Gå til innhold

Baron Cohen om ABB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• Bella Dotte

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Dorthe

2

Skrevet

Hei!

Jeg er glad jeg har affektiv empati= sympati og ikke en psykopats cognitive empati.

Nå skjønner jeg hvorfor min psykiater sa den gangen at det jeg skrev om min manglende empati, men store grad av sympati var rørende og vakkert.

:)

Gjest mannen sin
Skrevet

Endelig noen som ikke er så farget i sine uttalelser om ABB. Andre karakteriserer han nærmest som tilbakestående og stakkarslig. Virker nesten som om kommentatorene ikke kan si noe positivt om han - i så fall er de uønsket virker det som.

Mange av de som uttalerer seg er pårørende og ergo fullstendig inhabile. Ville vært en sensasjon om de hadde så mye positivt å si om ABB.

Virker nesten ikke som om du kan si at han faktisk klarer seg temmelig bra utifra forholdene. Ja han sitter der med en masse folk som skal analysere han. Og blant annet 4 psykiatere som sitter og ser på hver eneste bevegelsene han tar. De aller fleste ville blitt ganske paranoide i en sånn setting.

Jeg forunder meg også litt om mange av disse psykiaterne og psykologene som nærmest klarer å få mye ut av ABB bare på bagrunn av hvordan han sitter på stolen osv...hmmm..virker nesten som om de lever i sin egen paranoide verden selv. De virker også fryktelig overrasket over at ABB fremstår kald i sine forklaringer. Hva forventer de av en mann som har tatt livet av 77 mennesker?. At han er særdeles empatisk?.

Jeg forsvarer ikke ABB, men mannen skal ikke undervurderes heller.

Gjest maiapril
Skrevet

Endelig noen som ikke er så farget i sine uttalelser om ABB. Andre karakteriserer han nærmest som tilbakestående og stakkarslig. Virker nesten som om kommentatorene ikke kan si noe positivt om han - i så fall er de uønsket virker det som.

Mange av de som uttalerer seg er pårørende og ergo fullstendig inhabile. Ville vært en sensasjon om de hadde så mye positivt å si om ABB.

Virker nesten ikke som om du kan si at han faktisk klarer seg temmelig bra utifra forholdene. Ja han sitter der med en masse folk som skal analysere han. Og blant annet 4 psykiatere som sitter og ser på hver eneste bevegelsene han tar. De aller fleste ville blitt ganske paranoide i en sånn setting.

Jeg forunder meg også litt om mange av disse psykiaterne og psykologene som nærmest klarer å få mye ut av ABB bare på bagrunn av hvordan han sitter på stolen osv...hmmm..virker nesten som om de lever i sin egen paranoide verden selv. De virker også fryktelig overrasket over at ABB fremstår kald i sine forklaringer. Hva forventer de av en mann som har tatt livet av 77 mennesker?. At han er særdeles empatisk?.

Enig i det du skriver. I tillegg irriterer jeg meg over journalister og andre som sier at han "ikke viser følelser" når han forklarer seg. Men at han kun "viste følelser" da han så sin egen video og gråt.

Tror folk at det å "vise følelser" kun er å gråte? Følelsesregisteret til et menneske er mer komplekst enn som så, og jeg tror nok at ABB ganske så sikkert har "vist følelser" den tiden han har sittet i tiltaleboksen.

Skrevet

Hei!

Helt enig, endelig noe balansert og objektivt og en slik sak verdig.'

'' sin harme over Anders Behring Breiviks ugjerninger overgår de politiske kommentatorene hverandre i å finne uttrykk for sin avsky.''

Og jeg blir ganske så sjokket over en del kommentatorer i aviser som oppfører seg som om de med teskje skal mate inn i meg en oppfattelse som bærer preg av alt annet enn saklighet.

Takk den var absolutt det beste hitil.

Skrevet

Hei!

Ja det mener jeg også.

Jeg reagerer på måten han fremstilles i norSK mediA, og holder meg derfor mye til utenlandske kommentatorer/aviser.

Man kan da beholde sin evne til kritisk tekning og ikke forhåndsprosisere en sak.

Skrevet

Takk! Leserkommentarene tyder i tillegg på at mange nordmenn kan tenke selv. Dette var betryggende og oppløftende. Jeg har følt meg relativt alene med disse meningene.

Hei!

Du har jo hatt meg :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Du har jo hatt meg :)

Og meg :-)

Skrevet

Enig i det du skriver. I tillegg irriterer jeg meg over journalister og andre som sier at han "ikke viser følelser" når han forklarer seg. Men at han kun "viste følelser" da han så sin egen video og gråt.

Tror folk at det å "vise følelser" kun er å gråte? Følelsesregisteret til et menneske er mer komplekst enn som så, og jeg tror nok at ABB ganske så sikkert har "vist følelser" den tiden han har sittet i tiltaleboksen.

Hei!

Mange tror det å vise følelser handler om å gråte.

Fordi jeg ikke gråter i begravelser, eller ikke har grått i kor etter 22 juli er jeg det man kaller en kald fisk.

Men jeg føler en rekke ting, men reagerer annerledes, senere og mer når jeg er for meg selv, jeg er slett ikke kald.

Glad flere reagerer på fremstillingen av Breivik, den er ganske så irriterende.

Skrevet

Ja, jeg vet jeg har dere, og takk for det; dere betyr virkelig mye mer for meg enn disse bladsmørerne...!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Og da mener jeg ikke meningene til ABB.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, jeg vet jeg har dere, og takk for det; dere betyr virkelig mye mer for meg enn disse bladsmørerne...!

Jeg mener at jeg er enig med Brunvatne i det han skriver, ikke med ABB.

Det at Breivik virker så rolig, skikkelig, klar og tydelig gjør handlingene enda mer uforståelig.

Men jeg synes han virker både inteligent, klartenkt og psykotisk Jeg klarer ikke å bestemme meg :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Mange tror det å vise følelser handler om å gråte.

Fordi jeg ikke gråter i begravelser, eller ikke har grått i kor etter 22 juli er jeg det man kaller en kald fisk.

Men jeg føler en rekke ting, men reagerer annerledes, senere og mer når jeg er for meg selv, jeg er slett ikke kald.

Glad flere reagerer på fremstillingen av Breivik, den er ganske så irriterende.

''Glad flere reagerer på fremstillingen av Breivik, den er ganske så irriterende''

Slik som f.eks denne:

http://www.dagbladet.no/2012/04/23/nyheter/breivik/innenriks/anders_behring_breivik/terrorangrepet/21260947/

Gjest mannen sin
Skrevet

PsykiaterFinn Skårderud synes jeg sier mye fornuftig vedrørende ABB-saken hos Ole Torp på NRK. Derimot synes jeg f.eks psykolog Pål Grøndahl sier mye rart på tv. Blir rett og slett for overanalyserende, som nesten grenser til det paranoide.

Skrevet

Det at Breivik virker så rolig, skikkelig, klar og tydelig gjør handlingene enda mer uforståelig.

Men jeg synes han virker både inteligent, klartenkt og psykotisk Jeg klarer ikke å bestemme meg :-)

Hei!

Ja og nettopp slik blir det kanskje at vi får vente å se, når det går noen år, Hitler holdt også ut i mange år før han tok sitt liv. :)

Jeg får heller ikke bestemt meg, akkurat nå er jeg bare lettet over at en av verdens ledende eksperter ikke tror han har autisme :)

Men akkurat det spiller jo liten rolle i det store og hele, det viktigste nå er at ofrene og deres familier og pårørende får svar de kan forsone seg med.

Skrevet

Jeg har heller ikke sagt at jeg er enig med ABB, men at jeg forstår ham. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...