Gå til innhold

Grensepsykotisk

Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hva vil det si å være grensepsykotisk? Kan Brevik være det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"På gransen til å være psykotisk", slik forklarte min psykiater det, og det var det hun mente ABB var.

Skrevet

Hei!

Det kan han sikkert.

Eller ikke, bare sikker på sin sak og kanskje med god grunn, ja for han har jo deltatt på en type forumer.

Jeg tror det kan bli vanskelig å mene noe slikt om han før det har gått noen år, men jeg tror det er lettere å se på fakta at han må ha gjort noe/født med noe.. for å klare av å skru av følelser som medfølelse og sympati med andre mennesker, ikke bare skyte de, men jakte på de som spilte døde for å skyte dem i hodet, rene henrettelser.

Jeg kan være ganske så overbevist om visse saker, men menneskers ord, bønn, øyne, m.m får mitt hjerte til å smelte/vike fra prinsipper. Det komiske er at jeg av min mor blir kaldt en "kald fisk" når jeg egentlig er en svak fisk, jeg mener Krekar kunne spilt uskyldig for meg og jeg ville klappet han på hodet og sagt, " så så det går nok bra", så der har kanskje Breivik et peoeng "kvinner ville ikke klart å gjøre 22 juli" :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Det kan han sikkert.

Eller ikke, bare sikker på sin sak og kanskje med god grunn, ja for han har jo deltatt på en type forumer.

Jeg tror det kan bli vanskelig å mene noe slikt om han før det har gått noen år, men jeg tror det er lettere å se på fakta at han må ha gjort noe/født med noe.. for å klare av å skru av følelser som medfølelse og sympati med andre mennesker, ikke bare skyte de, men jakte på de som spilte døde for å skyte dem i hodet, rene henrettelser.

Jeg kan være ganske så overbevist om visse saker, men menneskers ord, bønn, øyne, m.m får mitt hjerte til å smelte/vike fra prinsipper. Det komiske er at jeg av min mor blir kaldt en "kald fisk" når jeg egentlig er en svak fisk, jeg mener Krekar kunne spilt uskyldig for meg og jeg ville klappet han på hodet og sagt, " så så det går nok bra", så der har kanskje Breivik et peoeng "kvinner ville ikke klart å gjøre 22 juli" :)

''Eller ikke, bare sikker på sin sak og kanskje med god grunn, ja for han har jo deltatt på en type forumer''

Jo, men det er noe mer enn det. Det er noe som ikke stemmer når han i tillegg til det han allerede har gjort, tenkte at det var reaslistisk og halshugge Gro harlem Brundtland, samtidig som han filmet det hele for så å legge filmen ut på Youtube.

Og det at han trodde han kunne rømme med et småfly uten aldri å ha flydd før.

Det er mange ting som tyder på at han ikke er bare klartenkt.

Gjest ambrose
Skrevet

''Re: NHD, definisjonen på grensepsykose?

Dette begrepet brukes på to måter:

1. Før i tiden ble borderline (grense) kalt grenspsykose.

2. Det er ingen absolutt grense melllom psykose og ikke-psykose. I de fleste tilfeller er skillet enkelt å se. Hos noen pasienter er det diffust, og en kan si at de er i grenseland til en psykose.

– Nils Håvard Dahl, psykiater''

Skrevet

''Eller ikke, bare sikker på sin sak og kanskje med god grunn, ja for han har jo deltatt på en type forumer''

Jo, men det er noe mer enn det. Det er noe som ikke stemmer når han i tillegg til det han allerede har gjort, tenkte at det var reaslistisk og halshugge Gro harlem Brundtland, samtidig som han filmet det hele for så å legge filmen ut på Youtube.

Hei!

ja flykte i et småfly etter flyinstruksjoner over you tube er ikke vanskelig. Jeg har uten erfaring satt sammen en pc etter anvisning kun fra you tube, det var veldig enkelt ! Alle datljer var filmet nøyaktig.

Halshugge Gro Harlem Brundtland, har jeg ikke hørt om før, trodde han at han kunne gjøre dette? Ja ja han skjøt jo mennesker ved å sette pistolen utenfor tinning og frontallapp etter å ha skutt dem med gevær, så det er mulig han har tenkt meget i detaljer, men jeg har ikke oversikt,. slikt gjør meg litt uvel.

Skrevet

Hei!

ja flykte i et småfly etter flyinstruksjoner over you tube er ikke vanskelig. Jeg har uten erfaring satt sammen en pc etter anvisning kun fra you tube, det var veldig enkelt ! Alle datljer var filmet nøyaktig.

Halshugge Gro Harlem Brundtland, har jeg ikke hørt om før, trodde han at han kunne gjøre dette? Ja ja han skjøt jo mennesker ved å sette pistolen utenfor tinning og frontallapp etter å ha skutt dem med gevær, så det er mulig han har tenkt meget i detaljer, men jeg har ikke oversikt,. slikt gjør meg litt uvel.

''ja flykte i et småfly etter flyinstruksjoner over you tube er ikke vanskelig. Jeg har uten erfaring satt sammen en pc etter anvisning kun fra you tube, det var veldig enkelt ! Alle datljer var filmet nøyaktig.''

Å fly er ikke heeeelt det samme som å skru sammen en pc...

Skrevet

''ja flykte i et småfly etter flyinstruksjoner over you tube er ikke vanskelig. Jeg har uten erfaring satt sammen en pc etter anvisning kun fra you tube, det var veldig enkelt ! Alle datljer var filmet nøyaktig.''

Å fly er ikke heeeelt det samme som å skru sammen en pc...

Hei!

Ja å fly er enklere.

Skrevet

Hvorfor er det så mange spørsmål om hans psyke her inne, det er jo ikke opp til oss å stille hans diagnose. Takk og pris for det.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hvorfor er det så mange spørsmål om hans psyke her inne, det er jo ikke opp til oss å stille hans diagnose. Takk og pris for det.

Ja, takk og pris for det, men det er vel ikke forbudt å være nysgjerrig ?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Re: NHD, definisjonen på grensepsykose?

Dette begrepet brukes på to måter:

1. Før i tiden ble borderline (grense) kalt grenspsykose.

2. Det er ingen absolutt grense melllom psykose og ikke-psykose. I de fleste tilfeller er skillet enkelt å se. Hos noen pasienter er det diffust, og en kan si at de er i grenseland til en psykose.

– Nils Håvard Dahl, psykiater''

Takk :-)

Skrevet

Hei!

Ja å fly er enklere.

Nei, det er ikke enklere å fly et småfly enn å skru sammen en pc. Jeg kjenner mange som har skrudd sammen sin egen pc, bl.a. unggutter som knapt har kommet i tenårene, men kun en person har tatt småflysertifikat.

Skrevet

Veldig mange ting har han planlagt i detalj - men så er det (heldigvis) en del brister i planleggingen hans.

Han hadde med seg to eller flere kanner med diesel som han skulle bruke til å tenne på noen av bygningene hvis ikke folk kom ut. Men han hadde glemt å sjekke om diesel var lettantennelig (noe det ikke er), samt at han hadde ikke tatt med seg lighter.

Han hadde tenkt å rømme med småfly, men hadde ikke gjort klar noe småfly på forhånd, og ikke planlagt fluktrute fra Utøya og til evt Fornebu.

Han hadde ikke sjekket alderen på de på Utøya, selv om han hadde undersøkt veldig mye mer via internett.

Han hadde så vidt jeg vet, ikke orket å stå opp så tidlig 22. juli, slik at han kom seint i gang med terroren (også forhindret av trakfikktrøbbel). Dette virker jo veldig merkelig, når han sier han har forberedt seg til denne dagen i flere år.

Så noe er iskaldt og beregnende, andre ting virker veldig tilfeldig.

Skrevet

Nei, det er ikke enklere å fly et småfly enn å skru sammen en pc. Jeg kjenner mange som har skrudd sammen sin egen pc, bl.a. unggutter som knapt har kommet i tenårene, men kun en person har tatt småflysertifikat.

Hei!

Det har med interesse å gjøre.

Unggutter sitter kanskje med pc hele tiden, for meg ble det et studim bare å finne ut av hvordan ikke overklokke en pc osv...

Derfor vet jeg at alt kan lærer hvis interessen er der.

Det eneste med å fly er at man må ha den romfølelsen som kirurger også må ha, jeg har den, uansett hvor jeg er kan jeg feks peke ut nord sør osv,,, det er en følelse, som å ha et innebygd kompass. Min psykiater mangler helt stedsans og romfølelse, derfor kunne hun verken bli pilot eller kirurg.

Skrevet

Hei!

Det har med interesse å gjøre.

Unggutter sitter kanskje med pc hele tiden, for meg ble det et studim bare å finne ut av hvordan ikke overklokke en pc osv...

Derfor vet jeg at alt kan lærer hvis interessen er der.

Det eneste med å fly er at man må ha den romfølelsen som kirurger også må ha, jeg har den, uansett hvor jeg er kan jeg feks peke ut nord sør osv,,, det er en følelse, som å ha et innebygd kompass. Min psykiater mangler helt stedsans og romfølelse, derfor kunne hun verken bli pilot eller kirurg.

''Det eneste med å fly er at man må ha den romfølelsen som kirurger også må ha, jeg har den, uansett hvor jeg er kan jeg feks peke ut nord sør osv''

Man må ha minst 45 flytimer før man kan ta privatflyversertifikat så det sier seg selv at dette er ikke noe man kan lære fullt ut via youtube. Og det er langt mer enn det å ha god romfølelse og retningssans som kreves. Men at du hadde klart å ta det sterifikatet er jeg ikke i tvil om.

Skrevet

''Det eneste med å fly er at man må ha den romfølelsen som kirurger også må ha, jeg har den, uansett hvor jeg er kan jeg feks peke ut nord sør osv''

Man må ha minst 45 flytimer før man kan ta privatflyversertifikat så det sier seg selv at dette er ikke noe man kan lære fullt ut via youtube. Og det er langt mer enn det å ha god romfølelse og retningssans som kreves. Men at du hadde klart å ta det sterifikatet er jeg ikke i tvil om.

Hei!

har du vært på you tube og sett?

Jeg hadde 2 kjøretimer og kjørte opp i Oslo, de sa man burde beregne 20 timer minst, jeg hadde ikke råd til dette så jeg sa i fra hvordan det måtte bli. Det fins også flysimulatorer på nettet og oversikt over alle spaker og knapper i alle modeller av fly!

Jeg stod. Jeg tok også andre sertifikater og kjørte opp på første forsøk. Jeg satte meg imidlertid grundig inn i feks rygging med tilhenger før jeg prøvde meg. Jeg tenkte hvilken vei er det logisk å legge over rattet, på hvilket punkt, samt hvilken grad bør bakdelen av bilden ha mot tilhengeren osv...

Skrevet

Hei!

Jeg hadde 2 kjøretimer og kjørte opp i Oslo, de sa man burde beregne 20 timer minst, jeg hadde ikke råd til dette så jeg sa i fra hvordan det måtte bli. Det fins også flysimulatorer på nettet og oversikt over alle spaker og knapper i alle modeller av fly!

Jeg stod. Jeg tok også andre sertifikater og kjørte opp på første forsøk. Jeg satte meg imidlertid grundig inn i feks rygging med tilhenger før jeg prøvde meg. Jeg tenkte hvilken vei er det logisk å legge over rattet, på hvilket punkt, samt hvilken grad bør bakdelen av bilden ha mot tilhengeren osv...

Du har en litt annen hjerne enn de fleste av oss vet du. :o) Ikke vondt ment, for slike ting som akkurat dette mestrer du mye kjappere enn oss andre, men det betyr ikke at det for alle er like enkelt å fly et småfly som å skru sammen noe.

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Jeg hadde bare åtte kjøretimer (+langkjøring/oppkjøring), og stod :-).

MEN - jeg hadde øvd en god del med foreldrene mine, da.

Jeg tenker også at det ikke nødvendigvis trenger å være så veldig vanskelig å lære seg det mest elementære ved å fly et småfly, dvs. kunne lette, fly "rett frem" og lande. Men det å bli en god flyver, samt lære seg alle regler og om kommunikasjon etc. etc., krever nok en god del.

Skrevet

Jeg tenker også at det ikke nødvendigvis trenger å være så veldig vanskelig å lære seg det mest elementære ved å fly et småfly, dvs. kunne lette, fly "rett frem" og lande. Men det å bli en god flyver, samt lære seg alle regler og om kommunikasjon etc. etc., krever nok en god del.

''Jeg hadde bare åtte kjøretimer (+langkjøring/oppkjøring), og stod :-).''

Jeg hadde 10 vanlige kjøretimer tror jeg + langkjøring, mørkekjøring og glattkjøring da. :o) Sto på første forsøk.

Skrevet

Hei!

nettopp og det var ikke mer ABB trengte. :)

Og jeg vet du er hyggelig med alt du skriver :)

Jeg vil ikke bruke penger på å ta flytimer, hadde jeg vært yngre kunne jeg tenkt meg å kjøre jagerfly, ja for de ser stilige ut også slipper man å ha flere enn et menneske med seg, men da er det jo via militæret, og jeg er jo pasifist tror jeg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...