Gå til innhold

Si opp leieboeren

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Da kan dere vel bare si han opp. Skylde på oppussing eller leie ut til familie trodde jeg var gyldig grunn til oppsigelse. Kan jo også være hyggelig kjerring og unger :)

''Kan jo også være hyggelig kjerring og unger :)''

Det tviler jeg ikke på :-) Men det vil bli en del uro er jeg redd. Han hadde besøk av noen slekninger i 14 dager en sommer og de okkuperte hagen og hagemøblene, ungene sparng rund oppi blomsterbedene og det var litt Texas her i løpet av den tiden, men veldig hyggelige, det var de :-)

Men dette er en lelighet som passer for 1 person. Det har aldri bodd mer enn en person om gangen der.

Fortsetter under...

Å kaste noen ut er ikke bare-bare, så jeg vil anbefale dere å gå forsiktig og korrekt fram for å slippe å bli sittende igjen som de store taperne.

Det aller beste er om han flytter frivillig, og for å være sikker på at oppsigelsen kommer fram sender du det rekommandert til hans nåværende adresse.

Ser at noen foreslår å sette tingene hans i en container som han skal få regning på. Det har dere overhode ingen anledning til å gjøre, da kan han politianmelde dere og han får medhold.

Det du KAN gjøre, og som er en litt sleip og stygg måte å gjøre det på, er å kontakte NAV. De kan ikke si noe som helst om han til deg, men du kan spille litt dum og fortelle at han ikke oppholder seg på adressen, at dere sliter med å få kontakt og at du så gjerne ønsker deres hjelp. Og du kan spørre om de kan sørge for husleie direkte til dere. De kan selvfølgelig ikke svare på noe av dette, men det du sier vil bli notert og tatt opp med han.

Jeg vet at dette fungerer, vi ble kvitt leieboerne fra helvete på den måten for noen år siden.

Sjekk lover og regler godt før dere foretar dere noe drastisk med hans ting, det er mitt aller beste råd.

Han har bodd hos oss i noen år uten at det har vært noen problemer og det er som mannen min sier at hvis vennen kommer med penger i morgen, er det greit. Egentlig er det jo perfekt å ha en leieboer som ikke er her, så lenge han bare betaler. At det ikke er punktlig er ikke så nøye, bare vi får inn de pengene vi skal ha.

Men det er en del ting jeg stusser litt på. Han har alltid betalt kontant noe som tyder på at han ikke har konto. Han har vært i utlandet i mange måneder nå og jeg trodde en måtte holde seg i landet og registrere seg hvis en gikk på arbeidsledighetstrygd.

Og jeg lurer på hvorfor han forsvant ut av landet så fort han fikk norskt statsborgerskap.

Han har sagt han er enslig, men mannen min hørte ungeskrik i bakgrunnen da han ringte i dag, så jeg håper ikke at vi plutselig kan risikere å få kjelleren full av kone og unger her.

Norsk statsborgerskap utløser en hel del rettigheter og muligheter. Jeg hadde ikke ønsket å ha en leieboer hvor jeg må etterlyse leien hver tredje mnd. Eller som sender folk jeg ikke kjenner med penger jeg ikke vet hvor kommer fra.

Gjest fast dol-bruker

Å kaste noen ut er ikke bare-bare, så jeg vil anbefale dere å gå forsiktig og korrekt fram for å slippe å bli sittende igjen som de store taperne.

Det aller beste er om han flytter frivillig, og for å være sikker på at oppsigelsen kommer fram sender du det rekommandert til hans nåværende adresse.

Ser at noen foreslår å sette tingene hans i en container som han skal få regning på. Det har dere overhode ingen anledning til å gjøre, da kan han politianmelde dere og han får medhold.

Det du KAN gjøre, og som er en litt sleip og stygg måte å gjøre det på, er å kontakte NAV. De kan ikke si noe som helst om han til deg, men du kan spille litt dum og fortelle at han ikke oppholder seg på adressen, at dere sliter med å få kontakt og at du så gjerne ønsker deres hjelp. Og du kan spørre om de kan sørge for husleie direkte til dere. De kan selvfølgelig ikke svare på noe av dette, men det du sier vil bli notert og tatt opp med han.

Jeg vet at dette fungerer, vi ble kvitt leieboerne fra helvete på den måten for noen år siden.

Sjekk lover og regler godt før dere foretar dere noe drastisk med hans ting, det er mitt aller beste råd.

Jeg støtter denne, med å si fra til NAV

Gjest fast dol-bruker

Hvorfor vil han fortsette å ha leiligheten når han ikke bor der? Dette lukter trygdesvindel. Jeg ville kontaktet NAV og informert dem om at han ikke bor der.

Helt enig, dette virker som trygdesvindel. Si fra til NAV med det samme.

Oppsigelse ville jeg sendt skriftlig uansett, dette med begrunnelse i at han ikke har overholdt sine plikter, siden husleien flere ganger har kommet så sent og at han ikke følger opp og er vanskelig å nå.

Hvorfor vil han fortsette å ha leiligheten når han ikke bor der? Dette lukter trygdesvindel. Jeg ville kontaktet NAV og informert dem om at han ikke bor der.

''Dette lukter trygdesvindel. Jeg ville kontaktet NAV og informert dem om at han ikke bor der.''

Fordi han har barn og en / begge av foreldrene mottar overgangsstønad / utvida barnetrygd / bidrag fra NAV mens de i realiteten bor sammen?

Forøvrig har NAV fint lite med hvor folk bor og hvordan de oppfører seg - heldigvis!

Annonse

''Dette lukter trygdesvindel. Jeg ville kontaktet NAV og informert dem om at han ikke bor der.''

Fordi han har barn og en / begge av foreldrene mottar overgangsstønad / utvida barnetrygd / bidrag fra NAV mens de i realiteten bor sammen?

Forøvrig har NAV fint lite med hvor folk bor og hvordan de oppfører seg - heldigvis!

''Forøvrig har NAV fint lite med hvor folk bor og hvordan de oppfører seg - heldigvis!''

Hæ? NAV har da allverdens med hvor man faktisk bor, om man mottar stønader som tilsier bosted et annet sted?

''Forøvrig har NAV fint lite med hvor folk bor og hvordan de oppfører seg - heldigvis!''

Hæ? NAV har da allverdens med hvor man faktisk bor, om man mottar stønader som tilsier bosted et annet sted?

''Hæ? NAV har da allverdens med hvor man faktisk bor, om man mottar stønader som tilsier bosted et annet sted?''

Nei, ikke om det ikke er trygdesvindel i form av f.eks utenlandsopphold, fiktive samlivsbrudd (som utløser rettigheter), sosialstønad til husleie for en bolig man ikke betaler for e.l.

Jeg veit selvfølgelig ikke hva slags stønad denne leietakeren har, men er det dagpenger kan han bo hvor han vil innen Norges grenser, han må dessuten være mobil ift jobb. Det samme gjelder AAP, sykepenger og uførepensjon; NAV innvilger ikke disse stønadene med forbehold om at man bor på samme adresse som da man søkte. NAV-brukere kan også velge å bo på sofaen til familie og venner eller betale to husleier om de føler for det.

Gjest Nickløsheletida

''Fordi han har barn og en / begge av foreldrene mottar overgangsstønad / utvida barnetrygd / bidrag fra NAV mens de i realiteten bor sammen?''

Han er enslig, mottar trygd og oppholder seg utenlands.

Gjest Nickløsheletida

Norsk statsborgerskap utløser en hel del rettigheter og muligheter. Jeg hadde ikke ønsket å ha en leieboer hvor jeg må etterlyse leien hver tredje mnd. Eller som sender folk jeg ikke kjenner med penger jeg ikke vet hvor kommer fra.

I dag kom det en venn av han og betalte husleien for de siste 3 månedene. Han kunne fortelle av leieboeren snart kom hjem igjen og har reist rundt forskjellige steder.

Han fortalte også at det var han som har hatt ansvaret for å betale husleien mens han var borte.

Leieboeren har bodd her i flere år og har vært en stille, rolig og synpatisk mann som vi ikke har hatt noe å utsette på, så jeg synes jo det var rart at han bare skulle stikke av sånn, men får vel gi han en ny sjanse. Tror husleia kommer inn månedlig igjen bare han kommer seg hjem fra utlandet.

Gjest Nickløsheletida

I dag kom det en venn av han og betalte husleien for de siste 3 månedene. Han kunne fortelle av leieboeren snart kom hjem igjen og har reist rundt forskjellige steder.

Han fortalte også at det var han som har hatt ansvaret for å betale husleien mens han var borte.

Leieboeren har bodd her i flere år og har vært en stille, rolig og synpatisk mann som vi ikke har hatt noe å utsette på, så jeg synes jo det var rart at han bare skulle stikke av sånn, men får vel gi han en ny sjanse. Tror husleia kommer inn månedlig igjen bare han kommer seg hjem fra utlandet.

Gjest Nickløsheletida

Hehehehe..jeg har et bilde av et eller annet jeg leste, om at Osama Bin Laden var en hyggelig familieorientert fyr som meglet mellom konene sine...*knis*

*host* Neida.. det går sikkert bra! :0)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hehehehe..jeg har et bilde av et eller annet jeg leste, om at Osama Bin Laden var en hyggelig familieorientert fyr som meglet mellom konene sine...*knis*

*host* Neida.. det går sikkert bra! :0)

;-)

Jeg tror jeg er en ganske god menneskekjenner :-) Husker da han flyttet inn her. Han ville så gjerne hjelpe meg å klippe plena. Jeg sa at det ikke var nødvendig, men jo han ville. Fikk nesten følelsen av at synes det var fælt at ei dame skulle slite med sånt :)

Han kvelte motoren igjen og igjen, men prøvde, prøvde og prøvde. Det jeg ikke så da var at han hadde plasthånd. Han har amputert hånden sin og jeg så det ikke. Stakkars.

Og sånn har han vært hele tiden. Han ser ut som fredeligheten selv, vil veldig gjerne hjelpe til. Kommer med ballonger til minstejenta på 17 mai, kommer med julegave til henne osv.

Så jeg ble ganske overrasket over at han ikke ga lyd fra seg nå og ble bekymret faktisk. Var rart at han bare ble borte, men noen Osama Bil Laden er han ikke nei :-)

''Fordi han har barn og en / begge av foreldrene mottar overgangsstønad / utvida barnetrygd / bidrag fra NAV mens de i realiteten bor sammen?''

Han er enslig, mottar trygd og oppholder seg utenlands.

''Han er enslig, mottar trygd og oppholder seg utenlands.''

OK, det høres ikke heilt bra ut.. Men man kan "overføre" dagpengerettigheter innen EØS - etter strenge regler og mye byråkrati fra de respektive land - i inntil 6 mnd mens man er jobbsøker (må dokumenteres).

Mange norske statsborgere med uføretryd bor også utenlands, mitt inntrykk er at en hovedvekt av disse bor i Spania eller Thailand... Uansett, her er en link: http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden/Ytelser

Man får ikke uførepensjon på grunnlag av skader som har oppstått i hjemlandet.

Har du mistanke om at leieboerer bedriver trygdesvindel, bør du melde fra til NAV, saken blir i så fall etterforska av rette instanser.

''Han er enslig, mottar trygd og oppholder seg utenlands.''

OK, det høres ikke heilt bra ut.. Men man kan "overføre" dagpengerettigheter innen EØS - etter strenge regler og mye byråkrati fra de respektive land - i inntil 6 mnd mens man er jobbsøker (må dokumenteres).

Mange norske statsborgere med uføretryd bor også utenlands, mitt inntrykk er at en hovedvekt av disse bor i Spania eller Thailand... Uansett, her er en link: http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden/Ytelser

Man får ikke uførepensjon på grunnlag av skader som har oppstått i hjemlandet.

Har du mistanke om at leieboerer bedriver trygdesvindel, bør du melde fra til NAV, saken blir i så fall etterforska av rette instanser.

_leieboeren_ skulle det stå, senga neste....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...