Gå til innhold

Hjelp til mattestykker

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff

Takk for utfyllende svar, men jeg lurer på en ting i dette stykket:

Flott og enkel regel at man snur den bakerste og ganger, smart, hehe:)

MEN, hvis jeg snur den bakerste og stykket da blir slik:

3/5 * 15/4 - hvordan blir dette 9/4??

Skal jeg ikke gange oppe og nede slik at det blir

3*15 (tellere) og 5*4 (nevnere) ?

Da vil jo svaret bli 45/20 ? som kan forkortes til ??

Tenke primtall er smart i forhold til brøker. Du bare primtallsfaktoriserer teller og nevner, så stryker du like ledd. For du er vel enig i at f.eks. (2*3)/(3*3) = 2/3?

Fortsetter under...

Har foreslått flere ganger for deg at du kunne vært privatlærer i matte. Hvis du bor i Oslo, kan du komme hjem og hjelpe sønnen min før tentamen :-) Lønn blir vi enige om. Han påsto disse stykkene var lett da. Han har matte R på videregående, men det fikser du sikkert fint .

Nå har du jobb hvis hvis du vil Smir :)

Her og, jeg sender gladelig min sønn til en som deg:)

Skulle ønske jeg visste om noen her jeg bor...

Du sier noe, jeg vet det er mange som sliter veldig med matte... det er direkte synd at det er som det er, med meg.

Det viktigste er at du finner deg noe som du kan drive med, uansett hva det er Smir. Fikser du ikke folk akkurat nå så gjør du ikke det, det er helt ok, da finner du noe annet. Det er ikke lett når man strever å forsøke finne noe å drive med, det gjelder å være kreativ og tenke bredt.

Tenke primtall er smart i forhold til brøker. Du bare primtallsfaktoriserer teller og nevner, så stryker du like ledd. For du er vel enig i at f.eks. (2*3)/(3*3) = 2/3?

nei, vet ikke om jeg er enig, hehe:)

Det er ikke så lett dette altså...

Takk for utfyllende svar, men jeg lurer på en ting i dette stykket:

Flott og enkel regel at man snur den bakerste og ganger, smart, hehe:)

MEN, hvis jeg snur den bakerste og stykket da blir slik:

3/5 * 15/4 - hvordan blir dette 9/4??

Skal jeg ikke gange oppe og nede slik at det blir

3*15 (tellere) og 5*4 (nevnere) ?

Da vil jo svaret bli 45/20 ? som kan forkortes til ??

Joda, du kan godt gange ut først. Da blir det 45 / 20, men så faktoriserer vi over og under brøkstreken:

45 / 20 = (5 * 9) / (5 * 4) = 9 / 4

(siden vi kan forkorte med 5 i teller og nevner)

Annonse

Gjest SMIRnøff

Joda, du kan godt gange ut først. Da blir det 45 / 20, men så faktoriserer vi over og under brøkstreken:

45 / 20 = (5 * 9) / (5 * 4) = 9 / 4

(siden vi kan forkorte med 5 i teller og nevner)

Hvordan kan du på et generelt grunnlag vite om du kan eller ikke kan forkorte en brøk ytterligere uten å gå veien om primtallene? ;-)

Hvordan kan du på et generelt grunnlag vite om du kan eller ikke kan forkorte en brøk ytterligere uten å gå veien om primtallene? ;-)

Så lenge vi befinner oss i den lille gangetabellen, trenger jeg ikke faktorisere helt ned for å se hva som kan forkortes. Jeg vet at 9 og 4 ikke har noe mer felles.

Men jeg er ikke uenig i prinsippet ditt, ville bare ikke forvirre med teori. Regner med at de kubikkstykkene er ille nok.

Så lenge vi befinner oss i den lille gangetabellen, trenger jeg ikke faktorisere helt ned for å se hva som kan forkortes. Jeg vet at 9 og 4 ikke har noe mer felles.

Men jeg er ikke uenig i prinsippet ditt, ville bare ikke forvirre med teori. Regner med at de kubikkstykkene er ille nok.

Stemmer det:)

Jeg tar det på enkleste "inn med teskje" haha:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...