Gå til innhold

Sundt?

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)?

Videoannonse
Annonse
veien å gå
Skrevet

Nei det er ikke sundt å holde alt for seg selv,om det er noe man burde ha fått snakket om med noen. Ofte kan det være en lettelse å få pratet med noen.

Skrevet

''Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)?

''

Jeg har tro på den gyldne middelvei her som på så mange andre områder. Å kunne utholde noe smerte - enten av fysisk eller psykisk karakter - er en nødvendig egenskap for å kunne utrette noe særlig. Her tror jeg mange av oss kan ha godt av å tenke på hva våre besteforeldre måtte stå i. Tilsvarende kan en også trenge å finne kanaler for kommunikasjon med andre; enten det nå er med familie og venner eller profesjonelle hjelpere. En annen måte å lufte hodet sitt på, kan være gjennom aktiv bruk av naturen, lytte til musikk eller ved å skrive dagbok ol.

Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot.

Jeg tror verken tendens til "emosjonell lekkasje" eller "total lukkethet" er spesielt bra for enkeltindividet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Støtter froskens innlegg.

En må kunne tåle å stå i fysisk og psykisk smerte over noe tid.

En bør snakke om det som er meget vondt og vanskelig til en behandler/fastlege/sykepleier etc. Det er viktig å lære seg å holde på dette til avtalt time.

En skal ikke la disse frustrasjonene slippe ut til "gud og hvermann". Det kommer lite/ingenting ut av det, og en blir lett oppfattet som sutrete.

Gjest ambrose
Skrevet

''Er det sundt å holde vonde og vanskelig ting for seg selv over tid og når det blir for mye for en? Kan det, i verste fall, ende med at en møter veggen (depresjon)?

''

Jeg har tro på den gyldne middelvei her som på så mange andre områder. Å kunne utholde noe smerte - enten av fysisk eller psykisk karakter - er en nødvendig egenskap for å kunne utrette noe særlig. Her tror jeg mange av oss kan ha godt av å tenke på hva våre besteforeldre måtte stå i. Tilsvarende kan en også trenge å finne kanaler for kommunikasjon med andre; enten det nå er med familie og venner eller profesjonelle hjelpere. En annen måte å lufte hodet sitt på, kan være gjennom aktiv bruk av naturen, lytte til musikk eller ved å skrive dagbok ol.

Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot.

Jeg tror verken tendens til "emosjonell lekkasje" eller "total lukkethet" er spesielt bra for enkeltindividet.

''Jeg tror at det er fort gjort å forveksle "hva en ønsker" med "hva en trenger". Hvis en har vendt seg til å få tømme ut av seg fortvilelse i terapi ol, så kan en fort komme til å tro at en også _trenger_ dette hver gang livet går en i mot.''

Godt poeng.

Gjest ambrose
Skrevet

Støtter froskens innlegg.

En må kunne tåle å stå i fysisk og psykisk smerte over noe tid.

En bør snakke om det som er meget vondt og vanskelig til en behandler/fastlege/sykepleier etc. Det er viktig å lære seg å holde på dette til avtalt time.

En skal ikke la disse frustrasjonene slippe ut til "gud og hvermann". Det kommer lite/ingenting ut av det, og en blir lett oppfattet som sutrete.

Hva er "over noe tid"?

marlenexxx27
Skrevet

''

Veldig bra innlegg!

Gjest ambrose
Skrevet

Hva er "over noe tid"?

Jeg mente hvor lenge du mener det er. Dager? Uker? Måneder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...