Gå til innhold

Å bryte loven!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter at jeg fikk en ny venn som bryter visse lover med god samvittighet (likevel er ikke kriminell) forsøkte jeg meg for en stund siden på å bryte loven selv. Dette gjelder å gå på rødt lys.

Jeg ville kjenne hvordan det kjennes ut.

Derfor en dag bestemte jeg meg og gikk rett ut i veien på rødt lys, mens jeg holdt meg for øyne og ører, det gikk bra, jeg kom over, men jeg tror jeg glemte å puste.

Saken er at jeg etter på følte sterkt ubehag, og i etter tid har jeg lurt på hvordan andre bryter helt tydelige lover uten å kjenne ubehag? Jeg syns det er rart? Men man er kanskje forskjellige?

For det første kunne jeg blitt påkjørt, for det andre var jeg et dårlig forbilde for evt barn (så ingen, men hvem vet) for det tredje, er det et brudd på veitrafikkloven for myke trafikanter.De to siste grunnene er vel viktigst her.

Det er altså mye å ta innover seg!

Men jeg opplever jo stadig at mennesker bryter lovene, men jeg lurer inni meg på hvordan man i så fall tenker rundt dette.

Hvordan man forsvarer dette i sitt indre (håper noen skjønner hva jeg mener)

Jeg ender vel opp med aldri få forklaringen som gjør at jeg forstår dette systemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan godt gå på rødt lys hvis jeg ser det er klart (jeg gjør ikke det med barna eller hvis det er barn som ser det) og jeg kan kjøre litt over fartsgrensen (speedometeret har litt å gå på). Det er vel det eneste og dette har jeg ingen problemer med. Ellers følger jeg lover og regler. Jeg tror dette har med moral, høflighet og samvittighet å gjøre. Det er mange ting folk gjør som jeg undres veldig over, f.eks. setter fra seg handlevogna rett etter kassen uten å rydde den på plass etter seg, kaster fra seg søppel på gata, søler utover hele heisen der vi bor uten å vaske etter seg, setter søppel i gangen osv. Jeg greier ikke å gjøre sånne ting. Jeg forstår ikke hvordan folk greier. Jeg tenker at de ikke har samvittighet.

Skrevet

Jeg kan godt gå på rødt lys hvis jeg ser det er klart (jeg gjør ikke det med barna eller hvis det er barn som ser det) og jeg kan kjøre litt over fartsgrensen (speedometeret har litt å gå på). Det er vel det eneste og dette har jeg ingen problemer med. Ellers følger jeg lover og regler. Jeg tror dette har med moral, høflighet og samvittighet å gjøre. Det er mange ting folk gjør som jeg undres veldig over, f.eks. setter fra seg handlevogna rett etter kassen uten å rydde den på plass etter seg, kaster fra seg søppel på gata, søler utover hele heisen der vi bor uten å vaske etter seg, setter søppel i gangen osv. Jeg greier ikke å gjøre sånne ting. Jeg forstår ikke hvordan folk greier. Jeg tenker at de ikke har samvittighet.

Hei!

Takk

Ja der nevner du flere ting jeg forundres over, dette med handlevogner, at man ikke setter denne på plass feks.

En gang jeg var på Ikea satte noen handlevognen/dyttet denne rett foran min bil og kjørte, så måtte jeg sette den på plass, det forundret meg. Jeg lurte på dette.

Jeg har også opplevd å bli kjeftet på av en dame fordi jeg ikke pakket mine dagligvarer fort nok i følge henne, jeg prøvde å forte meg men det er vanskelig. Hun mente jeg burde pakke mens de blir skannet, men jeg venter da ved bankterminalen klar med mitt kort, min mann sa det er helt i orden, "folk må stresse ned" sier han. Dette er ikke lovbrudd, men jeg blir like overrasket ini meg, og jeg ser da ut som et spørsmålstegn (delv om det er en rar ting å si/skrive)

Takk, men da er vi litt enige og du blir selv overrasket, da har det nok med samvittighet å gjøre.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Derfor en dag bestemte jeg meg og gikk rett ut i veien på rødt lys, mens jeg holdt meg for øyne og ører, det gikk bra, jeg kom over, men jeg tror jeg glemte å puste''

Du burde hatt mer fokus på livet ditt enn på loven her. Og holde seg for øyne og ører var livsfarlig og det tror jeg du forstår.

Skrevet

Hei!

Takk

Ja der nevner du flere ting jeg forundres over, dette med handlevogner, at man ikke setter denne på plass feks.

En gang jeg var på Ikea satte noen handlevognen/dyttet denne rett foran min bil og kjørte, så måtte jeg sette den på plass, det forundret meg. Jeg lurte på dette.

Jeg har også opplevd å bli kjeftet på av en dame fordi jeg ikke pakket mine dagligvarer fort nok i følge henne, jeg prøvde å forte meg men det er vanskelig. Hun mente jeg burde pakke mens de blir skannet, men jeg venter da ved bankterminalen klar med mitt kort, min mann sa det er helt i orden, "folk må stresse ned" sier han. Dette er ikke lovbrudd, men jeg blir like overrasket ini meg, og jeg ser da ut som et spørsmålstegn (delv om det er en rar ting å si/skrive)

Takk, men da er vi litt enige og du blir selv overrasket, da har det nok med samvittighet å gjøre.

''Hun mente jeg burde pakke mens de blir skannet.''

Dette må du ikke bry deg noe om. Jeg har aldri pakket varer mens de blir skannet og har heller ikke ofte sett at andre har gjort dette.

Skrevet

''Derfor en dag bestemte jeg meg og gikk rett ut i veien på rødt lys, mens jeg holdt meg for øyne og ører, det gikk bra, jeg kom over, men jeg tror jeg glemte å puste''

Du burde hatt mer fokus på livet ditt enn på loven her. Og holde seg for øyne og ører var livsfarlig og det tror jeg du forstår.

''Og holde seg for øyne og ører var livsfarlig og det tror jeg du forstår.''

Jeg er enig med deg. Går jeg på rødt lys så har jeg ører og øyne vidåpne og følger godt med.

Skrevet

Jeg kan gå på rødt lys dersom det god oversikt og helt sikkert ingen biler, og det ikke er noen barn som ser det. I praksis skjer dette nesten aldri i sentrum, men det kan hende jeg gjør det i boligområder der trafikken er mindre.

Men jeg ser meg alltid for. Å krysse gata i blinde gjør jeg ikke på grønt lys, heller. Jeg synes ikke du skal ta den typen sjanser - de fleste ville føle ubehag ved å gå rundt i trafikken uten å kunne bruke sansene.

Folk har ulik terskel for småfusk som å gå på rødt lys, bryte fartsgrensa, snike på trikken, laste ned musikk / film man burde betalt for, ta med kontorrekvisita hjem fra jobben, osv. Sånn er det bare - alle har ikke samme syn på slike ting.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hun mente jeg burde pakke mens de blir skannet.''

Dette må du ikke bry deg noe om. Jeg har aldri pakket varer mens de blir skannet og har heller ikke ofte sett at andre har gjort dette.

''Dette må du ikke bry deg noe om. Jeg har aldri pakket varer mens de blir skannet og har heller ikke ofte sett at andre har gjort dette.''

Jeg gjør bestandig det når jeg handler mye :). Først og fremst for å spare egen tid, og for at det skal bli mindre stress etter betaling. Men kunne ikke falle meg inn å irritere meg over at andre evt. ikke gjør det.

Gjest luftslott
Skrevet

Tenkte på det samme...

Jeg kan gå på rødt lys, men bare når det er så lite trafikk at jeg ser helt klart at bilene er for langt unna til å nå meg og jeg dermed vet jeg ikke vil skape farlige situasjoner. Og jeg bruker både øyne og ører underveis nettopp for å se etter om noen setter opp farten eller det kommer nye biler til, så jeg eventuelt kan sette opp farten. Å løpe ut i trafikken med lukkede øyne og hendene for ørene ville jeg også opplevd som ubehagelig!

Skrevet

Hei!

ja men jeg så meg jo for, før jeg gikk over veien, men jeg mente altså at jeg kastet meg ut i det kan man si.

Jeg syns likevel det meste kommer uventet på, jeg ser slett ikke det jeg skal og som andre ser og jeg vet ikke hvorfor.

Så jeg ville bare kjenne hvordan det føltes ut.

Takk

Skrevet

Du hadde en tråd om dette for noen uker siden og, ikke sant?

Jeg anser meg selv som et lovlydig og ikke-kriminelt menneske, men likevel så er det noen ting jeg ser litt gjennom fingrene på likevel:

*Jeg kan kjøre litt over fartsgrensa, selv om jeg som regel høder den.

*Jeg leser og skriver litt på DOL i arbeidstida, selv om jeg ikke burde

*Jeg leser tekstmeldinger som plinger inn mens jeg kjører når det er oversiktelig. Jeg svarer til og med av og til på meldinger hvis jeg opplever at jeg har full kontroll over fart og sikt oghva som skjer. Jeg synes imidlertid det er velidg ubehagelig å snakke i telefonen mens jeg kjører, og kjører nesten alltid inntil siden hvis det ringer og jeg må ta telefonen mens jeg kjører

Jeg gjør sikkert ting som andre kan irritere seg over, men som jeg kanskje ikek tenker over. For eksempel det du nevnte med å sette fra seg en kaffekopp på et bord eller på disken i en butikk. Det har jeg vel ikke tenkt på. Jeg kaster imidlertid aldri fra med søppel, men kan vel legge igjen reklameaviser eller servietter på et kafébord...

Skrevet

''Dette må du ikke bry deg noe om. Jeg har aldri pakket varer mens de blir skannet og har heller ikke ofte sett at andre har gjort dette.''

Jeg gjør bestandig det når jeg handler mye :). Først og fremst for å spare egen tid, og for at det skal bli mindre stress etter betaling. Men kunne ikke falle meg inn å irritere meg over at andre evt. ikke gjør det.

''Jeg gjør bestandig det når jeg handler mye :). Først og fremst for å spare egen tid, og for at det skal bli mindre stress etter betaling. Men kunne ikke falle meg inn å irritere meg over at andre evt. ikke gjør det.''

Samme her.

Skrevet

Du hadde en tråd om dette for noen uker siden og, ikke sant?

Jeg anser meg selv som et lovlydig og ikke-kriminelt menneske, men likevel så er det noen ting jeg ser litt gjennom fingrene på likevel:

*Jeg kan kjøre litt over fartsgrensa, selv om jeg som regel høder den.

*Jeg leser og skriver litt på DOL i arbeidstida, selv om jeg ikke burde

*Jeg leser tekstmeldinger som plinger inn mens jeg kjører når det er oversiktelig. Jeg svarer til og med av og til på meldinger hvis jeg opplever at jeg har full kontroll over fart og sikt oghva som skjer. Jeg synes imidlertid det er velidg ubehagelig å snakke i telefonen mens jeg kjører, og kjører nesten alltid inntil siden hvis det ringer og jeg må ta telefonen mens jeg kjører

Jeg gjør sikkert ting som andre kan irritere seg over, men som jeg kanskje ikek tenker over. For eksempel det du nevnte med å sette fra seg en kaffekopp på et bord eller på disken i en butikk. Det har jeg vel ikke tenkt på. Jeg kaster imidlertid aldri fra med søppel, men kan vel legge igjen reklameaviser eller servietter på et kafébord...

Hei!

ja og jeg ser nå det kommer litt an på hvor man setter grensen, men mye er lovbrudd!

Jeg har bare tenkt mye på dette fordi jeg forundres av dette og så mye rundt meg og jeg får ikke noe forståelig svar på hvordan man vurderer lovene så ulikt eller begår lovbrudd uten å føle det ubehagelig.

Dette vil jeg ikke snakke med min psykiater om, jeg har vikitgere ting, samt at jeg prøver vise at jeg er mindre opphengt i lover og regler (vil ikke hun skal tenke tvangslidelse), sist gang glemte hun timen og det den dagen da jeg hadde med en ny flott bok om dyreliv i havet av Frank Emil Moen, det er femte utgaven og da er det jo utrolig at den var nedsatt fra 525.- kr til kun280.- jeg lurer nå på om jeg skal jøpe denne til min psykiater og jeg ville se hennes rekasjon på boken :) Lese begeistringen for å avgjøre hva jeg skulle gjøre, jeg vet ikke hvor interessert min psykiater er i Nordeuropeisk marin flora. Men det er en praktbok og jeg tror nok andre som ser boken får lyst på den.

Her fins systematikk, flotte bilder og beskrivelser av ca 700 arter og ca 1200 bilder av disse :)

Hvis du har noen tanke om det, så svar.

Takk :)

Skrevet

Hei!

ja og jeg ser nå det kommer litt an på hvor man setter grensen, men mye er lovbrudd!

Jeg har bare tenkt mye på dette fordi jeg forundres av dette og så mye rundt meg og jeg får ikke noe forståelig svar på hvordan man vurderer lovene så ulikt eller begår lovbrudd uten å føle det ubehagelig.

Dette vil jeg ikke snakke med min psykiater om, jeg har vikitgere ting, samt at jeg prøver vise at jeg er mindre opphengt i lover og regler (vil ikke hun skal tenke tvangslidelse), sist gang glemte hun timen og det den dagen da jeg hadde med en ny flott bok om dyreliv i havet av Frank Emil Moen, det er femte utgaven og da er det jo utrolig at den var nedsatt fra 525.- kr til kun280.- jeg lurer nå på om jeg skal jøpe denne til min psykiater og jeg ville se hennes rekasjon på boken :) Lese begeistringen for å avgjøre hva jeg skulle gjøre, jeg vet ikke hvor interessert min psykiater er i Nordeuropeisk marin flora. Men det er en praktbok og jeg tror nok andre som ser boken får lyst på den.

Her fins systematikk, flotte bilder og beskrivelser av ca 700 arter og ca 1200 bilder av disse :)

Hvis du har noen tanke om det, så svar.

Takk :)

Hei!

jeg mente marin fauna selfølgelig :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

ja men jeg så meg jo for, før jeg gikk over veien, men jeg mente altså at jeg kastet meg ut i det kan man si.

Jeg syns likevel det meste kommer uventet på, jeg ser slett ikke det jeg skal og som andre ser og jeg vet ikke hvorfor.

Så jeg ville bare kjenne hvordan det føltes ut.

Takk

Ok, kanskje jeg tolket det du sa litt for bokstavelig :-)

Skrevet

Ok, kanskje jeg tolket det du sa litt for bokstavelig :-)

Hei!

:)

Ja, ha en god dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...