Gå til innhold

Syng «Barn av regnbuen» utenfor Tinghuset


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest sylskarp

Ja, selvsagt. Han dro det lengre, og han "angrep først".

Samtidig, det er en grunn til at han drepte muslimer (og de som han mente "liker" muslimer), og ikke rørleggere. Det er ikke en tilfeldig utvalgt gruppe, men en gruppe som utsettes for mye hat.

Med vennlig hilsen

Jeg tror det er forskjellige mekanismer som ligger bak.

ABB tror jeg mer eller mindre bevisst aktivt LETTE etter noe å hate, noe å kjempe mot, noe å bruke til å pumpe opp egoet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    60

  • XbellaX

    34

  • Elis31

    7

  • hidi, the scorpion

    5

Mest aktive i denne tråden

Greia er at det er mange som dyrker det som har skjedd, gjennom å skulle demonstrere, vise så mye sympati, gå så veldig opp i det.

JA, det er helt jævlig det som har skjedd.

Likevel: Det skjer jævlige ting med mennesker i Norge hver dag. Riktignok ikke like dramatisk. Hva om alle disse engasjerte sjelene heller hadde strukket ut en hjelpende hånd til noen i bygda si, heller enn å skulle arrangere demonstrasjon nr 1325 gjennom en event på facebook?

Det ene ekskluderer nok ikke det andre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjellige mekanismer som ligger bak.

ABB tror jeg mer eller mindre bevisst aktivt LETTE etter noe å hate, noe å kjempe mot, noe å bruke til å pumpe opp egoet sitt.

Hva får deg til å tro det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Kanskje fordi det virker så bra?

Det er mye bedre at man synger "Barn av regnbuen" enn at man skyter på hverandre når man er uenig.

Med vennlig hilsen

Men av og til blir det og litt patetisk. For det er jo ikke som om vi ikke kan tenke oss til andre alternativer enn å ENTEN synge, gå i tog, markere, lage interaktive lystenninger, og det å plæffe hverandre ned i all primitiv urettferdighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor vi nordmenn alltid må være så verdige, rettferdige, fantastiske? Har vi dårlig samvittighet for noe?

''Jeg lurer på hvorfor vi nordmenn alltid må være så verdige, rettferdige, fantastiske? Har vi dårlig samvittighet for noe?''

Akkurat fantastiske tror jeg nok ikke er så nøye, men verdighet opplever jeg at, heldigvis, er viktig for oss. Det er ikke mange land som hadde klart rettssakens første uke med så mye verdighet og "ro" som det vårt lille fine land har klart, det gjør meg unektelig stolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere at jeg med "riktignok ikke like dramatisk" mener i forhold til at det var eksplosjon, massakre, sjokk og massivt medieoppslag involvert. At mange f.eks. kvinner og barn rundt om i dette landet daglig er minst like livredde som de som flyktet på Utøya, tror jeg nok.

Det er jeg helt enig med deg i, og er en av årsakene til at jeg (når helsen tillater det) forsøker å markere Krystallnatten i november (begynnelsen på jødeforfølgelsen) og 8. marstoget, under parolen "Nei til vold mot kvinner" eller lignende.

Men denne personen har altså drept ca 250% av antallet som blir drept i Norge per år.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men av og til blir det og litt patetisk. For det er jo ikke som om vi ikke kan tenke oss til andre alternativer enn å ENTEN synge, gå i tog, markere, lage interaktive lystenninger, og det å plæffe hverandre ned i all primitiv urettferdighet?

Men de aller aller fleste står da ikke utenfor og synger sanger?

Det var en liten gruppe som ønsket å markere dette, og det synes jeg var fint.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Hva får deg til å tro det?

Med vennlig hilsen

Bakgrunnen hans, hvordan andre har oppfattet han, og hvordan han fremstår nå.

F.eks. dette: En mislykket person, som er så forstyrret, og så narsissistisk, søker veldig lett til krigshelt-fantasiene. Han spilte WoW i et år, det var noe han hadde drømt om å gjøre lenge. Hvordan skal han kunne krige i fredelige Norge? Da må man finne noe som passer inn i den storheten man vil oppleve, noe man kan kjempe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg lurer på hvorfor vi nordmenn alltid må være så verdige, rettferdige, fantastiske? Har vi dårlig samvittighet for noe?''

Akkurat fantastiske tror jeg nok ikke er så nøye, men verdighet opplever jeg at, heldigvis, er viktig for oss. Det er ikke mange land som hadde klart rettssakens første uke med så mye verdighet og "ro" som det vårt lille fine land har klart, det gjør meg unektelig stolt.

Enig med deg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Det ene ekskluderer nok ikke det andre.

Med vennlig hilsen

I praksis så gjør det i mange tilfeller det. Det er visstnok mer givende for mange å være en del av noe stort opphauset noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Han har ytringsfrihet, akkurat som vi forventer at folk som er fengslet i Kina skal ha ytringsfrihet.

Han har selvsagt ikke lov å oppfordre til mord, på lik linje med at andre ikke har det.

Med vennlig hilsen

''Han har selvsagt ikke lov å oppfordre til mord, på lik linje med at andre ikke har det.''

Enig med ytringsfriheten.

Men han misbruker denne til å oppfordre andre til å følge i hans fotspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Det er jeg helt enig med deg i, og er en av årsakene til at jeg (når helsen tillater det) forsøker å markere Krystallnatten i november (begynnelsen på jødeforfølgelsen) og 8. marstoget, under parolen "Nei til vold mot kvinner" eller lignende.

Men denne personen har altså drept ca 250% av antallet som blir drept i Norge per år.

Med vennlig hilsen

Ja, det er helt jævlig.

Men hvis det å tie - og sensurere media - kan forhindre at det skjer igjen, så gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''Jeg lurer på hvorfor vi nordmenn alltid må være så verdige, rettferdige, fantastiske? Har vi dårlig samvittighet for noe?''

Akkurat fantastiske tror jeg nok ikke er så nøye, men verdighet opplever jeg at, heldigvis, er viktig for oss. Det er ikke mange land som hadde klart rettssakens første uke med så mye verdighet og "ro" som det vårt lille fine land har klart, det gjør meg unektelig stolt.

Jeg er bare redd for at det gjør oss feige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bakgrunnen hans, hvordan andre har oppfattet han, og hvordan han fremstår nå.

F.eks. dette: En mislykket person, som er så forstyrret, og så narsissistisk, søker veldig lett til krigshelt-fantasiene. Han spilte WoW i et år, det var noe han hadde drømt om å gjøre lenge. Hvordan skal han kunne krige i fredelige Norge? Da må man finne noe som passer inn i den storheten man vil oppleve, noe man kan kjempe for.

Hei,

Jeg er enig med deg i at han selvsagt (heldigvis) ikke er "normal". Samtidig, han begynte jo med dette for 9 år siden, som vel var FØR WoW perioden. Det var jo "trening" til dette, tror jeg.

Jeg vet ikke om du fulgte med på steder som VG, Hegnars, Nettavisens, osv. debattsider? Selv om det er litt mer moderat nå, så flommet det over av hat og anti-muslim retorikk. Det er klart at noen vil bli påvirket av det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

''Men jeg tenker også at det kan bli sett på internationalt TV, og da vil kontrasten på "vår" reaksjon mot terroren stå veldig i kontrast med hvordan reaksjonene ofte er i mange andre land.''

Den ser jeg. Men det som har vekket oppsikt i flere land er at han i det hele tatt får en fair trial. Han har dyktige forsvarsadvokater som gjør en glimrende jobb, han skal ha samme behandling som alle andre. Det i seg selv er noe som gjør meg svært stolt over dette landet.

Synd ikke VG og Dagbladet er like forbilledlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han har selvsagt ikke lov å oppfordre til mord, på lik linje med at andre ikke har det.''

Enig med ytringsfriheten.

Men han misbruker denne til å oppfordre andre til å følge i hans fotspor.

''Men han misbruker denne til å oppfordre andre til å følge i hans fotspor.''

Det er ikke "misbruk" for ytringsfriheten kan brukes til slikt også, så lenge det ikke er brudd på straffeloven (trusler, osv.)

Men det er klart jeg ville foretrukket det hvis han holdt kjeft.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare redd for at det gjør oss feige.

At selve rettssaken fremstår som verdig og rettferdig er jo fantastisk og unik. Fremføringen av sangen derimot, jeg skjønner tanken bak (tror jeg) og jeg synes den er velmenende, jeg er bare usikker på hvor heldig den er. Det er som om vi må "ta tilbake" alt ABB rører ved, som om vi har gitt ham makt til å ta noe som helst fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis så gjør det i mange tilfeller det. Det er visstnok mer givende for mange å være en del av noe stort opphauset noe.

Nå er 77 døde så uvanlig at det neppe kan beskrives som "opphauset". Det er, per capita, flere døde enn etter 9/11.

Da startet de en krig som et resultat...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt jævlig.

Men hvis det å tie - og sensurere media - kan forhindre at det skjer igjen, så gjerne for meg.

''

Men hvis det å tie - og sensurere media - kan forhindre at det skjer igjen, så gjerne for meg.''

Jeg vil ikke være med på å sensurere media. Og jeg tror ikke at det ville forhindret at det skjedde igjen.

Derimot tror jeg at åpenhet og å påvise forbindelsen mellom ekstremisme (av diverse typer) og vold, har større effekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sylskarp

Hei,

Jeg er enig med deg i at han selvsagt (heldigvis) ikke er "normal". Samtidig, han begynte jo med dette for 9 år siden, som vel var FØR WoW perioden. Det var jo "trening" til dette, tror jeg.

Jeg vet ikke om du fulgte med på steder som VG, Hegnars, Nettavisens, osv. debattsider? Selv om det er litt mer moderat nå, så flommet det over av hat og anti-muslim retorikk. Det er klart at noen vil bli påvirket av det.

Med vennlig hilsen

Den dagen jeg i mitt eget land ikke opplever betydelig flere ubehagelige, skremmende henvendelser fra muslimske menn enn andre menn, skal jeg med glede være mindre skeptisk til Islam selv.

I mellomtiden har jeg faktisk en viss forståelse for at det oppstår en uheldig polarisering, som for en del tar litt av.

Vel og merke tror jeg man uansett kontroversielt tema vil oppleve at ustabile nettdebattanter (trenger ikke være farligere enn en alkoholisert 70 år gammel dame som sitter for seg selv inni skogen i indre Troms og vil krangle) vil kjøre på på VG's debattsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...