Gå til innhold

A.D.Oen:Er idrett farlig?


Gjest Oksen Ferdinand

Anbefalte innlegg

Gjest Oksen Ferdinand

Hvis man dropper hjertefeil og andre genetiske betingelser,lurer jeg på noe.

Er idrett på høyt plan farlig? Noen superatleter taper når de har trent for hardt og kroppen er for sliten.

Alexander ble bare 26.

Er det en myte at toppidrett er sundt og fører til høy alder?

Er mosjon,fisk og grønnsaker samt lav-kalori sunnest?

Ble glad når den siste idrettsmannen stumpet røyken.Men er skuffet over at noen tar den helt ut på fest ons-fredag kveld, når det er kamp på søndag.

Finnes det noen statistikk etter 1960 på helsegevinsten for idrettsutøvere over 50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mene å ha lest noe om at gener er det avgjørende i saken. Men at man kan hjelpe seg selv ved å unngå de helt åpenbare feilene, som tobakk, alkohol (rus forøvrig) og sørge for et godt kosthold samt moderat aktivitet.

Den jevne mann/kvinne har ingenting igjen for å trimme som en toppidrettsutøver eller spise som en for den saks skyld. De er ekstreme. Og man bør vel spørre seg om menneskekroppen er bygget for det, når så mange går bort i så ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oksen Ferdinand

Blir det feil å sammenligne Homo Sapiens med andre pattedyr?

Kattedyr sover nesten 20 timer i døgnet og bruker maks 1-4 timer på jakt.

Har vi mennesker gjort mange feil innen medisin/idrett/ kosthold?

Innesperrede kattedyr går frem og tilbake bak sine sprinkler,de klarer skjelden å sitte stille.

Begynner å lure på om det er som jeg påsto at trim og sunn mat er det beste og vil gi høy alder om man ikke har dårlige gener.

Hvorfor lever kvinner vesentlig lenger enn menn? Er testo-steron farlig? Forskning viser at kvinner og menn over 70 har nesten like mye testosteron og østrogen.

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg ser menn over 80 med overvekt,hvorfor lever han?

Er vi så opptatt av miljø at vi helt glemmer genenes styrke og svakhet?

Synes det virker dumt å trene hardt i 40+ år for å bli påkjørt av bussen,disse årene kunne vært brukt mye mer fornuftig.For meg er Jon Bing og Knut Borge mye større forbilder enn både Bjørgen og Nortug.Å kose seg i 50-60 år uansett helse-problemer virker mye mer fornuftig.

Jeg tar her høyde for "normale" mennesker mellom 50 og 150 kg.De har mellom 150 og 200 cm høyde.

Snart kommer blomstene og det blir løv på trærne,så får jeg sette meg i skyggen og håpe at det blir få veps eller humler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det feil å sammenligne Homo Sapiens med andre pattedyr?

Kattedyr sover nesten 20 timer i døgnet og bruker maks 1-4 timer på jakt.

Har vi mennesker gjort mange feil innen medisin/idrett/ kosthold?

Innesperrede kattedyr går frem og tilbake bak sine sprinkler,de klarer skjelden å sitte stille.

Begynner å lure på om det er som jeg påsto at trim og sunn mat er det beste og vil gi høy alder om man ikke har dårlige gener.

Hvorfor lever kvinner vesentlig lenger enn menn? Er testo-steron farlig? Forskning viser at kvinner og menn over 70 har nesten like mye testosteron og østrogen.

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg ser menn over 80 med overvekt,hvorfor lever han?

Er vi så opptatt av miljø at vi helt glemmer genenes styrke og svakhet?

Synes det virker dumt å trene hardt i 40+ år for å bli påkjørt av bussen,disse årene kunne vært brukt mye mer fornuftig.For meg er Jon Bing og Knut Borge mye større forbilder enn både Bjørgen og Nortug.Å kose seg i 50-60 år uansett helse-problemer virker mye mer fornuftig.

Jeg tar her høyde for "normale" mennesker mellom 50 og 150 kg.De har mellom 150 og 200 cm høyde.

Snart kommer blomstene og det blir løv på trærne,så får jeg sette meg i skyggen og håpe at det blir få veps eller humler.

''For meg er Jon Bing og Knut Borge mye større forbilder enn både Bjørgen og Nortug.Å kose seg i 50-60 år uansett helse-problemer virker mye mer fornuftig.

''

Diabetes innebærer vel ikke nødvendigvis så mye kos... særlig ikke dersom man får alvorlige komplikasjoner.

Ut i fra din beskrivelse av din egen livskvalitet, så forundrer deg meg at du har så sterke synspunkter på hva som gir et godt liv. Men det er mulig jeg har misforstått deg og at du har bedre livskvalitet enn du har gitt uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oksen Ferdinand

''For meg er Jon Bing og Knut Borge mye større forbilder enn både Bjørgen og Nortug.Å kose seg i 50-60 år uansett helse-problemer virker mye mer fornuftig.

''

Diabetes innebærer vel ikke nødvendigvis så mye kos... særlig ikke dersom man får alvorlige komplikasjoner.

Ut i fra din beskrivelse av din egen livskvalitet, så forundrer deg meg at du har så sterke synspunkter på hva som gir et godt liv. Men det er mulig jeg har misforstått deg og at du har bedre livskvalitet enn du har gitt uttrykk for.

Jeg har en utrolig bra livskvalitet.Har både hengekøye og laptop.Både 40" flattv,blueray og bra pc.Har både eget hus,bil,scooter og sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har aldri trodd at toppidrett og/eller det å trene hardt 30 timer i uken eller enda mer er spesielt sunt.

Å trene 2-10 timer i uka tror jeg derimot er sunt for kroppen og gir bedre livskvalitet i form av bedre helse og mer overskudd. Samme med sunt kosthold - og det er ikke dermed sagt at en skal nekte seg alt som er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Idrett på toppnivå har aldri vært ansett som sunt. At toppidrettsutøvere får slitasjeskader er velkjent. At de får hjertestans er derimot utrolig tragisk og en skremmend trend vi har sett i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det feil å sammenligne Homo Sapiens med andre pattedyr?

Kattedyr sover nesten 20 timer i døgnet og bruker maks 1-4 timer på jakt.

Har vi mennesker gjort mange feil innen medisin/idrett/ kosthold?

Innesperrede kattedyr går frem og tilbake bak sine sprinkler,de klarer skjelden å sitte stille.

Begynner å lure på om det er som jeg påsto at trim og sunn mat er det beste og vil gi høy alder om man ikke har dårlige gener.

Hvorfor lever kvinner vesentlig lenger enn menn? Er testo-steron farlig? Forskning viser at kvinner og menn over 70 har nesten like mye testosteron og østrogen.

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg ser menn over 80 med overvekt,hvorfor lever han?

Er vi så opptatt av miljø at vi helt glemmer genenes styrke og svakhet?

Synes det virker dumt å trene hardt i 40+ år for å bli påkjørt av bussen,disse årene kunne vært brukt mye mer fornuftig.For meg er Jon Bing og Knut Borge mye større forbilder enn både Bjørgen og Nortug.Å kose seg i 50-60 år uansett helse-problemer virker mye mer fornuftig.

Jeg tar her høyde for "normale" mennesker mellom 50 og 150 kg.De har mellom 150 og 200 cm høyde.

Snart kommer blomstene og det blir løv på trærne,så får jeg sette meg i skyggen og håpe at det blir få veps eller humler.

Du er veldig flink til å forsvare din egen overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...