Gå til innhold

Utviklingsforstyrrelse hos ABB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette:''Allerede i 1983 beskrev en psykolograpport Breivik som «et kontaktavvergende, litt engstelig, passivt barn, med et mekanisk forsvar med rastløs aktivitet og et påtatt, avvergende smil''

Er ordrett det som står i min barnejournal. (?)

Også,:''Selv om han hadde et godt utviklet språk, skal Breivik ifølge bekymringsrapporten ha hatt vanskelig for å uttrykke seg emosjonelt, han ble beskrevet som passiv i lek og manglet nesten fullstendig spontanitet og elementer av lyst og glede. Han skal også ha slitt med å leve seg inn i rollelek og manglet glede i lek med andre, konkluderte psykologene den gangen.

- Han var ikke så påfallende avvikende den gangen, iallfall ikke noe mer enn man kunne sagt om ganske mange barn. Det er uansett vanskelig å slutte fra atferden til en fireåring og en voksen nesten 30 år seinere. Men vi var redde for at han skulle utvikle alvorlige psykopatologi '' er også ganske likt, ikke rart jeg tidlig fikk denne fornemmelsen av at ABB har en form for egen verden som heter autisme og ikke psykose.

Der slutter vel de fleste likheter, men det er vel ganske tydelig at han må ha hatt en utviklingsforstyrrelse når det så tidlig ble oppdaget avvik i han.

Nå har de fleste drapsmenn med asperger syndrom blitt straffet på lik linje med andre for sin kriminalitet, som rett og rimelig er, da man har evnen til å tenke. Likevel kan man ha sin så egen oppfattelse av virkeligheten at det til tider for det utrente øyet kan feiltolkes som vrangforestillinger.

jeg skrev et brev til de to siste rettspsykiatrene, nå vurderer jeg å sende dette, dette fordi for min og manges del er det av betydning/interesse at man får en forklaring på hva som er gått galt i tilfellet ABB. Men jeg sendte det ikke da jeg tenkte det kanskje ville bli oppfattet merkelig at jeg som selv har asperger ser tegn til syndromet i Norges verste drapsmann, samt be dem i tilfelle de ikke har god nok kompetanse kobler inn fagpersoner på autismespekterforstyrrelser.

Jeg er ikke sikker på at det kan endre hans tankesett, en endring av tanker vil vel være for smertefull, også for han, men for de som har mistet sine barn trengs en skikkelig forklaring på hvordan noen kan bli så kynisk og kald som ABB og i tillegg smile ( upassende smil er jeg selv god på og det blir feiltolket, men nå, nå i dag som "alle" vet hva jeg feiler så henger mennesker de upassende smilene og div. på knaggen asperger syndrom. Det er bra for meg, for jeg smiler for å være hyggelig, og klarer ikke å tenke nå er det passende og nå er det ikke)

Videoannonse
Annonse
Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg også ofte har lurt fryktelig på om ikke noen har tenkt/snart skal utrede ham for Asperger...

Men det er vel ikke helt pk å si det her på Dol - eller andre steder forøvrig.

Gjest LilleLucyLuuWho?
Skrevet

Det er flere psykiatere som har nevnt Asperger de siste månedene.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg også ofte har lurt fryktelig på om ikke noen har tenkt/snart skal utrede ham for Asperger...

Men det er vel ikke helt pk å si det her på Dol - eller andre steder forøvrig.

Hei!

Jo jeg tror nhd har vært inne på tanken, samt også en svensk psykiater eller kriminolog. :)

Skrevet

Det er flere psykiatere som har nevnt Asperger de siste månedene.

Hei!

ja akkurat det har jeg ikke fått med meg, kan du sende meg link?

Nhd har vært inne på tanken skrev han en gang til meg, samt en svensk psykiater, men det for lenge siden, ganske tidlig etter 22 juli.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jo jeg tror nhd har vært inne på tanken, samt også en svensk psykiater eller kriminolog. :)

Og i et nettmøte med en psykiater som jeg leste i går, var det en som spurte psykiateren om han kunne ha asperger eller autisme og psykiateren svarte at han hadde vært inne på tanken selv.

Jeg prøver å finne det igjen, men jeg husker ikke hvilken avis det sto i.

Skrevet

Og i et nettmøte med en psykiater som jeg leste i går, var det en som spurte psykiateren om han kunne ha asperger eller autisme og psykiateren svarte at han hadde vært inne på tanken selv.

Jeg prøver å finne det igjen, men jeg husker ikke hvilken avis det sto i.

Hei!

Takk :)

jeg stilte spørsmål selv til en nettdebatt, men alle mine spørsmål ble slettet så jeg antar jeg kan ha spurt på en upassende måte som kan ha blitt oppfattet feil, noe jeg er god på, dessverre.

Håper du finner det.

Gjest LilleLucyLuuWho?
Skrevet

Hei!

ja akkurat det har jeg ikke fått med meg, kan du sende meg link?

Nhd har vært inne på tanken skrev han en gang til meg, samt en svensk psykiater, men det for lenge siden, ganske tidlig etter 22 juli.

Jeg har ikke link til det som er blitt sagt på tv. Rettspsykiater Henning Værøy har vært èn av dem som har nevnt det.

Skrevet

Hei!

jeg stilte spørsmål selv til en nettdebatt, men alle mine spørsmål ble slettet så jeg antar jeg kan ha spurt på en upassende måte som kan ha blitt oppfattet feil, noe jeg er god på, dessverre.

Håper du finner det.

''jeg stilte spørsmål selv til en nettdebatt, men alle mine spørsmål ble slettet så jeg antar jeg kan ha spurt på en upassende måte som kan ha blitt oppfattet feil''

Det er vel bare et bittelite utvalg spørsmål som blir besvart i en nettdebatt hvis det er mange som sender inn. Det behøver ikke å ha hatt noe med formen på spørsmålene dine.

Gjest LilleLucyLuuWho?
Skrevet

Hei!

Håper du finner det.

http://tpn.vg.no/intervju/tittel/2683

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Jeg mener å huske at det i sakkyndigrapporten, som er lagt ut på nett, at man ikke fant tegn til utviklingsforstyrrelse. Så AS er nok vurdert.

Karakteristikken vedr ABB som barn hadde passet godt på meg som barn også. Jeg utviklet pers.forstyrrelse.

Skrevet

Jeg har ikke link til det som er blitt sagt på tv. Rettspsykiater Henning Værøy har vært èn av dem som har nevnt det.

Hei!

Ja vel, men husker du når ca dette ble sagt på TV?

jeg sender ikke brev hvis det nå begynner å bli tanker om dette.

Jeg har ikke fått med meg nyheter de siste dagene da jeg har vært på en forskningsstasjon.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Håper du finner det.

Jeg fant det. Langt nede på siden er det en som heter Thor som spør.

http://tpn.vg.no/intervju/tittel/2683

Gjest LilleLucyLuuWho?
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke fått med meg nyheter de siste dagene da jeg har vært på en forskningsstasjon.

Både denne uken og tidligere i vinter. Du trenger ikke skrive brev.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

''jeg sender ikke brev hvis det nå begynner å bli tanker om dette''

De er så usikre og uenige, så det skader ikke med synspunkter fra en som selv har Asperger.

Skrevet

''jeg stilte spørsmål selv til en nettdebatt, men alle mine spørsmål ble slettet så jeg antar jeg kan ha spurt på en upassende måte som kan ha blitt oppfattet feil''

Det er vel bare et bittelite utvalg spørsmål som blir besvart i en nettdebatt hvis det er mange som sender inn. Det behøver ikke å ha hatt noe med formen på spørsmålene dine.

Hei!

Takk det viste jeg ikke.

Skrevet

Jeg har sans for denne:

http://www.aftenposten.no/meninger/Kan-det-fortsatt-vare-vrangforestilinger-6803594.html

I tillegg skal en ikke se bort fra aspergertrekk.

Hei!

Okey,

Men vil psykopatiske og narsististiske trekk kunne bli observert så tidlig som de ble hos ABB som 4-åring? Jeg tror du mener psykopati kan synliggjøres tidlig ut i fra et innlegg du svarte meg på for lenge siden.

Takk for link, det var interessant.

Skrevet

Jeg har sans for denne:

http://www.aftenposten.no/meninger/Kan-det-fortsatt-vare-vrangforestilinger-6803594.html

I tillegg skal en ikke se bort fra aspergertrekk.

Hei!

denne syns jeg var interessant, Simon Barnon Cohen mener altså at han sannsynligvis ikke har autisme da vi med disse forstyrrelsene... :''People with autism typically have difficulties with the cognitive component (they have trouble inferring what other people might think or feel), but have intact affective empathy (it upsets them to hear of others suffering). So Breivik is unlikely to have autism.'' Ja jeg har stusset litt på dette med ABB, fint for meg om han har noe annet :) Jeg har nettopp manglende empati, men MYE sympati. Ja når jeg ser/skjønner at andre har det vondt, da blir jeg skikkelig fortvilt inni meg.

Skrevet

Hei!

denne syns jeg var interessant, Simon Barnon Cohen mener altså at han sannsynligvis ikke har autisme da vi med disse forstyrrelsene... :''People with autism typically have difficulties with the cognitive component (they have trouble inferring what other people might think or feel), but have intact affective empathy (it upsets them to hear of others suffering). So Breivik is unlikely to have autism.'' Ja jeg har stusset litt på dette med ABB, fint for meg om han har noe annet :) Jeg har nettopp manglende empati, men MYE sympati. Ja når jeg ser/skjønner at andre har det vondt, da blir jeg skikkelig fortvilt inni meg.

Hei!

Her er linken glemte:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/dec/01/anders-breivik

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...