Gå til innhold

Amnesty om diskriminering i Europa


Sør

Anbefalte innlegg

Av alle organisasjoner er det få som har større autoritet og respekt enn Amnesty International. De er kjent over hele verden for det fantastiske arbeidet de gjør.

Mange av oss skrevet med Amnesty International til forskjellige land for å få slutt på brudd på Menneskerettigheter, enten det er i Kina, i gamle Sovjet eller i Mellom-Amerika.

Denne rapporten fra Amnesty International gjelder Europa, og detaljerer hvordan muslimer diskrimineres i Europa.

''I en fersk rapport som særlig tar for seg situasjonen i Belgia, Frankrike, Nederland, Spania og Sveits, oppfordrer Amnesty europeiske ledere til å gjøre mer for å utfordre de negative stereotypiene og fordommene som hersker når det gjelder islam.

Rapporten er særlig kritisk til land som har innført forbud mot ansiktsdekkende slør og bruk av religiøse symboler ved skolene.

- I stedet for å møte disse fordommene, gir politiske partier og offentlige tjenestemenn altfor ofte etter for dem i sin jakt på stemmer, sier Amnestys ekspert på diskriminering, Marco Perolini.

- Muslimske kvinner nektes jobb og jenter hindres fra å delta i klasseundervisning bare fordi de bruker tradisjonelle klesplagg som skaut. Menn kan bli avvist for å ha skjegg som assosieres med islam, konstaterer Amnesty.

Amnesty-rapporten «Valg og fordommer: Diskriminering mot muslimer i Europa», etterlyser en klar lovgiving som forbyr diskriminering i arbeidslivet i Belgia, Frankrike og Nederland.''

Kilde: http://www.dagbladet.no/2012/04/24/nyheter/politikk/arbeidsliv/utdanning/diskriminering/21276551/

Dette er selvsagt noe som benektes av mange, hovedsakelig av de som diskriminerer, selvsagt. (Lederne i Sovjet mente jo heller ikke at de gjorde noe galt!)

Faktum er dog at det er vår plikt, som mennesker, å også ta tak i diskrimineringen på vårt eget kontinent, og ikke bare når det skjer i "Kina".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 260
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    109

  • Dorthe

    14

  • MrNobody

    11

  • hidi, the scorpion

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

I mange jobber kreves en bestemt kleskode. På Oslo Handelgym (jeg vet ikke hvordan det er nå) Var det forbundt å gå med hullete bukser og bare mager. Ungdommene fikk beskjed om å kle seg som om de skulle på jobb.

Det er ikke sikkert en etisk nordmann med sjegg ned til bryskassa ville fått enkelte typer jobber. Det samme gjelder piersing, tatoveringer i ansiktet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krakow

''Rapporten er særlig kritisk til land som har innført forbud mot ansiktsdekkende slør og bruk av religiøse symboler ved skolene.''

Slikt er det ingen grunn til å være kritisk til. Dette er ikke diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange jobber kreves en bestemt kleskode. På Oslo Handelgym (jeg vet ikke hvordan det er nå) Var det forbundt å gå med hullete bukser og bare mager. Ungdommene fikk beskjed om å kle seg som om de skulle på jobb.

Det er ikke sikkert en etisk nordmann med sjegg ned til bryskassa ville fått enkelte typer jobber. Det samme gjelder piersing, tatoveringer i ansiktet osv.

...eh.... ja, og?

Det blir som å høre Sovjet si at "mange dissidenter er også kriminelle, og det er derfor de ikke får jobb".

Sist jeg var i USA bar immigrasjonsoffiseren (hun som sjekker passet og hvem som får reise inn) skaut. Uten at noen leet et øye.

Det går fint der, og det går fint hvis man ønsker å løse det.

Det går ikke fint hvis man ønsker å oppkonstruere problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Da vi bodde i midtøsten kunne vi fåt bot hvis vi gikk med bare skuldre eller viste knærne. Menn kunne fikk heller i vise knærne under Ramadan. Jeg kunne ikke spise og drikke offentlig under Ramadan heller.

Jeg synes det var rett og rimelig at jeg fulgte de reglene som var i det landet jeg kom til. Jeg følte meg ikke diskriminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Rapporten er særlig kritisk til land som har innført forbud mot ansiktsdekkende slør og bruk av religiøse symboler ved skolene.''

Slikt er det ingen grunn til å være kritisk til. Dette er ikke diskriminering.

''Slikt er det ingen grunn til å være kritisk til. Dette er ikke diskriminering.''

Du "argumenterer" akkurat som folk i Sovjet for hvorfor folk som ikke var medlem av kommunistpartiet ikke skulle få jobb.

For å sitere meg selv:

''Dette er selvsagt noe som benektes av mange, hovedsakelig av de som diskriminerer, selvsagt. (Lederne i Sovjet mente jo heller ikke at de gjorde noe galt!)''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest krakow

...eh.... ja, og?

Det blir som å høre Sovjet si at "mange dissidenter er også kriminelle, og det er derfor de ikke får jobb".

Sist jeg var i USA bar immigrasjonsoffiseren (hun som sjekker passet og hvem som får reise inn) skaut. Uten at noen leet et øye.

Det går fint der, og det går fint hvis man ønsker å løse det.

Det går ikke fint hvis man ønsker å oppkonstruere problemstillinger.

Slutt å gjøre deg dum. Dette dreier seg om ansiktsslør/tildekking av ansiktet/maskering, ikke skaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde i midtøsten kunne vi fåt bot hvis vi gikk med bare skuldre eller viste knærne. Menn kunne fikk heller i vise knærne under Ramadan. Jeg kunne ikke spise og drikke offentlig under Ramadan heller.

Jeg synes det var rett og rimelig at jeg fulgte de reglene som var i det landet jeg kom til. Jeg følte meg ikke diskriminert.

''Da vi bodde i midtøsten kunne vi fåt bot hvis vi gikk med bare skuldre eller viste knærne. Menn kunne fikk heller i vise knærne under Ramadan. Jeg kunne ikke spise og drikke offentlig under Ramadan heller.

Jeg synes det var rett og rimelig at jeg fulgte de reglene som var i det landet jeg kom til. Jeg følte meg ikke diskriminert.''

Mener du at dette landet i Midtøsten bør være vår rollemodell hva angår Menneskerettigheter og et tolerant samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

...eh.... ja, og?

Det blir som å høre Sovjet si at "mange dissidenter er også kriminelle, og det er derfor de ikke får jobb".

Sist jeg var i USA bar immigrasjonsoffiseren (hun som sjekker passet og hvem som får reise inn) skaut. Uten at noen leet et øye.

Det går fint der, og det går fint hvis man ønsker å løse det.

Det går ikke fint hvis man ønsker å oppkonstruere problemstillinger.

''Sist jeg var i USA bar immigrasjonsoffiseren (hun som sjekker passet og hvem som får reise inn) skaut. Uten at noen leet et øye''

Det bruker damene på nærbutikken her også, uten at noen bryr seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjøre deg dum. Dette dreier seg om ansiktsslør/tildekking av ansiktet/maskering, ikke skaut.

''Slutt å gjøre deg dum. Dette dreier seg om ansiktsslør/tildekking av ansiktet/maskering, ikke skaut.''

Leste du sitatet?

''- Muslimske kvinner nektes jobb og jenter hindres fra å delta i klasseundervisning bare fordi de bruker tradisjonelle klesplagg som skaut. Menn kan bli avvist for å ha skjegg som assosieres med islam, konstaterer Amnesty.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sist jeg var i USA bar immigrasjonsoffiseren (hun som sjekker passet og hvem som får reise inn) skaut. Uten at noen leet et øye''

Det bruker damene på nærbutikken her også, uten at noen bryr seg om det.

Så hva var da poenget med det du skrev om å kle seg med fillete klær?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Da vi bodde i midtøsten kunne vi fåt bot hvis vi gikk med bare skuldre eller viste knærne. Menn kunne fikk heller i vise knærne under Ramadan. Jeg kunne ikke spise og drikke offentlig under Ramadan heller.

Jeg synes det var rett og rimelig at jeg fulgte de reglene som var i det landet jeg kom til. Jeg følte meg ikke diskriminert.''

Mener du at dette landet i Midtøsten bør være vår rollemodell hva angår Menneskerettigheter og et tolerant samfunn?

''Mener du at dette landet i Midtøsten bør være vår rollemodell hva angår Menneskerettigheter og et tolerant samfunn?''

Det jeg mener er at jeg må må sette meg inn i de reglene som er i det landet jeg kommer til og deretter vudere om jeg vil dra dit. Jeg ville f.eks i flyttet til Saudiarabia hvor kvinner ikke kan kjøre bil og europeiske kvinner også _må_ dekke ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mener du at dette landet i Midtøsten bør være vår rollemodell hva angår Menneskerettigheter og et tolerant samfunn?''

Det jeg mener er at jeg må må sette meg inn i de reglene som er i det landet jeg kommer til og deretter vudere om jeg vil dra dit. Jeg ville f.eks i flyttet til Saudiarabia hvor kvinner ikke kan kjøre bil og europeiske kvinner også _må_ dekke ansiktet.

''Det jeg mener er at jeg må må sette meg inn i de reglene som er i det landet jeg kommer til og deretter vudere om jeg vil dra dit. Jeg ville f.eks i flyttet til Saudiarabia hvor kvinner ikke kan kjøre bil og europeiske kvinner også _må_ dekke ansiktet.''

Men i Europa og i Norge er det lov å bruke skaut, så det er jo overhodet ikke sammenlignbart. Vi har religionsfrihet, hvilket man knapt kan sies å ha i Saudi Arabia.

Det er derfor "merkelig" at du hele tiden refererer til Saudi Arabias system som rollemodell...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en viktig problemstilling og jeg støtter det du skriver. Men dette:

''Rapporten er særlig kritisk til land som har innført forbud mot ansiktsdekkende slør og bruk av religiøse symboler ved skolene.''

er ikke lett å gjennomføre i praksis av praktiske, tradisjonelle eller "retningslinjebestemte" årsaker.

"Ansiktsdekkende slør" lar seg vanskelig forene med norsk arbeidsliv, det er nakne fakta (i følge min region), dessverre - eller heldigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Ja, stå på for Amnesty! neste punkt de må se på må være diskrimineringen av forfulgte nudister og blottere som stadig vekk trakasseres både av mynigheter og andre folk hvor enn de slenger frem snabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en viktig problemstilling og jeg støtter det du skriver. Men dette:

''Rapporten er særlig kritisk til land som har innført forbud mot ansiktsdekkende slør og bruk av religiøse symboler ved skolene.''

er ikke lett å gjennomføre i praksis av praktiske, tradisjonelle eller "retningslinjebestemte" årsaker.

"Ansiktsdekkende slør" lar seg vanskelig forene med norsk arbeidsliv, det er nakne fakta (i følge min region), dessverre - eller heldigvis...

Hei,

Nei, det er mange jobber man ikke kan utføre med ansiktsdekkende slør, men det er jo ingen grunn til å forby dem?

Man er jo ikke påbudt å jobbe i Norge, og mange av de få som bruker det kan jobbe i familie-bedrifter, og lignende. Uansett, mange hyller jo mødre som er hjemme fra jobb for å ta seg av ungene - det må jo gjelder disse også?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Slutt å gjøre deg dum. Dette dreier seg om ansiktsslør/tildekking av ansiktet/maskering, ikke skaut.''

Leste du sitatet?

''- Muslimske kvinner nektes jobb og jenter hindres fra å delta i klasseundervisning bare fordi de bruker tradisjonelle klesplagg som skaut. Menn kan bli avvist for å ha skjegg som assosieres med islam, konstaterer Amnesty.''

''Leste du sitatet?''

Snart 10 innlgg i tråden, og du har ennå å ikke dratt "motorsykkelhjelm-kortet"

Har du tenkt å skuffe fansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det jeg mener er at jeg må må sette meg inn i de reglene som er i det landet jeg kommer til og deretter vudere om jeg vil dra dit. Jeg ville f.eks i flyttet til Saudiarabia hvor kvinner ikke kan kjøre bil og europeiske kvinner også _må_ dekke ansiktet.''

Men i Europa og i Norge er det lov å bruke skaut, så det er jo overhodet ikke sammenlignbart. Vi har religionsfrihet, hvilket man knapt kan sies å ha i Saudi Arabia.

Det er derfor "merkelig" at du hele tiden refererer til Saudi Arabias system som rollemodell...

Med vennlig hilsen

Dette har vi diskutert mange ganger ja. Jeg ønsker ikke et samfunn som gradvis forandrer seg til at flere og flere kvinner går tildekket i Norge. Jeg ønsker et forbud mot tildekking av ansiktet og jeg håper det kommer. Det er umulig å ansette en kvinne som ikke viser ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Hei,

Nei, det er mange jobber man ikke kan utføre med ansiktsdekkende slør, men det er jo ingen grunn til å forby dem?

Man er jo ikke påbudt å jobbe i Norge, og mange av de få som bruker det kan jobbe i familie-bedrifter, og lignende. Uansett, mange hyller jo mødre som er hjemme fra jobb for å ta seg av ungene - det må jo gjelder disse også?

Med vennlig hilsen

Hva har Amnesty tenkt å gjøre med alle dem som nektes å ha på seg motorsykkelhjelm og dykkerdrakt på jobben ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi diskutert mange ganger ja. Jeg ønsker ikke et samfunn som gradvis forandrer seg til at flere og flere kvinner går tildekket i Norge. Jeg ønsker et forbud mot tildekking av ansiktet og jeg håper det kommer. Det er umulig å ansette en kvinne som ikke viser ansikt.

Men her er det snakk om diskriminering av kvinner som bruker skaut, ikke niqab eller burka.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...