Gå til innhold

Er det trygt i Oslo på natten for en mann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Jeg fryder meg over at du hadde en flott tur (selv om jeg forventet at alt ville gå bra! ;-) ). Håper det gir mersmak, og at du/dere utforsker andre steder også! :-)

Kriminaliteten på Madagaskar kan nok være slem nok, men jeg tror det for det meste er "uskyldige ran" (med det mener jeg at formålet er penger, og at formålet ikke er å skade deg), og heldigvis ikke så ekstremt som i Sør Afrika.

Velkommen hjem!

Med vennlig hilsen

Javisst har det gitt mersmak! Har SÅ lyst til å reise mer og oppleve mer av verden enn bare Vest-Europa (selv om jeg gjerne takker ja til en tur til Skottland, Frankrike eller Italia altså...)

Jeg snakket med flere volontører, som jobber i 3-24 mnd for ulike veldedige organisasjoner. Synes det høres utrolig spennende og givende ut. Men det vil nok ikke bli mulig for meg å gjøre noe slikt - når jeg har familie her hjemme. Men jeg så jo også hvor mye en faktisk får ut av givermidler. Et landsbyutviklingsprosjekt gjennom NMS er 90% støttet av NORAD. Og dersom en gir 200 kr til det, støtter NORAD med 1800 - og det er nok til å gi en klasse på 30 voksne elever undervisning i 3 eller 4 mnd!

Så nå skal jeg i alle fall undersøke en del slike prosjekter og sette opp fast overføring - så kan jeg i alle fall gjøre noe.

...og så skjemmest jeg over og se hvor fulle skap vi har hjemme - av sko, tøy, leker osv...

Javisst har det gitt mersmak! Har SÅ lyst til å reise mer og oppleve mer av verden enn bare Vest-Europa (selv om jeg gjerne takker ja til en tur til Skottland, Frankrike eller Italia altså...)

Jeg snakket med flere volontører, som jobber i 3-24 mnd for ulike veldedige organisasjoner. Synes det høres utrolig spennende og givende ut. Men det vil nok ikke bli mulig for meg å gjøre noe slikt - når jeg har familie her hjemme. Men jeg så jo også hvor mye en faktisk får ut av givermidler. Et landsbyutviklingsprosjekt gjennom NMS er 90% støttet av NORAD. Og dersom en gir 200 kr til det, støtter NORAD med 1800 - og det er nok til å gi en klasse på 30 voksne elever undervisning i 3 eller 4 mnd!

Så nå skal jeg i alle fall undersøke en del slike prosjekter og sette opp fast overføring - så kan jeg i alle fall gjøre noe.

...og så skjemmest jeg over og se hvor fulle skap vi har hjemme - av sko, tøy, leker osv...

Hei,

Ja, det er utrolig lærerikt, og man får virkelig et nytt perspektiv på mange av "problemene" vi strir med i Norge.

Mange tenker først og fremst på voluntører som "reiser til Afrika", men ofte er det egentlig størst behov for folk til å gjøre arbeid "her hjemme". Søke om penger, samle inn, og alle de tingene som faktisk er enklere å gjøre i Norge enn i landet prosjektet skal være. Der er det som regel nok arbeidskraft uansett, med mindre man har spesialkompetanse.

Med vennlig hilsen

Hei,

Ja, det er utrolig lærerikt, og man får virkelig et nytt perspektiv på mange av "problemene" vi strir med i Norge.

Mange tenker først og fremst på voluntører som "reiser til Afrika", men ofte er det egentlig størst behov for folk til å gjøre arbeid "her hjemme". Søke om penger, samle inn, og alle de tingene som faktisk er enklere å gjøre i Norge enn i landet prosjektet skal være. Der er det som regel nok arbeidskraft uansett, med mindre man har spesialkompetanse.

Med vennlig hilsen

Det har du rett i.

Jeg har fortalt "offentlig" to ganger nå om noe av de inntrykkene jeg fikk og opplevelsene jeg hadde - og flere har kommet bort til meg og sagt at det blir så mye mer virkelig når noen de kjenner har vært der og noen de kjenner forteller om SINE personlige følelser og inntrykk - i forhold til å bare lese om det. Mye lettere å gi når en får et nærmere forhold til prosjektene.

Ja, vi som ikke har mulighet til å gi måneder av våre liv i slike land, kan i alle fall gjøre det vi makter her hjemme for å få folk til å dele... Det høres litt platt og naivt ut - men vi må jo holde fast på det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...