, som oss? Han oppfordrer jo andre til å følge i hans fotspor.

Er det ikke ulovlig i Norge og mange andre land, å be andre begå mord?

Han vil være martyr, og derved ønsker andre til å gjøre det samme.

ABB, er i mine øyne død, men alle hans ofre, er i høyeste grad i live i mine tanker! De vil aldri glemmes, mens massemorderen går fort bort i min glemmebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''Problemet her blir at vi må også la de som ønsker det få lov til å gå videre. ''

Hei,

Det er jo ikke engang et år siden det skjedde, og det er 5 dager inn i den største rettssaken i Norge i nyere tid. Hadde dette vært etter 10 år hadde jeg vært enig! ;-)

Jeg tror det er få som kan "gå videre" (noe jeg for øvrig er enig med deg i) får det foreligger en rettskraftig dom.

Det har jo vært ramaskrik pga. muligheten at aktor ikke skal nevne alle drapene, og at "noen blir glemt", men jeg er selvsagt sikker på at det varierer mye.

Med vennlig hilsen

Greia er at det er mange som dyrker det som har skjedd, gjennom å skulle demonstrere, vise så mye sympati, gå så veldig opp i det.

JA, det er helt jævlig det som har skjedd.

Likevel: Det skjer jævlige ting med mennesker i Norge hver dag. Riktignok ikke like dramatisk. Hva om alle disse engasjerte sjelene heller hadde strukket ut en hjelpende hånd til noen i bygda si, heller enn å skulle arrangere demonstrasjon nr 1325 gjennom en event på facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Greia er at det er mange som dyrker det som har skjedd, gjennom å skulle demonstrere, vise så mye sympati, gå så veldig opp i det.

JA, det er helt jævlig det som har skjedd.

Likevel: Det skjer jævlige ting med mennesker i Norge hver dag. Riktignok ikke like dramatisk. Hva om alle disse engasjerte sjelene heller hadde strukket ut en hjelpende hånd til noen i bygda si, heller enn å skulle arrangere demonstrasjon nr 1325 gjennom en event på facebook?

Må presisere at jeg med "riktignok ikke like dramatisk" mener i forhold til at det var eksplosjon, massakre, sjokk og massivt medieoppslag involvert. At mange f.eks. kvinner og barn rundt om i dette landet daglig er minst like livredde som de som flyktet på Utøya, tror jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han får en fair rettsak.

Er en massemorder, bør han ha lik tilgang på ytringsfrihet, som oss? Han oppfordrer jo andre til å følge i hans fotspor.

Er det ikke ulovlig i Norge og mange andre land, å be andre begå mord?

Han vil være martyr, og derved ønsker andre til å gjøre det samme.

ABB, er i mine øyne død, men alle hans ofre, er i høyeste grad i live i mine tanker! De vil aldri glemmes, mens massemorderen går fort bort i min glemmebok.

Han har ytringsfrihet, akkurat som vi forventer at folk som er fengslet i Kina skal ha ytringsfrihet.

Han har selvsagt ikke lov å oppfordre til mord, på lik linje med at andre ikke har det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Hei,

Joda, på folkemunne er han kanskje "gal", men dette er noe han har planlagt i 9 år. Gjengs oppfatning er at han er strafferettslig tilregnelig. Han forstod hva han gjorde, og konsekvensene av det.

Man kan sammenligne med folk som jobbet i konsentrasjonsleirer: de var neppe "utilregnelige" alle sammen. De gjorde det fordi de hadde blitt overbevist at jøder og andre ikke burde leve. De fleste av dem var trolig relativt "normale mennesker" før de ble soldater.

Med vennlig hilsen

Jeg tror fremdeles det er en forskjell på massesuggesjon og tilfellet ABB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en dom vil det for mange garantert være vanskelig å gå videre. Jeg mente ikke gå videre i den forstand at dette på noen måte skal glemmes.

''Det er jo ikke engang et år siden det skjedde, og det er 5 dager inn i den største rettssaken i Norge i nyere tid. Hadde dette vært etter 10 år hadde jeg vært enig! ;-)''

Det har vært markeringer i det uendelige. Flott at så mange viser initiativ og tar avstand men rettssaken kommer til å gå fra vond til verre, skal vi gå til aksjon for alt? Er alt ABB sier verdt å gå til motangrep på?

''Er alt ABB sier verdt å gå til motangrep på?''

Nei, selvsagt ikke. Han har sagt uendelig mye, men akkurat det med en barnesang synes jeg faktisk var en grei idé. Ikke så mye pga av hva han sa (som jeg forklarte tidiligere), men fordi jeg synes det er en fin måte å markere hvordan man kan ha en rettssak med verdighet. Langt bedre enn en lynsjemobb.

Jeg er, for øvrig, ikke den som løper ned fakkeltog og lignende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''det er fullt mulig å vise litt respekt.''

Nei, som jeg har gjort tydelig oppmerksom på har jeg ingen respekt for folk som kynisk utnytter muligheten til å samle billige politiske poenger og skape splid i en befolkninge som bør stå samlet mot breviks perverse handlinger.

Det er faktisk et ganske interessant poeng.

Jeg blir kvalm av alle som "JESS, endelig, nå skal jeg virkelig pøse på med alle mine antirasistiske meninger!"

Utnyttelse av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremdeles det er en forskjell på massesuggesjon og tilfellet ABB.

Ja, selvsagt. Han dro det lengre, og han "angrep først".

Samtidig, det er en grunn til at han drepte muslimer (og de som han mente "liker" muslimer), og ikke rørleggere. Det er ikke en tilfeldig utvalgt gruppe, men en gruppe som utsettes for mye hat.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''Er alt ABB sier verdt å gå til motangrep på?''

Nei, selvsagt ikke. Han har sagt uendelig mye, men akkurat det med en barnesang synes jeg faktisk var en grei idé. Ikke så mye pga av hva han sa (som jeg forklarte tidiligere), men fordi jeg synes det er en fin måte å markere hvordan man kan ha en rettssak med verdighet. Langt bedre enn en lynsjemobb.

Jeg er, for øvrig, ikke den som løper ned fakkeltog og lignende.

Med vennlig hilsen

Jeg lurer på hvorfor vi nordmenn alltid må være så verdige, rettferdige, fantastiske? Har vi dårlig samvittighet for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor vi nordmenn alltid må være så verdige, rettferdige, fantastiske? Har vi dårlig samvittighet for noe?

Kanskje fordi det virker så bra?

Det er mye bedre at man synger "Barn av regnbuen" enn at man skyter på hverandre når man er uenig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...