Gå til innhold

Hva mener NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykiater Kvakkestad sier følgende: - Dette er som en gapestokk som er pakket pent inn. Det å møte opp utenfor Oslo tinghus og synge der, det blir som en gapestokk. Det er dommerne og retten som skal dømme Breivik, ikke folket.

Videoannonse
Annonse
Gjest zipper
Skrevet

Vet ikke hva ned mener, men selv syns jeg det var ubehagelig når folk kom drassende med sangtekster i kantina kl tolv i går, og delte ut til alle. Jeg vet hva jeg mener om saken, og har ikke behov for å delta i en massemønstring for å uttrykke min mening. Det blir som å piskes rundt i manesjen i sirkus abb, når man blir bondefanget og må være med på sånt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På den ene side: I prinsippet har han (Kvakkestad) rett.

På den annen side: Skyldspørsmålet er ikke kontroversielt. Bevisene er entydige og Breivik har tilstått. Det uavklarte er tilregneligheten.

Befolkningen har et legitimt behov for å uttrykke sine følelser på en fredelig måte. Gjerningene som Breivik har utført er grusomme. Så gjenstår å tenke gjennom om en skal demonstrere mot en syk/utilregnelig person - dersom han er det.

Skrevet

På den ene side: I prinsippet har han (Kvakkestad) rett.

På den annen side: Skyldspørsmålet er ikke kontroversielt. Bevisene er entydige og Breivik har tilstått. Det uavklarte er tilregneligheten.

Befolkningen har et legitimt behov for å uttrykke sine følelser på en fredelig måte. Gjerningene som Breivik har utført er grusomme. Så gjenstår å tenke gjennom om en skal demonstrere mot en syk/utilregnelig person - dersom han er det.

Det er jo ikke bare Brevik å protestere mot. Det har kommet klart frem at han har støttespillere. Jeg tror dessverre ikke dette er første galskapen vi ser.

Uansett synes jeg sangen og støtten handler mer om hva vi ønsker i verden, enn gapestokk for Brevik. Og skulle det være en gapestokk noe jeg ikke kan se, ja så får han tåle såpass.

Skrevet

Hei!

Ja jeg er egentlig enig med det.

Dessuten syns jeg nå denne ABB får alt for mye oppmerksomhet rundt sin person og det er jo noe av det han vil.

De høyreekstreme holdningene i visse grupper vil styrkes ved at vi stadig gjør noe som øker motpolene.

For barna bør nå dette tones ned og ikke krisemaksimeres, sånn tror jeg barn kan oppleve alt dette, verden går videre, se frem.

Skrevet

''Det er dommerne og retten som skal dømme Breivik, ikke folket.''

Så da mener du at alle andre mennesker ikke skal ha noen mening om det Breivik har gjort, sagt og ment?

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg syns det var galt, men ikke at det var en gapestokk. Det ble fil fordi de gjorde det om til en politisk markering med apeller. Det har vært nok markeringer nå. Vi trenger ikke flere påminnelser om Breivik. Han har fått nok oppmerksomhet.

Å hale med seg hele skoleklasser var feil. Barna må få lov til å glemme. De trenger en normal hverdag. Livet går videre.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg er enig med Kvakkestad. Markeringen på Youngstorget var til nød grei, toget til Tinghuset var ikke greit. Det var en dmonstrasjon, ikke noe annet. Mot en person som i beste fall bare er syk, i verste fall er utilregnelig syk. ( Plasseringen av beste/verste kan vel diskutres, for øvrig...)

Anders Behring Breivik er også et menneske. Han har gjort horrible handlinger, og jeg kjenner også på mine personlige følelser av sinne og aggresjon i forhold til ham. Men jeg synes vi, som samfunn, er på vei til å dehumanisere ham, på samme måte som han dehumaniserte dem han drepte. Jeg skjønner ikke at vi, som samfunn, tjener noe som helst på det. Og det er ikke godt å se på.

Det er veldig lett å samles om en ytre fiende, men særlig høyverdig, er det ikke. Og vi som ikke er direkte berørt, har ingen grunn til å reagere "usivilisert" i forhold til ham. Vi har ikke mistet noen. Det er vår oppgave å sørge for at samfunnet reagerer på en fornuftig måte, og at det er likhet for loven, uansett hva man har gjort.

Ingen kan forvente objektivitet fra dem som mistet sine, de skal få reagere slik de vil, må, kan. Det er alle vi andres oppgave å sørge for at verdiene våre står - også i en slik, forferdelig situasjon.

Skrevet

Domstolene skal dømme om Breivik er tilregnelig eller ikke. Det betyr ikke at vi andre ikke kan ha mening om hans handlinger og hans utsagn, og vise vår avsky for det.

Det forundrer meg hvor mange dolere er negative mot markeringen i går når så mange møtte opp på Youngstorget. Det gir meg en mistanke om at dolere ikke gjenspeiler den vanlige befolkningen, eller at mange skriver det de tror at andre dolere vil se.

Skrevet

Domstolene skal dømme om Breivik er tilregnelig eller ikke. Det betyr ikke at vi andre ikke kan ha mening om hans handlinger og hans utsagn, og vise vår avsky for det.

Det forundrer meg hvor mange dolere er negative mot markeringen i går når så mange møtte opp på Youngstorget. Det gir meg en mistanke om at dolere ikke gjenspeiler den vanlige befolkningen, eller at mange skriver det de tror at andre dolere vil se.

''Det forundrer meg hvor mange dolere er negative mot markeringen i går når så mange møtte opp på Youngstorget. Det gir meg en mistanke om at dolere ikke gjenspeiler den vanlige befolkningen, eller at mange skriver det de tror at andre dolere vil se.''

Det forundrer meg også svært mye. Helt ok om man er dritt lei hele saken men da trenger man ikke å bry seg. Men å beskylde folk for hevn, og gapestokk for at de møtte opp det synes jeg er svært drøyt. En gapestokk var noe helt annet. Helt jævlig å stå i fysisk, og folk spyttet på de som sto der. Jeg tror ikke det var slike tanker folk hadde.

Jeg tror den holdningen som fremkommer er en holdning som generelt sprer seg på internett. Negativt dritt snakk hele veien.

http://www.vol.no/nyheter/article540372.ece?service=iphone

Skrevet

Jeg tror ikke du skal trekke dype konklusjoner om DOL-brukernes representativitet eller ærlighet basert på noen krangletråder om den markeringen. Det er svært mange som ikke har deltatt i de trådene. Som vanlig er det de som er veldig mot eller veldig for, som skriver mange og engasjerte innlegg / svar. Det er helt naturlig.

Jeg er helt sikker på at det også blant de pårørende til Breiviks ofre er forskjellige meninger og reaksjoner på dette og hint. Man blir ikke automatisk enige og likt-tenkende om alt, selv om man har noen viktige ting felles.

Skrevet

Jeg tror ikke du skal trekke dype konklusjoner om DOL-brukernes representativitet eller ærlighet basert på noen krangletråder om den markeringen. Det er svært mange som ikke har deltatt i de trådene. Som vanlig er det de som er veldig mot eller veldig for, som skriver mange og engasjerte innlegg / svar. Det er helt naturlig.

Jeg er helt sikker på at det også blant de pårørende til Breiviks ofre er forskjellige meninger og reaksjoner på dette og hint. Man blir ikke automatisk enige og likt-tenkende om alt, selv om man har noen viktige ting felles.

Dype konklusjoner har jeg ikke foretatt, men siden det var så stort oppmøte så er det rart å høre mest fra de negative på dol.

Hvorfor har ingen skrevet at h'n har vært der osv.? Det gir grunn til å fundere over diskusjonene på dol. Det er ikke første gang jeg har følelsen av at jeg har følelsen av at det er mange som lett lar seg lede både på dol og andre steder. Jeg vil gjerne påpeke at jeg ikke mener å fremheve meg som noe motsatt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Dype konklusjoner har jeg ikke foretatt, men siden det var så stort oppmøte så er det rart å høre mest fra de negative på dol.

Hvorfor har ingen skrevet at h'n har vært der osv.? Det gir grunn til å fundere over diskusjonene på dol. Det er ikke første gang jeg har følelsen av at jeg har følelsen av at det er mange som lett lar seg lede både på dol og andre steder. Jeg vil gjerne påpeke at jeg ikke mener å fremheve meg som noe motsatt.

''Dype konklusjoner har jeg ikke foretatt, men siden det var så stort oppmøte så er det rart å høre mest fra de negative på dol''

De fleste kolegaene mine var med på protesten. Jeg ble igjen på jobben og det er nok bare fordi jeg er en doler. Det er noe spesielt med oss dolere.

Skrevet

''Det forundrer meg hvor mange dolere er negative mot markeringen i går når så mange møtte opp på Youngstorget. Det gir meg en mistanke om at dolere ikke gjenspeiler den vanlige befolkningen, eller at mange skriver det de tror at andre dolere vil se.''

Dette er ett av veldig få steder jeg kan ytre mine meninger uten å bli sablet ned. Antar at det er slik for mange her inne. Antar også at media presenterer det de tror publikum vil lese/se/høre, og at folk flest gjør det de tror andre vil at de skal si/mene/gjøre.

Skrevet

''Dype konklusjoner har jeg ikke foretatt, men siden det var så stort oppmøte så er det rart å høre mest fra de negative på dol''

De fleste kolegaene mine var med på protesten. Jeg ble igjen på jobben og det er nok bare fordi jeg er en doler. Det er noe spesielt med oss dolere.

''Det er noe spesielt med oss dolere.''

Det er det nok :-)

Vi er en egen sekt!

Gjest en som ikke lar seg rive med av det negative
Skrevet

ENIG med pilka!! Godt sagt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Det er noe spesielt med oss dolere.''

Det er det nok :-)

Vi er en egen sekt!

:-)

Det var naturlig og riktig med rosetogene etter 22 juli. Det var et uttrykk for sorg.

Den synginga her blir noe annet for meg ihverfall. Synes det er rart å skulle "ta tilbake" en sang som aldri har vært borte og skjønner heller ikke vitsen med å protestere mot en gal mann.

Han får straffen sin i fengsel eller på en psykiatrisk institusjon.

Gjest Hulderen
Skrevet

Du spør hvorfor ingen dolere har skrevet at de var der. Det var ca 40.000 der. En svært lav andel av Norges befolkning. Ikke rart at ikke noen av dem har skrevet her. Det er svært få som deltar i en bestemt tråd på dol. Men om det gleder deg så kan jeg fortelle at flere jeg kjenner deltok.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er jo ikke bare Brevik å protestere mot. Det har kommet klart frem at han har støttespillere. Jeg tror dessverre ikke dette er første galskapen vi ser.

Uansett synes jeg sangen og støtten handler mer om hva vi ønsker i verden, enn gapestokk for Brevik. Og skulle det være en gapestokk noe jeg ikke kan se, ja så får han tåle såpass.

''Og skulle det være en gapestokk noe jeg ikke kan se, ja så får han tåle såpass.

''

Dersom den første sakkyndige-rapporten er korrekt, og han er alvorlig psykisk syk og var utilregnelig 22.7 i fjor, så skal han det virkelig ikke tåle såpass!!! Da skal han få behandlig, tas vare på, på samme måte som ALLE andre syke i dette landet.

Er det bedre å hevne seg på alvorlig syke når man er ved sine fulle fem, enn det er å gjøre grusomme handlinger når man er syk og utilregnelig?

Skrevet

''Og skulle det være en gapestokk noe jeg ikke kan se, ja så får han tåle såpass.

''

Dersom den første sakkyndige-rapporten er korrekt, og han er alvorlig psykisk syk og var utilregnelig 22.7 i fjor, så skal han det virkelig ikke tåle såpass!!! Da skal han få behandlig, tas vare på, på samme måte som ALLE andre syke i dette landet.

Er det bedre å hevne seg på alvorlig syke når man er ved sine fulle fem, enn det er å gjøre grusomme handlinger når man er syk og utilregnelig?

Det er snakk om å gå forbi og synge en barnesang. Noe han ikke vil ha vondt av.

Det står flere gapestokker stilt ut rundt i Østfold. Det er noe helt annet. Jeg synes dette var en flott kjærlighetserklæring. Og jeg kan ikke skjønne hvordan så mange klarer å finne så mange dårlige motiver. Jeg tror ikke de som gikk hverken gikk og kjente på hatfølelsen eller annet. Heller håp om en bedre verden .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...