Gå til innhold

Hvilket språk er lurt å velge på ungdomsskole?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spansk uten tvil.

''

Spanskkunnskaper gir deg tilgang til et enormt område. Over 450 millioner mennesker snakker spansk i Spania, Latin-Amerika og USA. Spansk er offisielt språk i 19 land i Latin-Amerika. I tillegg til dette bor over 40 millioner spansktalende i USA.

Personer med spansk eller latinamerikansk opprinnelse utgjør i dag den største minoritetsgruppen i USA, og deres innflytelse over økonomiske og politiske beslutninger

øker stadig. Det har til og med utviklet seg et mellomspråk som kalles spanglish, en blanding av spansk og engelsk.

Spansk er et språk i stadig vekst. 15 millioner studerer spansk over hele verden, og det er det tredje mest brukte språket på Internett. Spansk et rikt språk på mange måter: Det gir deg mulighet til å kommunisere med mange mennesker og det er nøkkelen til utallige kulturelle opplevelser.''

''Hvilket språk brukes mest rundt i verden?'' 1. Engelsk, 2. Kinesisk. 3 Spansk

'' Brukes spansk i Colombia?'' Ja, blant annet. Det ofesielle språket er spansk men der er et hav av dialekter og indianske språk.

'' Er det en del land i Afrika som bruker fransk?'' Det brukes en rekke språk, feks brukes fransk gjerne i næringslivet i Marokko, Tunisia for å nevne noen, mens det ofte brukes arabisk privat.

Gjest Elextra

Spansk brukes utvilsomt mest.

Næringslivet, særlig den tekniske delen av det, etterspør tyskkunnskaper, så har barnet en liten ingeniør i magen, er det ikke sikkert tysk er så dumt.

Jeg ville valgt fransk, men det er en helt annen histore :-).

Det er nok spansk som snakkes av flest personer i verden. Fransk er imidlertid også et stort språk, når en regner med de som har det som første- og andrespråk:

''Fransk er offisielt språk i over 30 land, og rundt 250-300 millioner mennesker har fransk som morsmål eller 1. fremmedspråk. ''

http://www.hiof.no/neted/upload/attachment/site/group55/FRANSK_lav.pdf

Brosjyre skrevet for elever (og foreldre) i ungdomsskolen og videregående skole som vurderer å lære fransk.

Ungdomsskolen sønnen min skal begynne på til høsten har dessverre ikke franskundervisning. 40% av 7. klasseelevene på de to barneskolene som sokner til denne skolen ønsker fransk - likevel vil/kan ikke skolen gi elevene dette tilbudet :-(

Kjipt...

Annonse

Husk å undersøke hvilket tilbud de har på videregående, hvis det er slik at poden skal gå videre med studiespesialisering.

Har opplevd at ungdomskolen har hatt tilbud om et språkfag som ikke VGS hadde, og det var veldig kjipt.

Jeg tror alle tre språkene kan komme godt med og at det ikke er avgjørende hva man velger. Av den grunn ville jeg også ha vektlagt hvilket språk eleven kan få hjelp med fra foreldrene, da språkundervisningen i ungdomsskolen er skremmende dårlig mange steder. Dette innebærer at det for en del elever blir fryktelig vanskelig å få en ok karakter i språket på videregående.

Jeg tror alle tre språkene kan komme godt med og at det ikke er avgjørende hva man velger. Av den grunn ville jeg også ha vektlagt hvilket språk eleven kan få hjelp med fra foreldrene, da språkundervisningen i ungdomsskolen er skremmende dårlig mange steder. Dette innebærer at det for en del elever blir fryktelig vanskelig å få en ok karakter i språket på videregående.

'' Av den grunn ville jeg også ha vektlagt hvilket språk eleven kan få hjelp med fra foreldrene, da språkundervisningen i ungdomsskolen er skremmende dårlig mange steder.''

Uff - sier du det? Det er jo trist dersom språkundervisningen generelt sett er dårlig :-(

Hva bør min sønn velge da - mellom spansk og tysk? Mannen min hadde tysk, men har aldri brukt det og husker lite. Jeg kan fransk, men ikke spansk...

Jeg ville valgt ut fra hva ungdommen synes er vanskeligst når det gjelder fremmedspråk (f.eks. styr unna fransk hvis h*n sliter med engelsk uttale, glem tysk hvis h*n er grammatikk-blind), hva som passer med tilbudet på de vgs som kan være aktuelle, og hvilket språk noen i familien (eldre søsken, foreldre,...) har kjennskap til.

Gjest Elextra

Det er nok spansk som snakkes av flest personer i verden. Fransk er imidlertid også et stort språk, når en regner med de som har det som første- og andrespråk:

''Fransk er offisielt språk i over 30 land, og rundt 250-300 millioner mennesker har fransk som morsmål eller 1. fremmedspråk. ''

http://www.hiof.no/neted/upload/attachment/site/group55/FRANSK_lav.pdf

Brosjyre skrevet for elever (og foreldre) i ungdomsskolen og videregående skole som vurderer å lære fransk.

Ungdomsskolen sønnen min skal begynne på til høsten har dessverre ikke franskundervisning. 40% av 7. klasseelevene på de to barneskolene som sokner til denne skolen ønsker fransk - likevel vil/kan ikke skolen gi elevene dette tilbudet :-(

Kjipt...

''Ungdomsskolen sønnen min skal begynne på til høsten har dessverre ikke franskundervisning. 40% av 7. klasseelevene på de to barneskolene som sokner til denne skolen ønsker fransk - likevel vil/kan ikke skolen gi elevene dette tilbudet ''

Sønnen min skal begynnne med fransk allerede til høsten - i sjette klasse :-).

Regner ikke med de lærer så veldig mye i første omgang, men fint med en første innføring, og at jeg kanskje kan hjelpe ham litt videre.

''Ungdomsskolen sønnen min skal begynne på til høsten har dessverre ikke franskundervisning. 40% av 7. klasseelevene på de to barneskolene som sokner til denne skolen ønsker fransk - likevel vil/kan ikke skolen gi elevene dette tilbudet ''

Sønnen min skal begynnne med fransk allerede til høsten - i sjette klasse :-).

Regner ikke med de lærer så veldig mye i første omgang, men fint med en første innføring, og at jeg kanskje kan hjelpe ham litt videre.

Heldige dere!!!!

Jeg kjøpte inn Ouverture i høst (den boka som brukes ved ungdomsskolene her i byen) og tenkte vi skulle ha litt privatundervisning - men det er ikke lett å sette av tid til det i en travel hverdag i tillegg til alt annet. Så det er ikke blitt noe særlig av. Sønnen min er kjempemotivert for fransk, og var ordentlig lei seg når han fikk vite at han ikke får dette faget.

Jeg så bare i sommer da vi var i Frankrike - alle tre barna syntes det var kjempemoro å lære litt fransk - jeg puttet inn en del setninger her og der og de prøvde å bruke det :-)

Annonse

Vi lurer på det samme, og her står det mellom tysk og spansk.

Tysk kan både jeg, faren og farmor (eks-tysklærer) hjelpe ham med, mens spansk får han muligens mer bruk for.

Jeg synes også det er kjekt å kunne både germanske og latinske språk. det er jo mye som er overførbart språkene imellom.

Vi lurer på det samme, og her står det mellom tysk og spansk.

Tysk kan både jeg, faren og farmor (eks-tysklærer) hjelpe ham med, mens spansk får han muligens mer bruk for.

Jeg synes også det er kjekt å kunne både germanske og latinske språk. det er jo mye som er overførbart språkene imellom.

I en slik situasjon hadde jeg valgt tysk... Hvis han skulle vise seg å være ekstra språkinteressert, så er det jo en del vgs som gir muligheten til å velge et tredje språk også.

I en slik situasjon hadde jeg valgt tysk... Hvis han skulle vise seg å være ekstra språkinteressert, så er det jo en del vgs som gir muligheten til å velge et tredje språk også.

Det er jo hans valg forsåvidt. Tipper det blir det samme som kompisene jeg ;-)

Jeg kan hjelpe ham med fransk og jeg altså (språklinja på gym.), men ikke spansk.

'' Av den grunn ville jeg også ha vektlagt hvilket språk eleven kan få hjelp med fra foreldrene, da språkundervisningen i ungdomsskolen er skremmende dårlig mange steder.''

Uff - sier du det? Det er jo trist dersom språkundervisningen generelt sett er dårlig :-(

Hva bør min sønn velge da - mellom spansk og tysk? Mannen min hadde tysk, men har aldri brukt det og husker lite. Jeg kan fransk, men ikke spansk...

Det sies at fransk og spansk har såpass mange likheter, at en med gode kunnskaper i fransk relativt lett vil kunne sette seg inn i vesentlige elementer av f.eks. den spanske gramatikken - men dette har jeg ingen egenerfaring med å prøve. Derimot har jeg god erfaring med hvor fort jeg klarer å få oversikt over den tyske grammatikken jeg syntes var uoverskuelig den gangen jeg hadde tysk. Som følge av min nevø i 9., så har jeg nå full kontroll på setningsanalyse, akkusativ og dativ, substantivbøyninger og delvis også verbbøyninger... Alt "lært" i løpet av noen uker - han har nemlig snart tyskprøve...*s* Så svaret på spørsmålet ditt avhenger litt av hvor villig faren hans er til å repetere tysken sin. Jeg ville forøvrig også forsøkt å finne ut av hvordan lærerkreftene i de to språkene er på skolen han skal gå på. Niesen min valgte spansk og hadde seks-syv lærere på tre år. Nevøen min sin tysk-lærer har derimot vært helt stabil; dette får selvfølgelig også betydning for læringsutbyttet.

(Denne uka har jeg forøvrig også lært meg substantiv-reglene i nynorsk, og neste uke skal vi lære oss verb-reglene...)

Det er jo hans valg forsåvidt. Tipper det blir det samme som kompisene jeg ;-)

Jeg kan hjelpe ham med fransk og jeg altså (språklinja på gym.), men ikke spansk.

Selvfølgelig er det hans valg, men trettenåringer er jo ikke helt uvillige til å høre på sine foreldre ( så lenge det varer) ;-)

Gjest Gjøkeniburet

Jeg valgte tysk på skolen, og har siden aldri hatt bruk for det.

Jeg jobber utenlands, og mitt arbeidsspråk er engelsk.

Skulle jeg valgt noe (i tillegg til engelsk) idag, så ville de helt klart blitt spansk. Når dette er sagt, så finnes der en del skoler hvor en kan ta engelsk fordypning.

Svært mange land har spansk som hovedmål.

Kan man spansk, så foratår en mye italiensk og litt fransk også.

Tysk ? Kun i Tyskland.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...