Gå til innhold

Ingen medisin til bipolare?

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll
Skrevet

I dag hadde jeg time hos legen igjen, denne gangen fortalte jeg om hvor lenge jeg har hatt depresjoner av og på. Jeg ba om å få hjelp til å forstå hva dette er og hvorfor jeg har det sånn. Legen spurte om jeg har brukt mye penger i perioder, men det har jeg ikke. Jeg ba om å søkes omigjen til dps for utredning. Legen forsto hvor fortvilet jeg er og skal sende ny søknad til dps. Men sa også at det ikke er mange bipolare som bruker medisiner. Betyr det at det ikke er noe håp for å få et mer stabilt liv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ikke mange bipolare som bruker medisin? Det er nok direkte feil, De aller fleste bipolare bruker medisin. Det er jeg nesten 100% sikker på.

Jeg har hatt det på samme måte som deg og startet med Lamictal (for bipolar lidelse) for halvannen mnd siden. Jeg merker at jeg er lettere til sinns allerede. Legen min kommenterte det også i dag, da jeg var til kontroll.

Gjest fruitcake
Skrevet

Første gangen jeg har hørt "at det ikke er mange bipolare som bruker medisiner". Det må vel i så fall være de som ikke er diagnostisert. Tror det er ganske nødvendig for bipolare å være korrekt medisinert. Har selv bp2, og har god hjelp av medisiner. Fikk også diagnosen ganske sent. Medisiner har gitt meg et mye bedre liv. Tror du kan forvente å få et mye bedre liv med medisiner, dersom du er bipolar. :)

Gjest melmøll
Skrevet

Første gangen jeg har hørt "at det ikke er mange bipolare som bruker medisiner". Det må vel i så fall være de som ikke er diagnostisert. Tror det er ganske nødvendig for bipolare å være korrekt medisinert. Har selv bp2, og har god hjelp av medisiner. Fikk også diagnosen ganske sent. Medisiner har gitt meg et mye bedre liv. Tror du kan forvente å få et mye bedre liv med medisiner, dersom du er bipolar. :)

Det er oppløftende å høre at det finnes håp!

Gjest melmøll
Skrevet

Ikke mange bipolare som bruker medisin? Det er nok direkte feil, De aller fleste bipolare bruker medisin. Det er jeg nesten 100% sikker på.

Jeg har hatt det på samme måte som deg og startet med Lamictal (for bipolar lidelse) for halvannen mnd siden. Jeg merker at jeg er lettere til sinns allerede. Legen min kommenterte det også i dag, da jeg var til kontroll.

Godt å høre at det kan bli bedre! Hvordan fikk du diagnose? Er du bipolar2? Hvordan vet man at man er mer oppstemt enn normalen? Er det såpass at man kjenner seg litt gal og mister hodet, eller kan man beholde en viss selvkontroll om man er et avbalansert menneske i utgangspunktet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle bipolare bør bruke medisin, og de aller fleste gjør det.

Skrevet

Ifølge min psykiater (det er litt kult å si det, merker jeg) er litium førstevalget for bipolar lidelse. Men det brukes nesten aldri, fordi det er for lite penger i det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ifølge min psykiater (det er litt kult å si det, merker jeg) er litium førstevalget for bipolar lidelse. Men det brukes nesten aldri, fordi det er for lite penger i det.

Litium brukes mye, og mer til BP1 enn til BP2

Skrevet

Litium brukes mye, og mer til BP1 enn til BP2

OK, da skal jeg ikke bekymre meg så mye om det. Takk :-)

Skrevet

Hei!

har du psykiater?? Du har jo psykolog!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Godt å høre at det kan bli bedre! Hvordan fikk du diagnose? Er du bipolar2? Hvordan vet man at man er mer oppstemt enn normalen? Er det såpass at man kjenner seg litt gal og mister hodet, eller kan man beholde en viss selvkontroll om man er et avbalansert menneske i utgangspunktet?

Jeg fikk diagnosen for ca 5 år siden av psykiater på dps, men har ikke prøvd medisin før nå, fordi psykologen min mener at jeg ikke er bp2.

Jeg har stort sett bare vært deprimert. I nesten 15 år. En depresjon som har vært vanskelig å medisinere.

Har bedre perioder, men kan ikke si at jeg har vært spesielt oppstemt. Har hatt oppstemte (ganske mye) perioder i ungdommen.

Jeg har følt meg gal, men det kan være at det har vært fordi jeg har hatt en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Har hatt psykotiske gjennomslag. Har ikke dette lenger nå.

Jeg tror man er relativt plaget, generelt, med en umedisinert bipolar lidelse, men det er jo alltid unntak.

Jeg ønsker deg lykke til med oppstart på medisiner mot bp :-)

Istarten nå, har jeg kraftige bivirkninger, mye hodepine og kroppsverk, men merker at stemningsleiet er hevet, føler meg ikke så agitert, så jeg beholder troen, bivirkningene gir seg etterhvert.

Skrevet

Hva er det for slags tullprat? Merker jeg blir skikkelig provosert...

Ingen regel uten unntak, men alle jeg kjenner med diagnostisert bipolar lidelse bruker medisiner. Jeg kan utifra egen erfaring si at jeg blir skikkelig dårlig uten. Med dette mener jeg ikke at medisiner løser alle problemer, samtaleterapi er også viktig. Men igjen - en ukontrollert bipolar lidelse medfører i regelen så store konsekvenser at behandling er fullstendig påkrevd.

Håper du får kontakt med dps igjen, og kommer til en som vet hva h*n snakker om!

Skrevet

Hei!

har du psykiater?? Du har jo psykolog!

Jeg har jo psykolog, vikarpsykolog og psykiater nå! Og alle er helt uimotståelige!

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg fikk diagnosen for ca 5 år siden av psykiater på dps, men har ikke prøvd medisin før nå, fordi psykologen min mener at jeg ikke er bp2.

Jeg har stort sett bare vært deprimert. I nesten 15 år. En depresjon som har vært vanskelig å medisinere.

Har bedre perioder, men kan ikke si at jeg har vært spesielt oppstemt. Har hatt oppstemte (ganske mye) perioder i ungdommen.

Jeg har følt meg gal, men det kan være at det har vært fordi jeg har hatt en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Har hatt psykotiske gjennomslag. Har ikke dette lenger nå.

Jeg tror man er relativt plaget, generelt, med en umedisinert bipolar lidelse, men det er jo alltid unntak.

Jeg ønsker deg lykke til med oppstart på medisiner mot bp :-)

Istarten nå, har jeg kraftige bivirkninger, mye hodepine og kroppsverk, men merker at stemningsleiet er hevet, føler meg ikke så agitert, så jeg beholder troen, bivirkningene gir seg etterhvert.

Takk! Jeg har ikke engang diagnosen, men jeg kjenner meg godt igjen i det jeg leser om bp2. Jeg ønsker å bli henvist til utredning men jeg føler jeg bare har møtt motgang, at det ikke er noe poeng med diagnose og at ingen bruker medisiner osv.. Men må vel bare stå på og mase mer da. Håper du får mindre bivirkninger og føler deg bedre snart!

Skrevet

Jeg har jo psykolog, vikarpsykolog og psykiater nå! Og alle er helt uimotståelige!

Hei!

Jeg viste ikke du hadde psykiater!

Det var da mange rundt deg, det hadde jeg ikke orket!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...