Gå til innhold

Noen vil sikkert slå meg hardt i hodet nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig. De rosa barnehagefaktene har tatt helt av.

Hei!

Ja jeg ble litt satt ut i går da jeg så mengden med delvis syngende og noen gråtkvalte mennesker på nyhetene!

Da jeg leste at en kvinne skulle arangere dette for å ta tilbake lillegbjørn nilsens sang, tenkte jeg "Ha det gidder vel ingen møte på", men der tok jeg feil.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

7

• Bella Dotte

5

• Angustia

4

• Axcia

3

eplet1365380401
Skrevet

''De rosa barnehagefaktene har tatt helt av.''

Hvorfor akkurat rosa?

Jeg lei hele Breivik saken. Tror personlig saken har blitt værre for mange pga opphausingen til de grader har gått ut av proporsjoner. Kanskje det viktig til neste gang en slik tragedie på utøya skjer, er en kule til 10 kroner bedre myntet av innsats styrke i hode på vedkommende når han overga seg på kommando ned på mave og deretter henda opp. Ja hvorfor ikke..Uansett så toppet det seg i går for meg.

Tenk om hvert drap i Norge skulle få en slik oppmerksomhet? Dessuten er vel ikke et drap isolert sett værre for pårørende enn utøya.

Det var kvalt å se tv i går

Gjest YotoHama
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du dro inn diagnoser på meg her. Men det er ikke så nøye.

Mitt poeng er at jeg synes de kunne drite i å ha rosetog med allsang uansett hva som feiler ABB. Noen sa på tv at vi har nå tatt tilbake sangen. Jeg kan ikke skjønne at ABB egentlig har tatt den fra oss i utgangspunktet. Synes det blir blåst veldig opp.

Helt enig.

Dette er et typisk norsk fenomen hvor det er om å gjøre å være best og flinkest i alt vi gjør her oppe. Se nå Europa, se hvor flinke vi er til å sørge og ta avstand. Se hvor samlet folket vårt er. Vi er nemlig så varme og inkluderende her oppe at vi ikke trenger vedovn for å holde varmen om vinteren. Så kan nordmenn lese om seg selv i avisene og se det på tv i etterkant og tenke "fy søren som et bra folkeslag vi er". Wow, se, andre nyhetsbyråer roser oss for hvordan vi står samlet og synger mot terroristen. De er sikkert misunnelige.

Sangen har vel aldri blitt "tatt" fra oss fordi ABB i en bisetning mente at den var laget for å hjernevaske barn i skolealder.

Glem fyren og sørg for at dette ALDRI kommer til å skje igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

''Er det ikke litt drøyt å arrangere rosetog og behandle han som en terrorist før dommen har falt?.''

For det første - sangen og rosetoget var ikke til ære for ham, snarere til ære for det motsatte av det han står for.

For det andre - han har innrømmet de faktiske forhold og uansett dom eller ikke dom står han bak terrorhandlingene og har vedgått dette.

Det virker som det er du som har misforstått. Jeg synes sangen og rosene var rørende.

Skrevet

Det er et poeng.

Jeg har en del sterke meninger ang dette arrangementet. Jeg lurer på om folk virkelig er interessert i å ta innover seg hva de egentlig synger.

Hva gjør de etter markeringen? Er de villig til å stå for dette hver dag? I et land hvor vi ikke vil ha barna våre på "innvandrerskoler"? (Og sender ut barn som er født her og har bodd her i 9 år)

..og dette med å "ta sangen tilbake", ABB tok da aldri denne sangen til seg - tvert imot.

Altså - jeg skjønner selvsagt hva de mener. Og det er utvilsomt gjort i beste mening. MEN jeg mener at et slikt arrangement må stikke dypere enn en sang og en rose - ellers er det rent hykleri.

''må stikke dypere enn en sang og en rose - ellers er det rent hykleri''

Ja, det er derfor jeg er negativ, jeg oppfatter det som rent hykleri.

Skrevet

Helt enig.

Dette er et typisk norsk fenomen hvor det er om å gjøre å være best og flinkest i alt vi gjør her oppe. Se nå Europa, se hvor flinke vi er til å sørge og ta avstand. Se hvor samlet folket vårt er. Vi er nemlig så varme og inkluderende her oppe at vi ikke trenger vedovn for å holde varmen om vinteren. Så kan nordmenn lese om seg selv i avisene og se det på tv i etterkant og tenke "fy søren som et bra folkeslag vi er". Wow, se, andre nyhetsbyråer roser oss for hvordan vi står samlet og synger mot terroristen. De er sikkert misunnelige.

Sangen har vel aldri blitt "tatt" fra oss fordi ABB i en bisetning mente at den var laget for å hjernevaske barn i skolealder.

''Dette er et typisk norsk fenomen hvor det er om å gjøre å være best og flinkest i alt vi gjør her oppe. Se nå Europa, se hvor flinke vi er til å sørge og ta avstand. Se hvor samlet folket vårt er. Vi er nemlig så varme og inkluderende her oppe at vi ikke trenger vedovn for å holde varmen om vinteren. Så kan nordmenn lese om seg selv i avisene og se det på tv i etterkant og tenke "fy søren som et bra folkeslag vi er". Wow, se, andre nyhetsbyråer roser oss for hvordan vi står samlet og synger mot terroristen. De er sikkert misunnelige.''

Hehe,- der sa du det veldig presist - det jeg tenker. :-) Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg - men dette var spot on - for meg.

Skrevet

''Dette er et typisk norsk fenomen hvor det er om å gjøre å være best og flinkest i alt vi gjør her oppe. Se nå Europa, se hvor flinke vi er til å sørge og ta avstand. Se hvor samlet folket vårt er. Vi er nemlig så varme og inkluderende her oppe at vi ikke trenger vedovn for å holde varmen om vinteren. Så kan nordmenn lese om seg selv i avisene og se det på tv i etterkant og tenke "fy søren som et bra folkeslag vi er". Wow, se, andre nyhetsbyråer roser oss for hvordan vi står samlet og synger mot terroristen. De er sikkert misunnelige.''

Hehe,- der sa du det veldig presist - det jeg tenker. :-) Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg - men dette var spot on - for meg.

Ja, enig, look to Norway...

Gjest Elextra
Skrevet

Helt enig.

Enig, med Katt-ja, du traff noe her! :) Vi nordmenn elsker å sole oss i glansen av oppermskomhet fra den store verden - tror ikke det finnes noe annet folkeslag som er så opptatt av hva andre mener om dem. Og vi vil jo gjerne være verdensmestere i fred og forsoning.

Men jeg følte ikke at aksjonen i går var styrt av behov for ytterligere oppmerksomhet fra utenlandske medier.

Skrevet

Jeg har all mulig forståelse for at de som har mistet sine har tøffe dager, og kan bare gjette hvor vanvittig tøft det er å gjenoppleve marerittet fra Utøya for de overlevende.

Jeg tror likevel at alle disse VET at de har folkets støtte og omtanke uten at man skulle "ta igjen en sang" - hva de nå mener med det. For meg har nemlig ingen "tatt" noen sang som helst.

Jeg tror at det beste vi kan gjøre for de som har stått midt i dette marerittet er å hjelpe dem å komme tilbake til et så hverdagslig liv som mulig, uten roser og tog - og uten behovet for å vise hvor fredelige gode nordmenn og medmennesker vi rundt dem er.

Skal jeg være ærlig føler jeg at vi de siste årene har bedrevet en nasjonalkonstruering 2.0 her til lands. Der vi rundt forrige århundreskiftet bygde identitet rundt mystikken og trollskap, formidlet via bl.a. litteratur (eventyr), kunst, musikk - og lovverk - der essensen var at "vi er noe annet, et annet og eget og selvstendig folk", forteller vi nå historien om " det fredelige og demokratiske folket som vender det andre kinnet til". Jeg syns vi begynner å være oss selv nok, og er lei av denne forfalskingen av hva vi smokkrike, priviligerte nordmenn egentlig er, nemlig HELDIGE.

Veldig enig!

Gjest helt enig der
Skrevet

''Er det ikke litt drøyt å arrangere rosetog og behandle han som en terrorist før dommen har falt?.''

For det første - sangen og rosetoget var ikke til ære for ham, snarere til ære for det motsatte av det han står for.

For det andre - han har innrømmet de faktiske forhold og uansett dom eller ikke dom står han bak terrorhandlingene og har vedgått dette.

Det virker som det er du som har misforstått. Jeg synes sangen og rosene var rørende.

Veldig veldig enig Elextra!!!

tzatziki1365380058
Skrevet

''For det første - sangen og rosetoget var ikke til ære for ham, snarere til ære for det motsatte av det han står for.''

Det er det vel ingen som ikke er klar over. Man skulle ta sangen tilbake osv. Men det å gå til Tinghuset, og det å si at "vi håper han hører oss" osv, viser en annen agenda også, nemlig å irritere ham. Det er jeg enig i at blir en form for "gapestokk - hevn", litt sånn "ædda bædda". Denne saken er da mye viktidere enn til at vi skal falle ned på et sånt nivå.

''For det andre - han har innrømmet de faktiske forhold og uansett dom eller ikke dom står han bak terrorhandlingene og har vedgått dette.''

Ja, det har han. Men dersom han er utilregnelig, er han pr def alvorlig, psykisk syk, med virkelighetsbrist, og kan altså ikke idømmes fengselsstraff. Vi har uansett med en psykisk syk person å gjøre, men er han utilregnelig har han definitivt også rett på på bli beskyttet. Han skjønner ikke hva han har gjort. Og han bør i det minste ikke havne i en offentlig gapestokk før det er avklart at han faktisk var tilregnelig på gjerningstidspunktet. Han bør aldri havne der, mener jeg, men jeg skjønner at ikke alle mener det. Det med utilregnelighet, bør imidlertid de fleste skjønne.

''Det virker som det er du som har misforstått. Jeg synes sangen og rosene var rørende.''

Trådstarter har da ikke misforstått, og om det ble oppfattet som rørende eller ei, er vel egentlig irrelevant for problemstillingen.

Min påstand, (som jeg deler med Kvakkestad og Staff, for øvrig) er at folk ikke holder ut tanken på at ABB kan ha vært utilregnelig. Man VIL ha noen å straffe. Utilregnelig eller ei, skal han ikke slippe unna fengsel, i alle fall. Det kalles hevngjerrighet, og er lite pent å være vitne til. At alle de som er direkte berørt har slike behov, er naturlig - de må få reagere akkurat som de vil og har behov for. Men alle vi andre, burde greie å heve blikket et par hakk.

Men det rareste av alt, er at mange av de som er direkte berørt er de som faktisk er best til å heve blikket. Det er helt utrolig å se. Hun som mistet sønnen sin, men som sa om ABB "Han er et menneske, han også". Noen ganger virker det som om hun er den eneste som faktisk husker det.

Gjest fruitcake
Skrevet

Jeg er enig. De rosa barnehagefaktene har tatt helt av.

Helt enig. :)

Skrevet

Helt enig.

Veldig godt beskrevet! Dette er slik det ser ut for meg også. Man blir i grunnen bare kvalm av all selvgodheten. Til daglig er vi bare egoistiske, de fleste av oss, og nestekjærligheten glimrer stort sett med sitt fravær.

Gjest Elextra
Skrevet

''For det første - sangen og rosetoget var ikke til ære for ham, snarere til ære for det motsatte av det han står for.''

Det er det vel ingen som ikke er klar over. Man skulle ta sangen tilbake osv. Men det å gå til Tinghuset, og det å si at "vi håper han hører oss" osv, viser en annen agenda også, nemlig å irritere ham. Det er jeg enig i at blir en form for "gapestokk - hevn", litt sånn "ædda bædda". Denne saken er da mye viktidere enn til at vi skal falle ned på et sånt nivå.

''For det andre - han har innrømmet de faktiske forhold og uansett dom eller ikke dom står han bak terrorhandlingene og har vedgått dette.''

Ja, det har han. Men dersom han er utilregnelig, er han pr def alvorlig, psykisk syk, med virkelighetsbrist, og kan altså ikke idømmes fengselsstraff. Vi har uansett med en psykisk syk person å gjøre, men er han utilregnelig har han definitivt også rett på på bli beskyttet. Han skjønner ikke hva han har gjort. Og han bør i det minste ikke havne i en offentlig gapestokk før det er avklart at han faktisk var tilregnelig på gjerningstidspunktet. Han bør aldri havne der, mener jeg, men jeg skjønner at ikke alle mener det. Det med utilregnelighet, bør imidlertid de fleste skjønne.

''Det virker som det er du som har misforstått. Jeg synes sangen og rosene var rørende.''

Trådstarter har da ikke misforstått, og om det ble oppfattet som rørende eller ei, er vel egentlig irrelevant for problemstillingen.

Min påstand, (som jeg deler med Kvakkestad og Staff, for øvrig) er at folk ikke holder ut tanken på at ABB kan ha vært utilregnelig. Man VIL ha noen å straffe. Utilregnelig eller ei, skal han ikke slippe unna fengsel, i alle fall. Det kalles hevngjerrighet, og er lite pent å være vitne til. At alle de som er direkte berørt har slike behov, er naturlig - de må få reagere akkurat som de vil og har behov for. Men alle vi andre, burde greie å heve blikket et par hakk.

Men det rareste av alt, er at mange av de som er direkte berørt er de som faktisk er best til å heve blikket. Det er helt utrolig å se. Hun som mistet sønnen sin, men som sa om ABB "Han er et menneske, han også". Noen ganger virker det som om hun er den eneste som faktisk husker det.

''Min påstand, (som jeg deler med Kvakkestad og Staff, for øvrig) er at folk ikke holder ut tanken på at ABB kan ha vært utilregnelig. Man VIL ha noen å straffe. Utilregnelig eller ei, skal han ikke slippe unna fengsel, i alle fall. Det kalles hevngjerrighet, og er lite pent å være vitne til. At alle de som er direkte berørt har slike behov, er naturlig - de må få reagere akkurat som de vil og har behov for. Men alle vi andre, burde greie å heve blikket et par hakk.''

Skjønner hva du sier, og du skriver godt. Men jeg må innrømme at de primitive sidene mine ønsker en slags gjengjeldelse ;).

Og jeg tenker at vi alle er berørte - i større eller mindre grad. Selv kjenner jeg til en som døde på Utøya (barn av en jeg gikk sammen med på videregående) og en overlevnede (fjern familie, men en jeg kjenner ganske godt), en venninne som jobber i departementene.... Titusenvis er i omtrent samme situasjon som meg hva gjelder "berørthet", så de berørte (om enn ikke direkte berørte) er svært mange.

Skrevet

''Jeg kjenner at jeg gir faen i denne "markeringen". Jeg var i nærheten av en slik tilstelning i dag (ikke i Oslo), men gikk en omvei rundt''

Jeg er enig med deg. Det var annerledes med rosetogene i sommer. Da var det et uttrykk for sorg. I dag var det en slags protest, en "kriging" som ga meg en dårlig følelse. Derfor holdt jeg meg innendørs og jobbet i dag, da kolegaene mine var ute og sang.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3386460.ece

Det er flere enn oss som tar avstand. Jeg gremmes faktisk av denne markeringen.

En annen ting som forbauser meg, er at noen mener at det skal være 4 (!!!) minnesmerker etter 22. juli. Det naturlige er vel 2? Et på Utøya, og et ved Regjeringskvartalet, eller er jeg på tur? Et forslag har til og med vært å ha et minnesmerke i flere byer.

Skrevet

En annen ting som forbauser meg, er at noen mener at det skal være 4 (!!!) minnesmerker etter 22. juli. Det naturlige er vel 2? Et på Utøya, og et ved Regjeringskvartalet, eller er jeg på tur? Et forslag har til og med vært å ha et minnesmerke i flere byer.

Denne polariseringen var slett ikke uventet, den var spådd. Det må utpekes et "dem" for å definere et "vi". Men når 40 000 deltok i rosetog, deltok 4 960 000 ikke i rosetog. Så bæ.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''En annen ting som forbauser meg, er at noen mener at det skal være 4 (!!!) minnesmerker etter 22. juli''

Jeg har ingen mening om det, men ellers synes jeg det blir for mye flower power.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg lei hele Breivik saken. Tror personlig saken har blitt værre for mange pga opphausingen til de grader har gått ut av proporsjoner. Kanskje det viktig til neste gang en slik tragedie på utøya skjer, er en kule til 10 kroner bedre myntet av innsats styrke i hode på vedkommende når han overga seg på kommando ned på mave og deretter henda opp. Ja hvorfor ikke..Uansett så toppet det seg i går for meg.

Tenk om hvert drap i Norge skulle få en slik oppmerksomhet? Dessuten er vel ikke et drap isolert sett værre for pårørende enn utøya.

"Tenk om hvert drap i Norge skulle få en slik oppmerksomhet?"

Nå synes jeg du blander kortene veldig.

Skrevet

Det du skriver er helt hinsides sunn fornuft.

Det er snakk om en person som har drept 250% av antallet som vanligvis blir drept på et helt år i Norge, og i tillegg sprengt regjeringskvartalet med alt som det innebærer av symbolikk.

Dessuten, hvis du ikke liker det kan du jo se på noe annet. Dette gjøres som en markering, både for pårørende og andre, og for å ta avstand fra de uhyrlige meningene hans.

Med vennlig hilsen

Gjest minnah
Skrevet

''Kanskje det viktig til neste gang en slik tragedie på utøya skjer, er en kule til 10 kroner bedre myntet av innsats styrke i hode på vedkommende når han overga seg på kommando ned på mave og deretter henda opp.''

Har du skrevet på engelsk og oversatt med google translator? dette er jo bare babbel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...