Gå til innhold

Å føle at man lurer seg selv og andre

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg har gått over ett år i gruppeterapi. Idag fikk jeg vite av de andre at jeg hadde blomstret opp siden jeg begynte, og at jeg ga de andre håp pga det og en betydelig fremgang.

Men av og til føles det bare falskt og at jeg kanskje bare lurer meg selv (og andre) fordi jeg har vært i "medvind" når det gjelder jobben.

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, er det noen her inne som kjenner seg igjen eller vet hva jeg snakker om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje denne opplevelsen delvis kommer av at du vet med deg selv at du krisemaksimerer her inne jevnlig. Det blir stor av stand mellom "snill-pike-varianten" og "jeg-klarer ingenting- og vil ingenting - varianten".

Kanskje du bør forsøke å slutte med krisemaksimeringen her inne og i stedet snakke om disse følelsene i gruppa?,

Gjest ambrose
Skrevet

Kanskje denne opplevelsen delvis kommer av at du vet med deg selv at du krisemaksimerer her inne jevnlig. Det blir stor av stand mellom "snill-pike-varianten" og "jeg-klarer ingenting- og vil ingenting - varianten".

Kanskje du bør forsøke å slutte med krisemaksimeringen her inne og i stedet snakke om disse følelsene i gruppa?,

Ok.. skal slutte med det.

Skrevet

Ok.. skal slutte med det.

''Ok.. skal slutte med det.''

...og snakke om det i gruppa?

Gjest ambrose
Skrevet

''Ok.. skal slutte med det.''

...og snakke om det i gruppa?

Ja, det og holde noe for meg selv..

Skrevet

Ja, det og holde noe for meg selv..

''Ja, det og holde noe for meg selv..

''

Ja, du kan jo ikke rekke å snakke om alt i gruppa, men en evt. målsetning om å "holde noe for deg selv" i forhold til hva som er mulig å få snakket om i gruppa, er jeg usikker på hvor konstruktivt er.

Gjest Nickelback
Skrevet

Var det ikke litt godt å få høre dette fra de andre da?

Når folk gir uttrykk for slike meninger så er det vel noe i det?

Skrevet

Ja, jeg kjenner meg igjen. Men nå er jeg kommet meg helt opp igjen og takler dette på en annen måte.

Kanskje er det den medvinden du har med jobben er det som skal til for å gi deg et kikk.

Hvis du kommer deg litt opp på et område, kommer snart flere også. Lev på det og rosen du får, det styrker deg, du vokser på det, ikke la den stoppe.

Svigninger hører med, men de blir lettere å takle etter hvert.

Gjest ambrose
Skrevet

''

Ja, du kan jo ikke rekke å snakke om alt i gruppa, men en evt. målsetning om å "holde noe for deg selv" i forhold til hva som er mulig å få snakket om i gruppa, er jeg usikker på hvor konstruktivt er.

''i forhold til hva som er mulig å få snakket om i gruppa''

Lyst til å utdype denne litt? :)

Skrevet

''

Ta små steg, Rom var ikke bygd på en dag det heller. Tror mange av oss har for stor forventninger til oss selv. Hvis vi ikke hadde det kunne vi klart å vær ærlige på hvordan vi har det, eller hva vi mestrer.

Jeg har lært og fortsatt lærer mye av Pippi Power, dette er det ei dansk dame, Gitte Jørgensen som har utarbeidet, kan anbefales på det sterkeste. Boka henne er noe alle burde lese!

Skrevet

''i forhold til hva som er mulig å få snakket om i gruppa''

Lyst til å utdype denne litt? :)

Siden du deler gruppetiden med resten av deltakerne i gruppa, vil det jo være grenser for hvor mye du kan rekke å ta opp. Nettopp derfor gjelder det å prioritere hva du vil bruke "din" andel av tiden på.

Gjest ambrose
Skrevet

Siden du deler gruppetiden med resten av deltakerne i gruppa, vil det jo være grenser for hvor mye du kan rekke å ta opp. Nettopp derfor gjelder det å prioritere hva du vil bruke "din" andel av tiden på.

Det gjør jeg også.

Men nå er den uansett snart ferdig. Det ser jeg frem til, jeg er lei av terapi (terapi er vondt).

Skrevet

Det gjør jeg også.

Men nå er den uansett snart ferdig. Det ser jeg frem til, jeg er lei av terapi (terapi er vondt).

Forhåpentligvis har du fått noe ut av terapien.

Gjest ambrose
Skrevet

Forhåpentligvis har du fått noe ut av terapien.

Ja, det har jeg. Hvis ikke hadde jeg ikke fortsatt der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...