Gå til innhold

Diabetes 1 og ungdomsfyll

Anbefalte innlegg

Gjest Undrer på dette jeg

Har litt inntrykk av at en del av de med diabetes1 gir litt f i ungdommen i forhold til diabetesen og alkohol. Noe som kan få fatale følger.

Har dette en sammenheng med protest mot å ha måttet passe på sykdommen i så mange år, og sikkert engstelige foreldre?

Håper de har bedre fokus i dag hvordan foreldre kan være foreldre. Husker blant annet en jeg vokste opp med som fremstår som nervevrak i dag, og kanskje en mor som var for engstelig og dominerende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378891-diabetes-1-og-ungdomsfyll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungdom med diabetes 1 er nok ikke annerledes enn annen ungdom. Jeg tror ikke de nødvendigvis er mer i opposisjon enn andre på samme alder, og det er vel ikke VELDIG OFTE ei fyllekule får fatale følger for de med diabetes 1?

Jeg vet ikke hvor mye det er forsket på det, men alle vet da at ungdomsfylla dreper. Av og til. Om statistikken er høyere for de med diabetes 1 enn for andre er jeg mer usikker på.

Gjest farlige greiere

Jeg har en yngre slektning som ble innlagt pga høyt alkoholkonsum og diabetes, husker ikke helt, men tror han fikk hypoglykemisk anfall pga dette.

Alkohol og diabetes går dårlig sammen... Han fikk seg i alle fall en kraftig lærepenge etter denne hendelen og var mer forsiktig senere....

Det er ikke uvanlig at ungdommer med diabetes 1 blir møkkleie av å passe på diabetesen og gir litt blanke.

Mitt inntrykk er at dette handler først og fremst handler om frustrasjon over begrensninger og krav som følger av sykdommen og ønsket om å være som alle andre. Ønske om ubekymrethet. Og for noen også overdreven tro på egen usårbarhet og udødelighet.

Foreldres eventuelle bekymring tror jeg har mindre betydning i for de fleste. Men for noen kan det selvsagt være en forsterkende faktor.

Risikoadferd, uforsiktighet og manglende interesse for konsekvenser er ikke spesielt for ungdom med diabetes 1. Det kan bare få alvorligere konsekvenser enn hos 'frisk' ungdom.

mvh

Ungdom med diabetes 1 er nok ikke annerledes enn annen ungdom. Jeg tror ikke de nødvendigvis er mer i opposisjon enn andre på samme alder, og det er vel ikke VELDIG OFTE ei fyllekule får fatale følger for de med diabetes 1?

Jeg vet ikke hvor mye det er forsket på det, men alle vet da at ungdomsfylla dreper. Av og til. Om statistikken er høyere for de med diabetes 1 enn for andre er jeg mer usikker på.

''Jeg tror ikke de nødvendigvis er mer i opposisjon enn andre på samme alder, og det er vel ikke VELDIG OFTE ei fyllekule får fatale følger for de med diabetes 1? ''

Jeg har bare inntrykk av at de rundt en med diabetes 1 er svært bekymret.Enten det er er familie, venner eller kjæreste. Så jeg har litt inntrykk av den med diabetes1 kanskje er litt uforsiktig i forhold til sykdom og hvor grensen går med alkohol.

''Jeg tror ikke de nødvendigvis er mer i opposisjon enn andre på samme alder, og det er vel ikke VELDIG OFTE ei fyllekule får fatale følger for de med diabetes 1? ''

Jeg har bare inntrykk av at de rundt en med diabetes 1 er svært bekymret.Enten det er er familie, venner eller kjæreste. Så jeg har litt inntrykk av den med diabetes1 kanskje er litt uforsiktig i forhold til sykdom og hvor grensen går med alkohol.

''Så jeg har litt inntrykk av den med diabetes1 kanskje er litt uforsiktig i forhold til sykdom og hvor grensen går med alkohol.''

Det gjelder mange andre ungdommer også, man hører av og til om noen som dør av alkoholforgiftning. Ikke for å bagatellisere, men jeg mener nå at ungdom med diabetes er som annen ungdom, og at det nok er omgivelsene som bekymrer seg for mye.

Faren er vel helst at man tar for mye insulin når man er full, at man ikke tar mindre enn til vanlig sånn som en bør. Får heller gjøre som en del med diabetes 1, man lar rett og slett være å ta insulin når man er snydens. Man skal hoppe over insulindosen veldig ofte før det blir farlig.

Annonse

''Så jeg har litt inntrykk av den med diabetes1 kanskje er litt uforsiktig i forhold til sykdom og hvor grensen går med alkohol.''

Det gjelder mange andre ungdommer også, man hører av og til om noen som dør av alkoholforgiftning. Ikke for å bagatellisere, men jeg mener nå at ungdom med diabetes er som annen ungdom, og at det nok er omgivelsene som bekymrer seg for mye.

Faren er vel helst at man tar for mye insulin når man er full, at man ikke tar mindre enn til vanlig sånn som en bør. Får heller gjøre som en del med diabetes 1, man lar rett og slett være å ta insulin når man er snydens. Man skal hoppe over insulindosen veldig ofte før det blir farlig.

Jeg trodde det var nok med for lavt blodsukker en gang så er det gjort. Men jeg kan for lite om det.

Jeg trodde det var nok med for lavt blodsukker en gang så er det gjort. Men jeg kan for lite om det.

Veldig lavt blodsukker en gang kan være dødelig, ja. Det er derfor jeg skriver det jeg skriver...

Lar du være å ta insulin blir blodsukkeret for høyt, men det skal være høyt over lengre tid for at det skal være farlig om det er noen lunde på et greit nivå fra før.

Det er ikke sånn som på film, der det blir fremhevet og dramatisert at det er kjempefarlig for en diabetiker som forsvinner uten medisinen sin om h*n ikke får insulin innen 8 timer. :D Her er det snakk om uker eller måneder før det blir dødelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...