Gå til innhold

Bra kronikk om Norges naivitet overfor ondskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Primitiv overtro leder aldri til noe godt.

''Primitiv overtro leder aldri til noe godt.

''

Du vil kanskje ha glede av å lese Henrik Syse sin siste bok, se http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10016258 Jeg har ikke lest den selv ennå, men har planlagt å gjøre det.

Interessant lesing. Selv møter jeg de flinkeste av de flinke ungdommene gjennom jobb, og jeg har sagt det tidligere her inne; gjennom de årene jeg har jobbet der ser vi her på huset en endring som jeg tror henger sammen med oppdragelse og generell dannelse. Dagens studenterer er opplært til å se seg selv innenfor rammer av en flat struktur som gjør at de knapt banker på døren før de forventer at _sitt_ problem skal bli løst av noen (andre enn dem) _nå_. Dessuten er de skjøre i motgang - eller når de oppdager at medstudentene (som alle har til felles å ha vært best i klassen tidligere) er like gode eller bedre enn dem. De siste årene har antall sykmeldte studenter (!) økt vanvittig, og det er svært skjelden snakk om fysiske skader.

Jeg tror - som artikkelforfatteren - at all dilling og tilrettelegging på vegne av egne og andres barn har en pris som disse ungene må betale den dagen de skal møte verden på egen hånd.

Jeg er så inderlig enig med deg!

''Brøt du selv sammen i løpet av utdannelsen foreksempel? Ble du sykmeldt i forkant av innleveringer, fullstendig utslått av prestasjonsangst og stress?''

Jeg forstår hva du mener. Nei, jeg hadde ingen stress-symptomer, og var aldri sykemeldt. Kan ikke huske at noen av mine medstudenter (for 15-20 år siden) brøt sammen eller var sykemeldte for slike ting.

Nå kjenner jeg få studenter og ikke så mange i videregående, så jeg har ingen formening om hvordan dette er nå, men det ser jo du. Trist om den vrikeligheten du opplever er allmenn og vanlig.

Jeg er avslutter mine studier i år på et studium med høyt opptakskrav, det beste i landet på sitt felt. Også her opplever vi det som du sier, alle er vant til å være best fra videregående, selvfølgelig forventer vi ikke dette lenger. I motsetning til for 15-20 år siden er masterstudiene normert til 2 år, og man må levere masteroppgaven til en bestemt frist. Det er stort press fra instituttet, lånekassen og ikke minst arbeidslivet osv om å klare fristen, gjennomsnittlig 80 % leverer nå innen fristen. Meg bekjent brukte man opptil flere år lengre tid på den samme oppgaven for 15- 20 år siden (en del tidssparing skyldes selvfølgelig pc-bruk, men også større press).

Av mine 80 medstudenter er det 1 som er sykmeldt pga det dere nevner. Det er også enkelte som har muskelplager som musearm osv, men det er også vanlig i arbeidslivet.

Gjest helikopter

Interessant lesing. Selv møter jeg de flinkeste av de flinke ungdommene gjennom jobb, og jeg har sagt det tidligere her inne; gjennom de årene jeg har jobbet der ser vi her på huset en endring som jeg tror henger sammen med oppdragelse og generell dannelse. Dagens studenterer er opplært til å se seg selv innenfor rammer av en flat struktur som gjør at de knapt banker på døren før de forventer at _sitt_ problem skal bli løst av noen (andre enn dem) _nå_. Dessuten er de skjøre i motgang - eller når de oppdager at medstudentene (som alle har til felles å ha vært best i klassen tidligere) er like gode eller bedre enn dem. De siste årene har antall sykmeldte studenter (!) økt vanvittig, og det er svært skjelden snakk om fysiske skader.

Jeg tror - som artikkelforfatteren - at all dilling og tilrettelegging på vegne av egne og andres barn har en pris som disse ungene må betale den dagen de skal møte verden på egen hånd.

Dilling er nok en ting som kan slå ut på en del, ja. Jeg vet selv av mange hvis foreldre har gått langt i å få de inn på de rette studiene.

Men hva med dette:

Foreldre født på 50-60-tallet er ikke nødvendigvis de letteste å være barn av. To foreldre i 100% ++ stilling, som skal realisere seg selv og nyte livet til det fulle, og så skal man som barn være et vellykket prosjekt.

Tonen blant jevnaldrende. Før hadde man kanskje mer fokus på å behandle hverandre bra? I mange miljøer nå er det høy drittsekkfaktor. En oppvekst i et slikt skolemiljø kan sette sitt preg.

Poenget mitt er at manges skjørhet ikke nødvendigvis er et resultat av dillete foreldre.

Dilling er nok en ting som kan slå ut på en del, ja. Jeg vet selv av mange hvis foreldre har gått langt i å få de inn på de rette studiene.

Men hva med dette:

Foreldre født på 50-60-tallet er ikke nødvendigvis de letteste å være barn av. To foreldre i 100% ++ stilling, som skal realisere seg selv og nyte livet til det fulle, og så skal man som barn være et vellykket prosjekt.

Tonen blant jevnaldrende. Før hadde man kanskje mer fokus på å behandle hverandre bra? I mange miljøer nå er det høy drittsekkfaktor. En oppvekst i et slikt skolemiljø kan sette sitt preg.

Poenget mitt er at manges skjørhet ikke nødvendigvis er et resultat av dillete foreldre.

''Før hadde man kanskje mer fokus på å behandle hverandre bra?''

Det har vel aldri noensinne vært så mye bevissthet rundt mobbing, og så mye fokus på at unger skal ha det godt som nå.

Med vennlig hilsen

Annonse

''Før hadde man kanskje mer fokus på å behandle hverandre bra?''

Det har vel aldri noensinne vært så mye bevissthet rundt mobbing, og så mye fokus på at unger skal ha det godt som nå.

Med vennlig hilsen

''Det har vel aldri noensinne vært så mye bevissthet rundt mobbing, og så mye fokus på at unger skal ha det godt som nå.''

Samtidig er det langt mer drittsekktv og jeg tror egoistiske holdniner generelt i samfunnet i dag. Alle har nok med seg selv.

''Det har vel aldri noensinne vært så mye bevissthet rundt mobbing, og så mye fokus på at unger skal ha det godt som nå.''

Samtidig er det langt mer drittsekktv og jeg tror egoistiske holdniner generelt i samfunnet i dag. Alle har nok med seg selv.

Joda, jeg sier ikke at alt er som det "bør være", men det er nok bedre enn før, så hypotesen til "helikopter" virker usannsynlig.

Utover det så er jeg enig i at vi ikke må være redde for å "såre" høyreekstremister som vil internere/drepe jøder/muslimer. Vi må kunne stå opp og si "vi vil ikke ha jævelskapet deres! Vi vil ikke ha en repetisjon av 1930-tallet."

Vi vil ikke gjøre samme feil enda en gang, enten det er mot muslimer, kvinner, homofile, jøder eller andre uskyldige folkegrupper.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...