Gå til innhold

Normaltemperatur eller feber?

Gjest Synnøve I

Anbefalte innlegg

Gjest Synnøve I

Hei. Min sønn er 4 mnd (født 2 jan 12). For snart to måneder siden fikk han en RS-infeksjon og måtte legges inn for innhalasjoner og O2-støtte, vi var innlagt i 8 dager. Siden vi kom hjem har jeg fulgt med tempen hans, og den ligger mellom 37.5 og 38.1. I begynnelsen tenkte jeg det var virusinfeksjonen som satt i kroppen enda, og var forsiktig med å ta han ut og ta han plasser han kan smitte andre. Tempen går imidlertid ikke ned, og jeg har etter hvert tatt han med ut og har ingen restriksjoner, han blir hverken bedre eller verre av å være ute. Tempen er målt rektalt, og med to forskjellige termometer, så jeg er rimelig sikker den er reell. Almentilstanden er topp, han har god apetitt og viser ingen tegn til å plages med noe. Det er jo ingen høy temperatur, men jeg blir allikevel litt bekymret når den aldri går helt ned. Kan det være at han rett og slett er en varm type og at dette er normaltemperaturen hans? Bør vi da tenke på å kle han litt lett og kutte ett lag med ull? (vi bor i finnmark, så han står foran et liv i ull på ull på ull..) Eller bør vi ta kontakt med fastlege for å få sjekket han om tempstigningen vedvarer? Hva bør han i så fall sjekkes for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Forhøyet temperatur er i ditt barns alder er vanligvis ledsagesymptom ved infeksjoner, som hos ditt barn. Andre immunolgiske reasksjoner, t.feks allergi, kreftsykdommer og skade av kroppsvev er sjeldne årsker til feber Etter at infeksjonen er over kan temperaturen for kort tid ligge litt over det vanlige. Ved siden av forøket temperatur som markør for infeksjon, vil også barnets almentilstand være påvirket, moren merket det godt, Barnet "er ikke som det pleier". Normal temperatur målt i endetarmen er 36-38 grader.Høy kroppsaktivitet og særlig i varme omgivelser kan gi økt temperatur. Barn som illskriker øker temperaturen.

Når du sier at almentilstanden er topp og at barnet ikke synes å være plaget, synes jeg du skal se på barnet som friskt og de temperaturene du måler er normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...