Gjest vestlandsberta Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Jeg ser at bunaden min trenger en real rens, men dårlig tid på renseriet gjør at jeg vurderer å ta den i vaskemaskinen.... Går det greit? På skåneprogram, selvsagt. Noen som har prøvd....? 0 Siter
zellica Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Hvilken bunad er det? Jeg har vasket en bunad, og det gikk helt fint. Men det var i hånden i en balje. Hadde nok ikke turt å vaske den i maskin. Jeg leverte nemlig en gammel arvebunad til rens, som luktet ille. Den kom tilbake med samme lukt, og da var løsningen å vaske den eller hive den. Lukta ble borte og bunaden ble fin og ren. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Nei, det hadde jeg ikke turd å gjøre! Luft den heller, og vask evt flekker med en fuktig klut. 0 Siter
Gjest vestlandsberta Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Hvilken bunad er det? Jeg har vasket en bunad, og det gikk helt fint. Men det var i hånden i en balje. Hadde nok ikke turt å vaske den i maskin. Jeg leverte nemlig en gammel arvebunad til rens, som luktet ille. Den kom tilbake med samme lukt, og da var løsningen å vaske den eller hive den. Lukta ble borte og bunaden ble fin og ren. Sognebunad. Hm., ble den ikke ekstremt tung å løfte opp fra baljen, henge til tørk osv? 0 Siter
Gjest vestlandsberta Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Nei, det hadde jeg ikke turd å gjøre! Luft den heller, og vask evt flekker med en fuktig klut. Nei, litt usikker her, ja Tror ikke det er nok med lufting og tørk med klut, flere år siden den har blitt brukt. 0 Siter
zellica Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Sognebunad. Hm., ble den ikke ekstremt tung å løfte opp fra baljen, henge til tørk osv? Jo det var litt tungt. Men jeg klemte ut så mye som mulig av vannet. Hang den først til drypptørk, og så rullet jeg den inn i store badehåndklær. Etter press var den både renere og penere enn da jeg fikk den tilbake fra rens. Det var helt utrolig ekkelt hvor brunt vaskevannet ble:-( Men siden det var prøv eller hiv, var det liksom ikke så vanskelig å bestemme seg i mitt tilfelle;-) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 23. april 2012 Skrevet 23. april 2012 Jeg ville ikke vasket min... Fysjameg, alt dette bunadssnakket i trådene her minner meg på at det hvert eneste år er like mye spenning knyttet til de fem cm hele skiten burde vært sydd UT. For å spare meg den samme spenningen hvert år.. Blahrg. 0 Siter
Gjest bunadvaskeren Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 Jeg har vaska og tørketromla beltestakken min flere ganger. Går helt fint det! 0 Siter
Gjest vestlandsberta Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 Jeg har vaska og tørketromla beltestakken min flere ganger. Går helt fint det! Med beltestakken mener du bunaden..? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.