Gå til innhold

Slått hode gjentatte ganger

Gjest kakafo

Anbefalte innlegg

Gjest kakafo

Hei! Jeg har en sønn på 15 måneder som er frisk og glad og virket fornøyd på alle måter. Har har derimot i løpet av sitt korte liv slått hodet sitt kraftig flere ganger ettersom han klatrer mye til tross for at han ikke har noen forståelse av høyder. Vi gjeter han selvsagt nærmest konstant, men med et barn til i flokken - klarer vi ikke være ved siden av ham hvert sekund og det har derfor vært sikkert 8-10 situasjoner der han har sklidd, falt eller blitt dyttet av storebror slik at han har gått i gulvet og slått hodet så det synger. Hver gang blir jeg nærmest panisk og føler meg som verdens verste mamma, men samtidig blir jeg helt fortvilet for gutten kan jo ikke gå med hjelm og han må jo få tusle litt rundt uten at vi er 20 cm. meter fra ham hele tiden? Han har også hatt tre andre fall - ett fra sengen med hodet først (klatret opp selv), et sittende i babybjørn på min mage da jeg skled på isen og et fra en benk i storebrors barnehage der han falt med bahodet ned. Alle gangene har han grått kraftig i etterkant, men sluttet raskt med trøst. Han har ikke vært bevisstløs eller kastet opp og har hatt lik pupillstørrelse. Fontanellen har også virket normal. Ved et par anledninger har det derimot resultert i kraftig blåmerke eller Donald Duck-kul. Likevel klarer jeg ikke bli kvitt angsten over at han har fått hodeskader, at han kan ha fått hjerneblødning eller at smellene kan medføre senere problemer. Jeg føler meg som tidligere nevnt som en elendig mamma pga av dette. Har jeg noen grunn til å være redd nå i etterkant av disse fallene, når han oppfører seg normalt og fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får sikkert et mer kvalifisert svar enn fra meg, men:

''frisk og glad og virket fornøyd på alle måter.''

og:

'' Alle gangene har han grått kraftig i etterkant, men sluttet raskt med trøst. Han har ikke vært bevisstløs eller kastet opp og har hatt lik pupillstørrelse. ''

Synes det høres ut som det har gått bra - og så høres du ut som en helt normal mor med bekymringer i fleng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Aktiviteten til ditt barn er som vanlig, aktive gutter, slår og skader seg ganske ofte, men heldigvis uten at det gir varig men, men de lærer av det. Det du beskriver synes jeg ligger innenfor det normale hos en aktv gutt.

Hjernen er omgitt av skallen og innenfor den er det cerebrospinalvæske som tar av for støt/ skade. Hjernen er også opphengt til skallen som gir ytterligere demping av slag.

Dersom det er en alvorlig skade vil barnet bære preg av det, kan miste bevissheten endre atferd mm. Blåmerker i huden sees ettter små skader. Jeg synes du skal følge barnets utvikling, Dersom barnet slik du beskriver oppfører seg normalt og er fornøyd synes jeg du kan ta hendelsene med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...