Gjest ambrose Skrevet 24. april 2012 Skrevet 24. april 2012 Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)? 0 Siter
veien å gå Skrevet 24. april 2012 Skrevet 24. april 2012 Nei det er ikke sundt å holde alt for seg selv,om det er noe man burde ha fått snakket om med noen. Ofte kan det være en lettelse å få pratet med noen. 0 Siter
frosken Skrevet 24. april 2012 Skrevet 24. april 2012 ''Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)? '' Jeg har tro på den gyldne middelvei her som på så mange andre områder. Å kunne utholde noe smerte - enten av fysisk eller psykisk karakter - er en nødvendig egenskap for å kunne utrette noe særlig. Her tror jeg mange av oss kan ha godt av å tenke på hva våre besteforeldre måtte stå i. Tilsvarende kan en også trenge å finne kanaler for kommunikasjon med andre; enten det nå er med familie og venner eller profesjonelle hjelpere. En annen måte å lufte hodet sitt på, kan være gjennom aktiv bruk av naturen, lytte til musikk eller ved å skrive dagbok ol. Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot. Jeg tror verken tendens til "emosjonell lekkasje" eller "total lukkethet" er spesielt bra for enkeltindividet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. april 2012 Skrevet 24. april 2012 Støtter froskens innlegg. En må kunne tåle å stå i fysisk og psykisk smerte over noe tid. En bør snakke om det som er meget vondt og vanskelig til en behandler/fastlege/sykepleier etc. Det er viktig å lære seg å holde på dette til avtalt time. En skal ikke la disse frustrasjonene slippe ut til "gud og hvermann". Det kommer lite/ingenting ut av det, og en blir lett oppfattet som sutrete. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 ''Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)? '' Jeg har tro på den gyldne middelvei her som på så mange andre områder. Å kunne utholde noe smerte - enten av fysisk eller psykisk karakter - er en nødvendig egenskap for å kunne utrette noe særlig. Her tror jeg mange av oss kan ha godt av å tenke på hva våre besteforeldre måtte stå i. Tilsvarende kan en også trenge å finne kanaler for kommunikasjon med andre; enten det nå er med familie og venner eller profesjonelle hjelpere. En annen måte å lufte hodet sitt på, kan være gjennom aktiv bruk av naturen, lytte til musikk eller ved å skrive dagbok ol. Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot. Jeg tror verken tendens til "emosjonell lekkasje" eller "total lukkethet" er spesielt bra for enkeltindividet. ''Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot.'' Godt poeng. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 Støtter froskens innlegg. En må kunne tåle å stå i fysisk og psykisk smerte over noe tid. En bør snakke om det som er meget vondt og vanskelig til en behandler/fastlege/sykepleier etc. Det er viktig å lære seg å holde på dette til avtalt time. En skal ikke la disse frustrasjonene slippe ut til "gud og hvermann". Det kommer lite/ingenting ut av det, og en blir lett oppfattet som sutrete. Hva er "over noe tid"? 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 ''Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)? '' Jeg har tro på den gyldne middelvei her som på så mange andre områder. Å kunne utholde noe smerte - enten av fysisk eller psykisk karakter - er en nødvendig egenskap for å kunne utrette noe særlig. Her tror jeg mange av oss kan ha godt av å tenke på hva våre besteforeldre måtte stå i. Tilsvarende kan en også trenge å finne kanaler for kommunikasjon med andre; enten det nå er med familie og venner eller profesjonelle hjelpere. En annen måte å lufte hodet sitt på, kan være gjennom aktiv bruk av naturen, lytte til musikk eller ved å skrive dagbok ol. Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot. Jeg tror verken tendens til "emosjonell lekkasje" eller "total lukkethet" er spesielt bra for enkeltindividet. Veldig bra innlegg! 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 Hva er "over noe tid"? Jeg mente hvor lenge du mener det er. Dager? Uker? Måneder? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.