Gå til innhold

Hvor mye har NAV krav på å få vite

Anbefalte innlegg

Wimpy Malore
Skrevet

Når mitt engasjement snart går ut vil jeg havne hos NAV såfremt jeg ikke får annen jobb. Jeg går i samtaleterapi hos en psykiater og har gjort det i halvannet år. Problematikken er unnvikende og schizoide trekk, sosial angst. Dessuten periodevise depresjoner.

Jaeg har nå meget stor kontroll over hvor og hvordan jeg jobber (men jeg kan altså ikke beholde denne jobben). Tidligere jobber har ført til problemer fordi jeg ikke liker å jobbe sammen med andre mennesker. Jeg syns det er ubehagelig å måtte snakke med kolleger, uansett om det dreier seg om samarbeid i jobb eller lunsj. I verste tilfelle blir jeg så stresset av det at jeg ikke klarer å oppfatte hva som blir sagt. Dette bedrer seg heller ikke over tid. Jeg blir ikke bedre kjent med mine kolleger og har heller intet ønske om det, desverre.

Dette er jo noe jeg må formidle til NAV. Holder det at jeg sier jeg går til psykiater og beskriver problematikken? Eller kan NAV kreve å lese journalen min? Der er det mye sensitiv informasjon jeg ikke vil skal komme i hende på en tilfeldig NAV-ansatt. Eller kan psykiateren min skrive en kort erklæring? Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Dette er jo noe jeg må formidle til NAV. Holder det at jeg sier jeg går til psykiater og beskriver problematikken? Eller kan NAV kreve å lese journalen min? Der er det mye sensitiv informasjon jeg ikke vil skal komme i hende på en tilfeldig NAV-ansatt. Eller kan psykiateren min skrive en kort erklæring? Hva er vanlig?''

Regner med at du spør ang dagpenger?

Ett av kriteriene er at du er villig til å ta enhver jobb du er kvalifisert til å gjøre (dette er også et spørsmål på kravskjemaet, husker ikke den eksakte ordlyden i forbifarten).

Svarer du nei på dette spørsmålet får du avslag, med mindre du dokumenterer årsaken. Det holder med en uttalelse fra lege / behandler som sier noe slikt som at "Av helsemessige årsaker kan ikke X utføre arbeid som innebærer...".

Søker du AAP eller uførepensjon kan NAV ikke behandle kravet uten dokumentasjon fra helsepersonell, men NAV kan heller ikke innhente dette uten skriftlig samtykke fra deg.

Gjest sosialarbeider :_
Skrevet

Dersom det blir behov for helseopplysninger for å opplyse om du har rett til noe, eller om det skal tas spesielle hensyn så ber de om en erklæring der det spørres konkret rundt det man er ute etter. NAV har ikke noe med eller noe interesse av hele journalen din.

Det er jo lurt at du sier/skriver det du skriver her til NAV,- så du kanskje får hjelp til å få rett jobb/tiltak/pengeytelse. Går an at du feks fyller ut et skjema som heter egenvurdering som du finner der du finner skjemaer på nav.no.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...