Gå til innhold

Ekspert i rettspsykiatri ombestemmer seg(ABB)

Anbefalte innlegg

Gjest mannen sin
Skrevet

Ikke så ofte professorer endrer mening. Men bedre sent enn aldri. Men han burde jo ha sett svakheten i rapporten da?. Mannen regnes visstnok som en tungvekter innen faget.

Han virker i alle fall overbevist om at han ikke er paranoid schizofren etter å ha sett han to dager i retten.

Men jeg blir riktignok skeptisk i forhold til denne professoren siden han plutselig snur. Dog skal det sies at den første uttalelsen hans kom før han hadde sett ABB i retten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er soleklart att ABB ikke er paranoid schizofren. Han kan være paranoid, men ikke schizofren. Iallefall kan jeg personlig, si att jeg aldri har møtt noen schizofren som Breivik. Og jeg har møtt endel etter å ha hatt samme diagnose i 20 år.

De schizofrene jeg har møtt, er stort sett fredelige mennesker, over gjennomsnittet glad i tobakk. Noen er veldig kognitivt skadet, noen er sprut hakke psykotiske med rare utalelser og livlige hallusinasjoner.

Men aldri har jeg møtt en PS som breivik.

Skrevet

Det er soleklart att ABB ikke er paranoid schizofren. Han kan være paranoid, men ikke schizofren. Iallefall kan jeg personlig, si att jeg aldri har møtt noen schizofren som Breivik. Og jeg har møtt endel etter å ha hatt samme diagnose i 20 år.

De schizofrene jeg har møtt, er stort sett fredelige mennesker, over gjennomsnittet glad i tobakk. Noen er veldig kognitivt skadet, noen er sprut hakke psykotiske med rare utalelser og livlige hallusinasjoner.

''Men aldri har jeg møtt en PS som breivik.''

Og der er du ved sakens kjerne, tror jeg. Jeg har ikke møtt noen med PS, men jeg har sett Breivik i retten, og han skremmer meg med sin kombo av normal og gal. Han er noe hittil ukjent.

tzatziki1365380058
Skrevet

Breivik er ikke typisk for noen diagnose, så det å bastant si det ene eller det andre, er vel noe de fleste nå har sluttet med.

Han er jo forskjellig fra alt og alle, virer det som.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er folk som er like erfarne (omtrent) som han, som mener at Breivik har en psykose, så det er i alle fall ikke noe enkelt bilde som blir presentert.

Breivik er vel rett og slett et svært komplisert og uvanlig tilfelle.

Skrevet

Hvorfor må han ha en alvorlig diagnose ? Han har sikkert hatt en vansklig barndom +++

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg har ikke fulgt med så mye på dette... men jeg antar Breivik hadde fremstått helt normalt om man ikke hadde visst om terrorhandlingene / om de ikke hadde vært foretatt.

Som så mange andre med schizofreni...

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med så mye på dette... men jeg antar Breivik hadde fremstått helt normalt om man ikke hadde visst om terrorhandlingene / om de ikke hadde vært foretatt.

Som så mange andre med schizofreni...

God formiddag SMIR,

Mener du at schizofrene stort sett fremstår som normale?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

God formiddag SMIR,

Mener du at schizofrene stort sett fremstår som normale?

Hei hei :)

Ja, det mener jeg. Hvis man treffer noen med schizofreni på gata, så tror jeg de fleste vil fremstå som normale, for det utrenede øye.

Skrevet

Hei hei :)

Ja, det mener jeg. Hvis man treffer noen med schizofreni på gata, så tror jeg de fleste vil fremstå som normale, for det utrenede øye.

Ut ifra slik jeg selv føler meg (med den diagnosen jeg har) så er jeg helt enig med deg. Jeg føler meg ganske vanlig og fremstår nok som veldig alminnelig. Av den grunn har jeg ikke lyst til å fortelle noen om diagnosen. Jeg tror ikke de ville tro det eller forstå det.

Når det er sagt, så kan jeg føle at det er noe spesielt med meg også. Jeg ser ting ganske klart, og jeg føler ting veldig sterkt. For alt jeg vet kan jo alle mennekser kanskje ha det sånn og at jeg er langt mer vanlig på dette feltet enn jeg tror.

Det jeg tror skiller seg fra andre, er at jeg ikke klarer å holde andres følelser unna. Det blir fort for overveldende. Kanskje er jeg bare en litt ekstra empatisk person? Jeg tror nok det.

Jeg stusset litt på det du skrev om at behandleren din mener at du hører stemmer når du ikke selv gjørt det. Er ikke det litt rart?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ut ifra slik jeg selv føler meg (med den diagnosen jeg har) så er jeg helt enig med deg. Jeg føler meg ganske vanlig og fremstår nok som veldig alminnelig. Av den grunn har jeg ikke lyst til å fortelle noen om diagnosen. Jeg tror ikke de ville tro det eller forstå det.

Når det er sagt, så kan jeg føle at det er noe spesielt med meg også. Jeg ser ting ganske klart, og jeg føler ting veldig sterkt. For alt jeg vet kan jo alle mennekser kanskje ha det sånn og at jeg er langt mer vanlig på dette feltet enn jeg tror.

Det jeg tror skiller seg fra andre, er at jeg ikke klarer å holde andres følelser unna. Det blir fort for overveldende. Kanskje er jeg bare en litt ekstra empatisk person? Jeg tror nok det.

Jeg stusset litt på det du skrev om at behandleren din mener at du hører stemmer når du ikke selv gjørt det. Er ikke det litt rart?

Jeg mener jo det er ekte stemmer. Derfor trodde jeg ikke det var "å høre stemmer" (= hallusinasjoner?).

Skrevet

Jeg mener jo det er ekte stemmer. Derfor trodde jeg ikke det var "å høre stemmer" (= hallusinasjoner?).

Hører du stemmer når du er alene i rommet, eller når de du er sammen med påstår at de ikke har sagt noe?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hører du stemmer når du er alene i rommet, eller når de du er sammen med påstår at de ikke har sagt noe?

Det skjer når jeg f.eks. er på butikken, da kan jeg høre folk snakke om meg. De snakker gjerne høyt om meg. Ofte blir det ropt skjellsord.

Gjest for dumt
Skrevet

Å diskutere hvilken diagnose denne fyren har når man ikke har noen utdannelse innefor dette blir etter min mening alt for dumt.

Skrevet

Det skjer når jeg f.eks. er på butikken, da kan jeg høre folk snakke om meg. De snakker gjerne høyt om meg. Ofte blir det ropt skjellsord.

Jeg må vel innrømme at jeg forstår at psykiateren og andre behandlere synes at dette skurrer.

Det er vel ikke så ofte folk flest opplever slike opptrinn i butikken. Sånn sett kan man vel kanskje påstå at det du opplever ikke er normalt.

Når det er sagt så kan jeg forestille meg frustrasjonen det er å ikke bli trodd. Det er regelrett vondt.

Det min behandler har sagt er at jeg ikke skal handle når jeg opplever de hun mener er paranoide forestillinger/vrangforestillinger. Men det er ikke alltid så lett å vite når det er snakk om vrangforestillinger. Jeg kan bli veldig usikker på dette.

Jeg holdt på å flytte en gang fordi jeg følte at hele borettslaget med styre i spissen hadde lagt meg for hat.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg må vel innrømme at jeg forstår at psykiateren og andre behandlere synes at dette skurrer.

Det er vel ikke så ofte folk flest opplever slike opptrinn i butikken. Sånn sett kan man vel kanskje påstå at det du opplever ikke er normalt.

Når det er sagt så kan jeg forestille meg frustrasjonen det er å ikke bli trodd. Det er regelrett vondt.

Det min behandler har sagt er at jeg ikke skal handle når jeg opplever de hun mener er paranoide forestillinger/vrangforestillinger. Men det er ikke alltid så lett å vite når det er snakk om vrangforestillinger. Jeg kan bli veldig usikker på dette.

Jeg holdt på å flytte en gang fordi jeg følte at hele borettslaget med styre i spissen hadde lagt meg for hat.

Jeg ordla meg nok litt feil, jeg mener jo at disse opplevelsene mine for det meste er noe "feil", noe som bare foregår i mitt hode. Men jeg trodde bare ikke det dreide seg om hallusinasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...