Gå til innhold

NHD og andre: Schizofreni og umodenhet?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen sammenheng?
Skrevet

Vil du/dere si at schizofrene personer er mer umodne enn andre rent følelsesmessig?

Som regel har denne pasientgruppen vel vanskeligere for å knytte seg til andre emosjonelt sett. Kommer det av umodenhet eller det at de ikke føler at de har en sammenhengende kropp og derfor ikke kan nærme seg andre?

For mange er det vanskelig å forstå hvor grensene til andre går. Individet er en "utflytende masse" og bevisstheten mellom andre og en selv har glidende overganger. Da blir det vanskelig å være et separat medmenneske. Hvordan kan man best rette på dette slik at man blir en selvsetendig enhet som ikke blir forstyrret av andres følelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv. Jeg har bp og er umoden på mange felt. Men i det siste har jeg begynt å tenke (i samarbeid med min psykolog) at har ikke alle umodne trekk? Ingen av oss er velutviklet på alle plan. Jeg tror det gjelder å gjenkjenne de områdene hvor en føler seg moden og nære dem. Så får en heller akseptere de umodne sidene ved seg selv og prøve å gjøre noe med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...