Gå til innhold

Baron Cohen om ABB

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Nei, det trro jeg ikke. Mekanismene er de samme. Jeg tror det er tilfeldigheter som avgjør om noen blir facister, kommunister eller islamske terrorister.

Helt enig. Synd kronikøren ikke ser ut til å tillegge det noen vekt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• Bella Dotte

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Dorthe

2

Skrevet

Ja, det er bare å henvende seg i resepsjonen i Borgarting lagmannsrett, Keysers gate 13. Det var ikke tegn til kø i dag, og jeg fikk ingen spørsmål, man blir ID-sjekket før man slipper inn i Tinghuset. Man får bare en "billett" pr person, som gjelder for dagen etter.

Hei!

ha det hyggelig da i retten i morgen :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

''ha det hyggelig da i retten i morgen :)''

Hyggelig?

Nå er vel kanskje ikke det noe man sier til en som skal i en så alvorlig rettsak, men jeg henger det på aspergerknaggen ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det trro jeg ikke. Mekanismene er de samme. Jeg tror det er tilfeldigheter som avgjør om noen blir facister, kommunister eller islamske terrorister.

''Nei, det trro jeg ikke. Mekanismene er de samme. Jeg tror det er tilfeldigheter som avgjør om noen blir facister, kommunister eller islamske terrorister.''

Tenker du fra fødsel, opplæring, indoktrinering og miljø?

At det er tilfeldig hvor man blir født oppdratt og det sosiale rundt? Det tror jeg. Hadde jeg vært født i Somalia, så ville jeg hadde et totalt verdisyn, enn det jeg har i dag, fordi jeg er født og oppvokst i Norge.

Sosiopater finnes i alle land, men oppveksten er ofte den samme. Voldelige/rusede foreldre, som ikke evner å gi barnet de grunnleggende behov, som de trenger for å utvikle empati og sosial intelligens.

En rettspsykiater, sa at abb er patologisk syk, og det tror jeg.

Men hun mente også at det muligens ikke har med utilgjerningelig/tilregning å gjøre.

Synes hun hørtes veldig proffesjonell.

Skrevet

''ha det hyggelig da i retten i morgen :)''

Hyggelig?

Nå er vel kanskje ikke det noe man sier til en som skal i en så alvorlig rettsak, men jeg henger det på aspergerknaggen ;-)

Hei!

:)

Takk skal du ha , du er snill, god natt nå må jeg forte meg å legge meg, skal tidlig opp. :)

Skrevet

Hei!

Takk ;-)

Gjest ambrose
Skrevet

Breivik hevder dere psykiatere ikke har kompetanse til å vurdere en politisk motivert voldsmann (eller noe slikt) - hva tenker du om det.

Skrevet

Hei!

Interessant kan man ihvertfall trygt si at det var. Dette var nok ikke Asperger, nei, men noe totalt ukjent og ubegripelig og uhåndterlig. Skjønner godt at rapportene spriker. Mannen er samlet og fornuftig, og samtidig ravende gal. Verdensbildet mitt er blitt slått i stykker i dag.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Interessant kan man ihvertfall trygt si at det var. Dette var nok ikke Asperger, nei, men noe totalt ukjent og ubegripelig og uhåndterlig. Skjønner godt at rapportene spriker. Mannen er samlet og fornuftig, og samtidig ravende gal. Verdensbildet mitt er blitt slått i stykker i dag.

Jeg synes han begynner å fremstå som mer psykotisk nå, men tilregnelig nok til å tilpasse forklaringene sine etter hva han har lest om seg selv i avisene. Hva mener du?

Skrevet

Jeg synes han begynner å fremstå som mer psykotisk nå, men tilregnelig nok til å tilpasse forklaringene sine etter hva han har lest om seg selv i avisene. Hva mener du?

For å være ærlig, og etter å ha vridd nøtta i noen timer, og kanskje er jeg så begrenset selv at jeg ikke klarer å forestille meg noe uten å bruke meg selv som referanse, men altså: Jeg synes det kan sammenlignes med de månedene jeg prøvde ut Efexor, hvor jeg kunne registrere at "dette var sørgelig", "dette var rørende" osv, men selv kunne velge om jeg ville føle følelsene som normalt følger med. Jeg kunne bestemme om jeg ville la meg rive med. Jeg registrerte faktisk kulde på samme måte, jeg kunne stå i bare undertøyet, barbent i oppgangen, i 8 grader, lenge, og kjenne at det var kjølig, men jeg frøs ikke. På samme måte opplevde jeg ikke at Breivik ikke var klar over følelsene sine, eller at han ikke hadde følelser, han valgte bare å ikke kjenne på dem. Det er litt skremmende, siden han etter hva jeg erfarer, ikke er medisinert overhodet, pr i dag.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

For å være ærlig, og etter å ha vridd nøtta i noen timer, og kanskje er jeg så begrenset selv at jeg ikke klarer å forestille meg noe uten å bruke meg selv som referanse, men altså: Jeg synes det kan sammenlignes med de månedene jeg prøvde ut Efexor, hvor jeg kunne registrere at "dette var sørgelig", "dette var rørende" osv, men selv kunne velge om jeg ville føle følelsene som normalt følger med. Jeg kunne bestemme om jeg ville la meg rive med. Jeg registrerte faktisk kulde på samme måte, jeg kunne stå i bare undertøyet, barbent i oppgangen, i 8 grader, lenge, og kjenne at det var kjølig, men jeg frøs ikke. På samme måte opplevde jeg ikke at Breivik ikke var klar over følelsene sine, eller at han ikke hadde følelser, han valgte bare å ikke kjenne på dem. Det er litt skremmende, siden han etter hva jeg erfarer, ikke er medisinert overhodet, pr i dag.

Kanskje de kommer etterhvert når de begynner og gå litt hardere på han. Han sa mye rart rett etter 22 juli og han har lest hvordan det ble oppfattet og justerte seg deretter, men nå begynner de paranoide tankene og vise seg igjen. Det er ikke lett og si om han virkelig har en kilde som har feilinformert han eller om det foregår i hans hode. Alle de forskjellige psykiaterne som uttaler seg i media hver dag har forskjellige meninger alle sammen.

Skrevet

Hei!

Hva mener du med verdendsbilde ditt har slått sprekker?

Ja det er fint jeg tror ikke han har autisme lenger etter den forklaringen til Cohen, at autister har vansker med empati, men IKKE med sympati. Det er helt slikt det er for meg, jeg får så vondt av andre når jeg skjønner at de har det vondt (så vondt at jeg snur meg vekk/holder pusten), men det må jeg ofte få inn med det man kaller en teskje, men som jeg selv kaller en forklaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...