Gå til innhold

Noen vil sikkert slå meg hardt i hodet nå...

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Kanskje man burde ventet med å ha allsang til det var avgjort om han er tilregnelig eller ikke? :-)

Absolutt!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

7

• Bella Dotte

5

• Angustia

4

• Axcia

3

Gjest alvende
Skrevet

Ingen i min omgangskrets brydde seg om meg når jeg var innlagt på sykehus et år. Jeg fikk ikke en rose en gang.

Kanskje en tankevekker?

Slik er det for de aller fleste. Desverre. Ingen roser, ingen sang, ingen spesialbehandling fra Lånekassen.

Skrevet

Ingen i min omgangskrets brydde seg om meg når jeg var innlagt på sykehus et år. Jeg fikk ikke en rose en gang.

Kanskje en tankevekker?

Tankevekker? Skal man måle skjebne mot skjebne?

Jeg synes i grunnen det sier mer om dine såkalte venner at ikke de og din familie så ut til å bry seg.

Skrevet

Men det er jo på en måte hat! Folk sang høyt for at ABB skulle høre det inn der hvor han var. Er det en kjærlighetserklæring?

''Men det er jo på en måte hat! Folk sang høyt for at ABB skulle høre det inn der hvor han var.''

Hat? Virkelig? Noen tar avstand fra ABBs uttalelser ved å synge en sang han uttalte at var en del av indoktrineringen i den _norske_ skolen. Hat er ikke lik sang i mitt vokubular.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg kjenner at jeg gir faen i denne "markeringen". Jeg var i nærheten av en slik tilstelning i dag (ikke i Oslo), men gikk en omvei rundt.

Det betyr ikke at jeg gir faen i det som skjedde i fjor sommer. Jeg er bare fed up av den forbannede hovedpersonen. Jeg gir også beng i om Breivik blir kjent utilregnelig eller ikke. Hovedsaken er at han holdes bort fra allmenheten.

''Jeg kjenner at jeg gir faen i denne "markeringen". Jeg var i nærheten av en slik tilstelning i dag (ikke i Oslo), men gikk en omvei rundt''

Jeg er enig med deg. Det var annerledes med rosetogene i sommer. Da var det et uttrykk for sorg. I dag var det en slags protest, en "kriging" som ga meg en dårlig følelse. Derfor holdt jeg meg innendørs og jobbet i dag, da kolegaene mine var ute og sang.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har ikke sansen for dagens rosetog uansett diagnose ABB måtte ha. Plutselig ble jeg mektig lei både roser og alle regnbuens barn, men jeg skjønner det har vært viktig for minst 40 000 andre.

Hadde det vært greit for Kvakkestad og andre at man sang Barn av regnbuen hvis han har narsissistisk pf? Hvilke diagnoser er det greit at man synger til i så fall? Kan man ha både schizofreni og samtidig være terrorist? Mye å lure på.

Var det rosetog i dag også? Trodde det var bare den sangen som skulle synges jeg. Dette går helt over stokk og stein.

Gjest alvende
Skrevet

Var det rosetog i dag også? Trodde det var bare den sangen som skulle synges jeg. Dette går helt over stokk og stein.

Ja, de kalte det rosetog i dag også. Enig i at det går over stokk og stein.

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du dro inn diagnoser på meg her. Men det er ikke så nøye.

Mitt poeng er at jeg synes de kunne drite i å ha rosetog med allsang uansett hva som feiler ABB. Noen sa på tv at vi har nå tatt tilbake sangen. Jeg kan ikke skjønne at ABB egentlig har tatt den fra oss i utgangspunktet. Synes det blir blåst veldig opp.

For all del: Jeg uttalte meg IKKE om deg, det har jeg verken mulighet til eller interesse av.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Men det er jo på en måte hat! Folk sang høyt for at ABB skulle høre det inn der hvor han var.''

Hat? Virkelig? Noen tar avstand fra ABBs uttalelser ved å synge en sang han uttalte at var en del av indoktrineringen i den _norske_ skolen. Hat er ikke lik sang i mitt vokubular.

Det er et fordekt hat mot ABB. Men folk tør ikke, fordi det liksom ikke er PK, bl.a., å kalle det hat. Så de kaller det isteden kjærlighet.

Les artikkelen til Kvakkestad. Jeg støtter hans uttalelser fullt ut.

Gjest maiapril
Skrevet

''MEN jeg mener at et slikt arrangement må stikke dypere enn en sang og en rose - ellers er det rent hykleri.'' Jeg blir veldig overrasket over at noen kan mene det er hykleri. Av og til er det enkle det beste og flotteste. Og veldig mange møtte opp. Fantastisk mange i grunnen.

''Og veldig mange møtte opp. Fantastisk mange i grunnen''

Det at 40.000 møtte opp og deltok i dette betyr ikke nødvendigvis at det var det riktige å gjøre.

Skrevet

Helt enig. Det er tross alt ikke et skyldspørsmålet som skal avgjøres her.

Jeg satt på lesesalen i dag da markeringen pågikk og stilte ikke opp sjøl. Likevel blir jeg stolt og rørt over at det mobiliseres 40.000 mennesker i byen min som synger om fred og samhold i pissregnet.

Dessuten kjenner jeg godt ei som mista datteren sin på Utøya i sommer, og når hun og hennes likesinnede opplever dette som en ubetinget støtte og uttrykker at de er rørt til tårer over folka engasjement i dag - ja, da tenker jeg at det er verd at noen viser at de bryr seg.

Jeg har all mulig forståelse for at de som har mistet sine har tøffe dager, og kan bare gjette hvor vanvittig tøft det er å gjenoppleve marerittet fra Utøya for de overlevende.

Jeg tror likevel at alle disse VET at de har folkets støtte og omtanke uten at man skulle "ta igjen en sang" - hva de nå mener med det. For meg har nemlig ingen "tatt" noen sang som helst.

Jeg tror at det beste vi kan gjøre for de som har stått midt i dette marerittet er å hjelpe dem å komme tilbake til et så hverdagslig liv som mulig, uten roser og tog - og uten behovet for å vise hvor fredelige gode nordmenn og medmennesker vi rundt dem er.

Skal jeg være ærlig føler jeg at vi de siste årene har bedrevet en nasjonalkonstruering 2.0 her til lands. Der vi rundt forrige århundreskiftet bygde identitet rundt mystikken og trollskap, formidlet via bl.a. litteratur (eventyr), kunst, musikk - og lovverk - der essensen var at "vi er noe annet, et annet og eget og selvstendig folk", forteller vi nå historien om " det fredelige og demokratiske folket som vender det andre kinnet til". Jeg syns vi begynner å være oss selv nok, og er lei av denne forfalskingen av hva vi smokkrike, priviligerte nordmenn egentlig er, nemlig HELDIGE.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Norge er en rettsstat, og dette er den eneste lovlige måten hat kan få lov å komme til uttrykk. Det er både kleint og klamt og vondt. Jeg har kjent på dette en stund, bra at noen endelig gikk ut i media med det.

''Norge er en rettsstat, og dette er den eneste lovlige måten hat kan få lov å komme til uttrykk. Det er både kleint og klamt og vondt. Jeg har kjent på dette en stund, bra at noen endelig gikk ut i media med det''

Helt enig med deg. Jeg ser også på hele opptrinnet i dag som uttrykk for hevn og hat. Ser at utenlands presse heller ikke reagerer med slik beundring i dag, som enkelte hadde håpet på.

Skrevet

Jeg har ikke sansen for dagens rosetog uansett diagnose ABB måtte ha. Plutselig ble jeg mektig lei både roser og alle regnbuens barn, men jeg skjønner det har vært viktig for minst 40 000 andre.

Hadde det vært greit for Kvakkestad og andre at man sang Barn av regnbuen hvis han har narsissistisk pf? Hvilke diagnoser er det greit at man synger til i så fall? Kan man ha både schizofreni og samtidig være terrorist? Mye å lure på.

Dette var dagens for meg :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har all mulig forståelse for at de som har mistet sine har tøffe dager, og kan bare gjette hvor vanvittig tøft det er å gjenoppleve marerittet fra Utøya for de overlevende.

Jeg tror likevel at alle disse VET at de har folkets støtte og omtanke uten at man skulle "ta igjen en sang" - hva de nå mener med det. For meg har nemlig ingen "tatt" noen sang som helst.

Jeg tror at det beste vi kan gjøre for de som har stått midt i dette marerittet er å hjelpe dem å komme tilbake til et så hverdagslig liv som mulig, uten roser og tog - og uten behovet for å vise hvor fredelige gode nordmenn og medmennesker vi rundt dem er.

Skal jeg være ærlig føler jeg at vi de siste årene har bedrevet en nasjonalkonstruering 2.0 her til lands. Der vi rundt forrige århundreskiftet bygde identitet rundt mystikken og trollskap, formidlet via bl.a. litteratur (eventyr), kunst, musikk - og lovverk - der essensen var at "vi er noe annet, et annet og eget og selvstendig folk", forteller vi nå historien om " det fredelige og demokratiske folket som vender det andre kinnet til". Jeg syns vi begynner å være oss selv nok, og er lei av denne forfalskingen av hva vi smokkrike, priviligerte nordmenn egentlig er, nemlig HELDIGE.

Bedre kan det ikke sies :-)

Skrevet

Dagens beste innlegg! Veldig bra skrevet :-)

Skrevet

''Er det ikke litt drøyt å arrangere rosetog og behandle han som en terrorist før dommen har falt?.''

Han blir vel ikke noe mindre terrorist uansett diagnose eller ei? Han har utført en terrorhandling, og AT han har gjort det er det heller ingen tvil om.

Gårsdagens markering handlet om mye mer enn en sang og en protest mot Breiviks uttalselser rundt denne spesielle sangen. Jeg tror det endelig ble en mulighet for alle de som ikke er rammet til å vise sin medfølelse, for mange lider med disse berørte uten å ha noen mulighet til å gjøre noe for dem.

Jeg har ikke lest hele tråden, men mye av det jeg har lest her oser av misunnelse. "Når JEG ikke får, skal ikke noen andre få heller." Det er rett og slett kvalmt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig. De rosa barnehagefaktene har tatt helt av.

Skrevet

Norge er en rettsstat, og dette er den eneste lovlige måten hat kan få lov å komme til uttrykk. Det er både kleint og klamt og vondt. Jeg har kjent på dette en stund, bra at noen endelig gikk ut i media med det.

England er vel også en rettstat? Mener å huske det har vært lynsjestemning der noen ganger?

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg er enig. De rosa barnehagefaktene har tatt helt av.

''De rosa barnehagefaktene har tatt helt av.''

Hvorfor akkurat rosa?

Skrevet

Hei!

Helt enig!

Jeg ble kraftig irritert da dette kom på nyhetene i går, jeg reiste meg fra stolen og sa "nei nå er det nok".

Min mann forstod ingenting, men altså det går en grense for alt det merkelige de skal markere og atter markere og holde i hånden og synge sanger og klemme osv... det er alt for noe....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...