Gå til innhold

Forkortet levetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man forkortet levetid av å bruke mye psykofarmaka eller kan gener og livsstil overkjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En studie fra Finland av Tiihonen viser at bruk av AP reduserer dødeligheten i forhold til de som ikke tar medisin ( men har samme sykdom).

Skrevet

En studie fra Finland av Tiihonen viser at bruk av AP reduserer dødeligheten i forhold til de som ikke tar medisin ( men har samme sykdom).

Takk for svar, men jeg tenkte på i sammenligning med resten av befolkningen. Altså, dør vi generelt tidligere?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Denne undersøkelsen har helt sikkert ikke utelukket selvmord.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Skrevet

Takk for svar, men jeg tenkte på i sammenligning med resten av befolkningen. Altså, dør vi generelt tidligere?

Hei,

Spør du om det samme i begge innleggene dine?

Det er mye som man kan spørre om her, for eksempel:

1) Er forventet levetid for folk med psykiske diagnoser kortere enn resten av befolkningen?

2) Er forventet levetid for folk med psykiske diagnoser (og som tar medisiner) kortere enn resten av befolkningen?

3) Er forventet levetid for folk med psykiske diagnoser (som nekter å ta medisiner) kortere enn resten av befolkningen?

Det sagt, "psykiske diagnoser" omfavner jo så utrolig mye at disse spørsmålene trolig kun har mening hvis man besvarer dem nærmest "per diagnose"-nivå.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Denne undersøkelsen tar med totaldødelighet. Det er det som teller mest.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Denne undersøkelsen tar med totaldødelighet. Det er det som teller mest.

Klart det, men det virker som trådstarter snakker om dødelighet av somatiske helseplager... forårsaket av psykofarmaka.

Skrevet

Klart det, men det virker som trådstarter snakker om dødelighet av somatiske helseplager... forårsaket av psykofarmaka.

Man kan jo ikke se på det, uavhengig av plagene de er for.

For eksempel, en del med diabetes type 1 dør av insulinet.

Så isolert sett forårsaker insulin dødsfall.

Sannheten er derimot at insulinet redder nær 100% av de med diabetes type 1 fra en sikker død.

Med vennlig hilsen

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Man kan jo ikke se på det, uavhengig av plagene de er for.

For eksempel, en del med diabetes type 1 dør av insulinet.

Så isolert sett forårsaker insulin dødsfall.

Sannheten er derimot at insulinet redder nær 100% av de med diabetes type 1 fra en sikker død.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke med.

Skrevet

Jeg er ikke med.

Det nytter ikke å bare se på om "Medisin X" forårsaker noen dødsfall som en bivirkning, uten å sammenligne med hvor mange liv "Medisin X" også redder (fordi folk ville dødd av sykdommen som "Medisin X" hjelper mot).

Med vennlig hilsen

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det nytter ikke å bare se på om "Medisin X" forårsaker noen dødsfall som en bivirkning, uten å sammenligne med hvor mange liv "Medisin X" også redder (fordi folk ville dødd av sykdommen som "Medisin X" hjelper mot).

Med vennlig hilsen

Hm. Jeg syns ikke jeg gjør det. Jeg syns det ville være interessant å se hvor mange liv som går tapt grunnet psykofarmaka, om man så bort i fra selvmord. Det er fordi jeg selv utelukker at jeg selv kommer til å ta livet mitt. Det kommer ikke til å skje. Da er jeg interessert i hva slags (somatisk) effekt disse medisinene har på helsa mi.

Det blir kanskje litt vagt å se på dødelighet i samfunnet som mål på dette, men jeg kan ikke se at det finnes andre kilder?

Skrevet

Helt korrekt nøffnøff.

Skrevet

Hm. Jeg syns ikke jeg gjør det. Jeg syns det ville være interessant å se hvor mange liv som går tapt grunnet psykofarmaka, om man så bort i fra selvmord. Det er fordi jeg selv utelukker at jeg selv kommer til å ta livet mitt. Det kommer ikke til å skje. Da er jeg interessert i hva slags (somatisk) effekt disse medisinene har på helsa mi.

Det blir kanskje litt vagt å se på dødelighet i samfunnet som mål på dette, men jeg kan ikke se at det finnes andre kilder?

Jo, men du tar ev. psykofarmaka av en årsak, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jo, men du tar ev. psykofarmaka av en årsak, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Ja, men jeg trur ikke jeg ville begått selvmord selv om jeg ikke gikk på det. Så da blir det å veie psykisk helsegevinst opp mot somatisk helsetap.

Skrevet

Ja, men jeg trur ikke jeg ville begått selvmord selv om jeg ikke gikk på det. Så da blir det å veie psykisk helsegevinst opp mot somatisk helsetap.

Selvmord er bare en liten del av dette. Også dødelighet av andre ting enn selvmord påvirkes gunstig.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Selvmord er bare en liten del av dette. Også dødelighet av andre ting enn selvmord påvirkes gunstig.

Hum, ja, skjønner... får jo sikkert dårligere livsstil av å være umedisinert.

ink1365380698
Skrevet

Er jeg i risikoen for ¨få forkortet levetid på grunn av min lille dose zyprexa???? Hva utenom diabetes skader denne medisinen kroppen??

Gjest zzzzzzzzz
Skrevet

Er jeg i risikoen for ¨få forkortet levetid på grunn av min lille dose zyprexa???? Hva utenom diabetes skader denne medisinen kroppen??

''Er jeg i risikoen for ¨få forkortet levetid på grunn av min lille dose zyprexa????''

Det er nok større sannsynlig at du får forkortet levetid på grunn av bekymringer om medisinbruk.

Skrevet

Om du leser det jeg har skrevet så langt, vil du se at Zyprexa sannsynligvis øker din levetid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...