Gå til innhold

Får bare jobbe overtid med en leder tilstede

Anbefalte innlegg

Gjest overtid

Er det noen som har vært borti at man kun får jobbe overtid om det er en leder tilstede? De sier at det er pga. i tilfelle noe skjer osv. men har hørt rykter om at det er for å sjekke at de ansatte faktisk bruker overtiden fornuftig da overtid koster firmaet mye penger og firmaet er i motvind om dagen. Normalt? Føler jeg har begynt i barnehagen igjen

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det er jo vanlig at bedrifter har restriksjoner på overtidsjobbbing, og særlig om bedriften er i økonomiske vanskeligheter.

Jeg ville anta det ikke var aktuelt med overtidsjobbing med mindre det var spesielt mye å gjøre, og således vanskelig å bare sitte å sose bort tiden. Høres ut som dårlig ledelse, spør du meg.

Men jeg har erfaring fra et begrenset antall bransjer.

Det er jo vanlig at bedrifter har restriksjoner på overtidsjobbbing, og særlig om bedriften er i økonomiske vanskeligheter.

Jeg ville anta det ikke var aktuelt med overtidsjobbing med mindre det var spesielt mye å gjøre, og således vanskelig å bare sitte å sose bort tiden. Høres ut som dårlig ledelse, spør du meg.

Men jeg har erfaring fra et begrenset antall bransjer.

''Jeg ville anta det ikke var aktuelt med overtidsjobbing med mindre det var spesielt mye å gjøre, og således vanskelig å bare sitte å sose bort tiden. Høres ut som dårlig ledelse, spør du meg.''

Jeg er helt uenig med deg. Grunnen er en erfaring jeg har rundt dette selv. Ansatte kan sose bort tiden allikevel og ledelsen er ikke dårlig hvis den må innføre slike restriksjoner pga. dette. Det er som regel ikke uten grunn at det blir barnehagetendenser i en bedrift.

Gjest Elextra

''Jeg ville anta det ikke var aktuelt med overtidsjobbing med mindre det var spesielt mye å gjøre, og således vanskelig å bare sitte å sose bort tiden. Høres ut som dårlig ledelse, spør du meg.''

Jeg er helt uenig med deg. Grunnen er en erfaring jeg har rundt dette selv. Ansatte kan sose bort tiden allikevel og ledelsen er ikke dårlig hvis den må innføre slike restriksjoner pga. dette. Det er som regel ikke uten grunn at det blir barnehagetendenser i en bedrift.

''Ansatte kan sose bort tiden allikevel og ledelsen er ikke dårlig hvis den må innføre slike restriksjoner pga. dette. Det er som regel ikke uten grunn at det blir barnehagetendenser i en bedrift.''

I så fall må vel bedriften være dårlig på ansettelser :P

Som sagt innledningsvis, jeg har langt fra erfaring i alle bransjer, og er kanskje priveligert som stort sett er vant til folk som er ganske dedikerte og lojale. Barnevakttendenser virker ikke motiverende, akkurat.

''Ansatte kan sose bort tiden allikevel og ledelsen er ikke dårlig hvis den må innføre slike restriksjoner pga. dette. Det er som regel ikke uten grunn at det blir barnehagetendenser i en bedrift.''

I så fall må vel bedriften være dårlig på ansettelser :P

Som sagt innledningsvis, jeg har langt fra erfaring i alle bransjer, og er kanskje priveligert som stort sett er vant til folk som er ganske dedikerte og lojale. Barnevakttendenser virker ikke motiverende, akkurat.

''I så fall må vel bedriften være dårlig på ansettelser :P''

JA!

''Som sagt innledningsvis, jeg har langt fra erfaring i alle bransjer, og er kanskje priveligert som stort sett er vant til folk som er ganske dedikerte og lojale. Barnevakttendenser virker ikke motiverende, akkurat.''

Helt enig, men det er grunner til at det blir sånn. Det er ikke motiverende for voksne og ansvarsfulle ansatte. Heller ikke drittungene, men de forstår ikke at det er deres feil...

Annonse

Gjest hohoahhaaaaaaaa

Det var sånn før der jeg jobber,

sjefen måtte ha beskjed hvis noen måtte jobbe overtid...

og si ok om det var greit. F.eks. at jeg hadde mye å gjøre og måtte sitte en halvtime eller ent ime ekstra..

Nå gjør vi som vi vil - ny sjef :)

og si ok om det var greit. F.eks. at jeg hadde mye å gjøre og måtte sitte en halvtime eller ent ime ekstra..

''Det var sånn før der jeg jobber, sjefen måtte ha beskjed hvis noen måtte jobbe overtid... og si ok om det var greit. F.eks. at jeg hadde mye å gjøre og måtte sitte en halvtime eller ent ime ekstra..''

Det skulle bare mangle. Det koster mye for en bedrift å betale ansatte for å jobbe overtid. Enkelte ansatte spekulerer i dette, det er vel først da det blir innført slik kontroll.

Gjest overtid

''Er det noen som har vært borti at man kun får jobbe overtid om det er en leder tilstede?''

Ja, det vet jeg praktiseres, særlig i produksjonsbedrifter.

Hva legger du i produksjonsbedrifter da? Det er mange bedrifter som lever av å lage ting på oppdrag for andre, byggefirmaer, reklamebyråer, IT-bedrifter osv. hvor det er like viktig at man ikke sløser bort tiden som f.eks. en fabrikk, som jeg antar du sikter til her?

Gjest overtid

Sånn var det hos oss før også. Nå holder det at sjefen vet om at vi jobber overtid.

Hos oss var det motsatt før, alle som ville fikk jobbe overtid alene. Men nå etter vi fikk ny sjef har det blitt strammet inn, og nå må det altså være en leder tilstedet. Kan muligens ha sammenheng med at folk jobbet ekstremt mye overtid før, og var vel mest opptatt av å skravle sammen. Men alle de sløve fikk sparken da vi måtte nedbemanne, så nå er det bare pliktoppfyllende folk igjen. Derfor jeg syns opplegget er så rart

Gjest overtid

Sånn var det hos oss før også. Nå holder det at sjefen vet om at vi jobber overtid.

Hos oss var det motsatt før, alle som ville fikk jobbe overtid alene. Men nå etter vi fikk ny sjef har det blitt strammet inn, og nå må det altså være en leder tilstedet. Kan muligens ha sammenheng med at folk jobbet ekstremt mye overtid før, og var vel mest opptatt av å skravle sammen. Men alle de sløve fikk sparken da vi måtte nedbemanne, så nå er det bare pliktoppfyllende folk igjen. Derfor jeg syns opplegget er så rart

Hva legger du i produksjonsbedrifter da? Det er mange bedrifter som lever av å lage ting på oppdrag for andre, byggefirmaer, reklamebyråer, IT-bedrifter osv. hvor det er like viktig at man ikke sløser bort tiden som f.eks. en fabrikk, som jeg antar du sikter til her?

''Hva legger du i produksjonsbedrifter da? Det er mange bedrifter som lever av å lage ting på oppdrag for andre, byggefirmaer, reklamebyråer, IT-bedrifter osv. hvor det er like viktig at man ikke sløser bort tiden som f.eks. en fabrikk, som jeg antar du sikter til her?''

Har ikke lyst til å skrive noe mer detaljert, men det er litt forskjell på en ren administrativ stilling/bedrift og en ren produksjonsstilling/-bedrift hvor det er strenge krav til inntjening osv. Er ikke greit å sløse bort tiden uansett altså. :)

Annonse

''Kan muligens ha sammenheng med at folk jobbet ekstremt mye overtid før, og var vel mest opptatt av å skravle sammen. Men alle de sløve fikk sparken da vi måtte nedbemanne, så nå er det bare pliktoppfyllende folk igjen. Derfor jeg syns opplegget er så rart.''

Den nye sjefen ønsker vel å ha en liten kontroll en stund framover da.

En produksjonsbedrift måler inntjeningen annerledes enn kunnskapsbaserte bedrifter/administrative bedrifter.

Her registreres all produksjonstid og nedetid (maskiner i ustand, redusert bemanning etc..), noe som videre også vil være gjeldende for at lønnskostnader, derunder overtid også blir målt, og fulgt opp svært nøye.

Der jeg jobbet de første 14 årene, hadde vi ikke overtidsbetaling i det hele tatt - vi måtte avspasere time for time.

Her jeg jobber nå, kan vi få overtidsbetalt, men det skal være avtalt med avdelingsleder. Det betyr ikke at avdelingsleder må være til stede - men at det skal være unntakstilfeller og ikke ordinære topper foran f.eks. et styremøte e.l.

Gjest Elextra

''Det var sånn før der jeg jobber, sjefen måtte ha beskjed hvis noen måtte jobbe overtid... og si ok om det var greit. ''

Det er da temmelig vanlig at overordnede må godkjenne overtid på forhånd. Det er noe helt annet enn at overordnede sitter "barnevakt" mens noen jobber overtid.

Gjest minnah

''Det var sånn før der jeg jobber, sjefen måtte ha beskjed hvis noen måtte jobbe overtid... og si ok om det var greit. F.eks. at jeg hadde mye å gjøre og måtte sitte en halvtime eller ent ime ekstra..''

Det skulle bare mangle. Det koster mye for en bedrift å betale ansatte for å jobbe overtid. Enkelte ansatte spekulerer i dette, det er vel først da det blir innført slik kontroll.

Nettopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...