Gå til innhold

Hva mener NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Og skulle det være en gapestokk noe jeg ikke kan se, ja så får han tåle såpass.

''

Dersom den første sakkyndige-rapporten er korrekt, og han er alvorlig psykisk syk og var utilregnelig 22.7 i fjor, så skal han det virkelig ikke tåle såpass!!! Da skal han få behandlig, tas vare på, på samme måte som ALLE andre syke i dette landet.

Er det bedre å hevne seg på alvorlig syke når man er ved sine fulle fem, enn det er å gjøre grusomme handlinger når man er syk og utilregnelig?

Det er egentlig utrolig hvor lite hat det har vært, og hvor få reaksjoner det har vært mot ABB og hans likesinnede.

En vanligere reaksjon ville nok være forsøk på å lynsje ham (man trenger ikke reise lengre enn til vårt naboland Storbritannia før man ser det), så å synge en sang må sies å være så snilt at man mangler ord.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
tzatziki1365380058
Skrevet

Det er egentlig utrolig hvor lite hat det har vært, og hvor få reaksjoner det har vært mot ABB og hans likesinnede.

En vanligere reaksjon ville nok være forsøk på å lynsje ham (man trenger ikke reise lengre enn til vårt naboland Storbritannia før man ser det), så å synge en sang må sies å være så snilt at man mangler ord.

Med vennlig hilsen

Jeg er faktisk uenig med deg. Jeg synes jeg ser mye hat i det norske samfunnet. Kom spesielt godt frem da den første sakkyndige-rapporten ble lagt frem. Folk tålte rett og slett ikke tanken på at mannen ikke kunne hevnes, les: Bli dømt til fengsel. Ingen vilje til å begripe at er man syk, så er man syk - uansett hvor alvorlige gjerninger man har begått.

Jeg synes det er sterke tendenser til å demonisere og dehumanisere Breivik, på samme måte som han dehumaniserte sine ofre. En veldig "ham og oss" - tankegang, uten å ta inn over seg at Breivik ikke ble den han ble i et vakuum. Han er også en del av samfunnet vårt, og bestemte seg for å gjøre det han gjorde, til tross for det.

Han har begått ubegripelige ugjerninger. Jeg er enig med deg i at han i andre land, kunne blitt møtt av mobb og mennesker som ønsket å lynsje ham. Det synes jeg ikke er noe godt tegn for de kulturene det gjelder, og jeg synes heller ikke at nordmenn oppfører seg strålende nå.

Personlig tror jeg ikke at Breivik er eller var utilregnelig. Har fulgt med på mye av rettssaken. Men inntil retten tar sin beslutning, har han samme krav på å ikke bli forhåndsdømt som alle andre. I dette tilfellet, er det kun utilregnelig eller ikke det egentlig går an å forhåndsdømme på.

Og hvis en utilregnelig person sier "denne sangen brukes til å indoktrinere barn i norsk skole", og svaret på utsagnet er å lage en aksjon som ender med en ganske demonstrativ allsang der personen oppholder seg... Jeg synes det er unødvendig og trist.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er snakk om å gå forbi og synge en barnesang. Noe han ikke vil ha vondt av.

Det står flere gapestokker stilt ut rundt i Østfold. Det er noe helt annet. Jeg synes dette var en flott kjærlighetserklæring. Og jeg kan ikke skjønne hvordan så mange klarer å finne så mange dårlige motiver. Jeg tror ikke de som gikk hverken gikk og kjente på hatfølelsen eller annet. Heller håp om en bedre verden .

''Det er snakk om å gå forbi og synge en barnesang. Noe han ikke vil ha vondt av. ''

Hvis han har en alvorlig paranoid lidelse, er det klart han vil ha vondt av det.

Skrevet

Jeg er faktisk uenig med deg. Jeg synes jeg ser mye hat i det norske samfunnet. Kom spesielt godt frem da den første sakkyndige-rapporten ble lagt frem. Folk tålte rett og slett ikke tanken på at mannen ikke kunne hevnes, les: Bli dømt til fengsel. Ingen vilje til å begripe at er man syk, så er man syk - uansett hvor alvorlige gjerninger man har begått.

Jeg synes det er sterke tendenser til å demonisere og dehumanisere Breivik, på samme måte som han dehumaniserte sine ofre. En veldig "ham og oss" - tankegang, uten å ta inn over seg at Breivik ikke ble den han ble i et vakuum. Han er også en del av samfunnet vårt, og bestemte seg for å gjøre det han gjorde, til tross for det.

Han har begått ubegripelige ugjerninger. Jeg er enig med deg i at han i andre land, kunne blitt møtt av mobb og mennesker som ønsket å lynsje ham. Det synes jeg ikke er noe godt tegn for de kulturene det gjelder, og jeg synes heller ikke at nordmenn oppfører seg strålende nå.

Personlig tror jeg ikke at Breivik er eller var utilregnelig. Har fulgt med på mye av rettssaken. Men inntil retten tar sin beslutning, har han samme krav på å ikke bli forhåndsdømt som alle andre. I dette tilfellet, er det kun utilregnelig eller ikke det egentlig går an å forhåndsdømme på.

Og hvis en utilregnelig person sier "denne sangen brukes til å indoktrinere barn i norsk skole", og svaret på utsagnet er å lage en aksjon som ender med en ganske demonstrativ allsang der personen oppholder seg... Jeg synes det er unødvendig og trist.

Hei,

Den første reaksjonen var neppe pga. hat, men fordi det virket usannsynlig for folk flest at en person som har planlagt et attentat i 9 år (!), skal bedømmes dithen at hans funksjonsnivå tilsier at han knapt kan skrelle en banan.

Å synge en barnesang er en effektiv måte å markere opposisjon mot ABBs grusomme påstander. Og det kan man gjøre uansett om ABB er syk eller ei. Sykdommen betyr jo ikke at man skal være enig med ham. Det betyr heller ikke at man ikke skal markere at meningenes hans er horrible.

I tillegg handler dette om veldig mye mer enn ABB. Det handler om å markere dette for de pårørende (som har opplevd alles mareritt), og for å markere det som et standpunkt. Vi vil ikke godta at noen ansees som mer verdifulle enn andre.

Befolkningen har også et behov for å reagere på det ABB spyr ut i retten - syk eller ei. Det er så ekstremt at man ikke kan forvente at folk bare skal akseptere det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det er snakk om å gå forbi og synge en barnesang. Noe han ikke vil ha vondt av. ''

Hvis han har en alvorlig paranoid lidelse, er det klart han vil ha vondt av det.

Hvorfor det?

Hvis han er så syk så bør han medisineres, og uansett er jo de tingene som han konfronteres med i retten langt verre.

Uansett, dette handler ikke bare om ABB, selv om han kanskje tror det. Det handler også om tusenvis av mennesker, hvis liv han har snudd på hodet. De har all rett i verden til å synge barnesanger i dagevis, om så var.

Med vennlig hilsen

black wealch
Skrevet

Jeg ønsker at han får vondt av sangen. Jeg ønsker at han skal ta innover seg alt ondskapen han har voldt. Jeg ønsker at den j... skal føle den samme pine han har påført andre.

Men når man ser på steinansiktet med hånflir, skjønner jeg at ønskene mine ikke blir oppfylt..

Skrevet

Jeg syns det var galt, men ikke at det var en gapestokk. Det ble fil fordi de gjorde det om til en politisk markering med apeller. Det har vært nok markeringer nå. Vi trenger ikke flere påminnelser om Breivik. Han har fått nok oppmerksomhet.

Å hale med seg hele skoleklasser var feil. Barna må få lov til å glemme. De trenger en normal hverdag. Livet går videre.

Barn glemmer ikke når de utsettes for avisoppslag og nyheter på TV hver dag (barnenyhetene f.eks.).

Jeg jobber i 1.klasse... Vi hadde ikke tenkt å ta opp saken før noen evt spurte... allerede dagen etter rettsaken starta var elevene opptatt av å snakke om det, og de spurte og grov...

Markeringen nå nettopp tror jeg faktisk var mest positiv for barna. De trenger å se at det som er "normalt" er å være snill og grei, og ønske å ta vare på hverandre. Mine barn var veldig opptatte av markeringen og ønsket at de kunne være med. Når jeg ser barnas reaksjoner, så tenker jeg at denne markeringen ble gjort for dem :)

Gjest Hulderen
Skrevet

Barn glemmer ikke når de utsettes for avisoppslag og nyheter på TV hver dag (barnenyhetene f.eks.).

Jeg jobber i 1.klasse... Vi hadde ikke tenkt å ta opp saken før noen evt spurte... allerede dagen etter rettsaken starta var elevene opptatt av å snakke om det, og de spurte og grov...

Markeringen nå nettopp tror jeg faktisk var mest positiv for barna. De trenger å se at det som er "normalt" er å være snill og grei, og ønske å ta vare på hverandre. Mine barn var veldig opptatte av markeringen og ønsket at de kunne være med. Når jeg ser barnas reaksjoner, så tenker jeg at denne markeringen ble gjort for dem :)

Barn skal ikke utsettes for aviser og nyheter hver dag. De skal skjermes. Om foreldre ikke skjermer dem, så skal i det minste skolen gjøre det.

Skrevet

Barn skal ikke utsettes for aviser og nyheter hver dag. De skal skjermes. Om foreldre ikke skjermer dem, så skal i det minste skolen gjøre det.

Det skal mye til å få fjerna VG og Dagbladet fra butikkhyllene... Barnenyhetene er en fantastisk nyhetskanal for barn, og det må de få se. Når et barn får med seg en nyhet om ABB, er det straks flere som får det med seg.

Mener du at når barna spør på skolen, så skal vi lærere nekte å svare dem på det de lurer på?

tzatziki1365380058
Skrevet

Hei,

Den første reaksjonen var neppe pga. hat, men fordi det virket usannsynlig for folk flest at en person som har planlagt et attentat i 9 år (!), skal bedømmes dithen at hans funksjonsnivå tilsier at han knapt kan skrelle en banan.

Å synge en barnesang er en effektiv måte å markere opposisjon mot ABBs grusomme påstander. Og det kan man gjøre uansett om ABB er syk eller ei. Sykdommen betyr jo ikke at man skal være enig med ham. Det betyr heller ikke at man ikke skal markere at meningenes hans er horrible.

I tillegg handler dette om veldig mye mer enn ABB. Det handler om å markere dette for de pårørende (som har opplevd alles mareritt), og for å markere det som et standpunkt. Vi vil ikke godta at noen ansees som mer verdifulle enn andre.

Befolkningen har også et behov for å reagere på det ABB spyr ut i retten - syk eller ei. Det er så ekstremt at man ikke kan forvente at folk bare skal akseptere det.

Med vennlig hilsen

Jeg reagerer verken på barnesang eller rosetog. Jeg reagerer på at man synger barnesang og går i rosetog foran tinghuset FORDI man skal være sikre på at ABB skal høre det.

Dersom han er utilregnelig, synes jeg ikke det ser pent ut.

Jeg ville dessuten heller ikke reagert dersom det var de direkte berørte som gikk i tog eller sang. (Noen av dem gjorde det, men det var ikke majoriteten). De har lov til å reagere akkurat sånn de må og trenger, og de skal ikke måtte ta hensyn til om ABB er syk eller ei, i sine reaksjonsmåter. Det kan ingen forvente av dem.

Men at alle vi andre hever blikket litt, og tar ting såpass med ro at vi venter og ser hvilken diagnose mannen har før vi går inn for å håne ham, det synes jeg faktisk at man kan forvente.

Jeg er berørt av Utøya jeg også - har vært på leir der (ikke AUF-leir) og er oppvokst et steinkast unna. Men har likevel distanse nok til å ikke ta følelsene til de menneskene som er direkte berørt, ta over mine egne. Min plikt, er å holde hodet kaldt - se det store perspektivet, bidra til at vi kommer oss helskinnet gjennom dette med samfunnets verdier i behold. Det r MIN jobb i dette her. Og i det ligger det, for meg, nettopp å holde på prinsippet om at syke mennesker ikke skal straffes med fengsel, og at syke mennesker har krav på behandling, ikke gapestokk og hån. Og er ABB syk, har han også krav på dette. Sånn er det bare, de verdiene bygger vi på, og de skal jeg kjempe for så lenge det er pust i meg.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg ønsker at han får vondt av sangen. Jeg ønsker at han skal ta innover seg alt ondskapen han har voldt. Jeg ønsker at den j... skal føle den samme pine han har påført andre.

Men når man ser på steinansiktet med hånflir, skjønner jeg at ønskene mine ikke blir oppfylt..

Det du skriver er jo kun følerier. Er han syk, i den grad at han er utilregnelig, så ER han syk.

De må folk snart forstå og akseptere.

Jeg synes ikke noe om å ønske syke folk smerte og sorg. Men dersom han er syk, og han noen gang blir frisk, får du helt sikkert ønsket ditt oppfylt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...