Gå til innhold

NHD: Ritalin mot dystymi?

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Jeg hadde igjen noen Ritalin etter at jeg egentlig hadde lagt forsøket på hylla, og prøver noen dager med doser på 20+20+10 mg. Det kjenner jeg. Jeg kjenner meg ikke mer konsentrert eller våken, men meget avslappet. Jeg blir ikke ruset, men jeg kjenner at jeg er medisinert. Det kiler i magen og kribler i hele kroppen. Jeg gleder meg, til ikke noe spesielt! Effekten jeg får, er vel rett og slett AD? Jeg har alltid ment at jeg har et "lyst sinn", har lett for å le og glede meg over små ting, men jeg har også en tendens til å velte meg i selvmedlidenhet/melankoli/tristhet/bitterhet, kan ikke kalle det depresjon, for jeg "koser" meg med å tenke på hvor fælt jeg har hatt det og hvor bra jeg har det nå. I helgen tenkte jeg at jeg var drittlei av dette, jeg kommer jo ingen vei, man kan aldri få trøstet vekk Norges Ulykkeligste Barndom. Jeg har brukt fire år på å jobbe med angst, skam og sosial trening, har lært mye i denne prosessen og føler meg tryggere. Har fått gode venner og kjøpt leilighet, og det bidrar nok også litt. Nå er det på tide å se framover. Jeg går fremdeles til psykolog, for helt usårlig er jeg nok ikke på en stund ennå...

Men altså, er melankoli en form for dystymi, virker Ritalin mot dette, og kan man ha det i over 30 år uten å være klar over det?

Videoannonse
Annonse
Bella Dotte
Skrevet

Jeg avventer svar fra min psykiater, men jeg er også nysgjerrig på hva dr Dahl mener.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ritalin mot dystymi er helt uaktuelt både faglig og juridisk.

Bella Dotte
Skrevet

Ritalin mot dystymi er helt uaktuelt både faglig og juridisk.

Hm, men det hjelper jo? Eller misforstår jeg, har jeg ikke dystymi?

Skrevet

Hm, men det hjelper jo? Eller misforstår jeg, har jeg ikke dystymi?

Hvorfor tror du så mange misbruker amfetamin?

Jo, det er fordi de ønsker disse oppkvikkende opplevelsene. Men gjentatt bruk gjør noe med deg og reseptorene i hjernen. De tappes for belønnings/gledestoffet dopamin. Mellom inntakene blir du mer deprimert og initiativløs. Det skal stadig mer til for å glede deg. Misbrukerne kompenserer dette ved å ta stadig større doser. De prøver å piske en døende hest til enda litt ytelse.

Dette er en vei som har avgrunnen som sitt endepunkt.

Skrevet

Jo, det er fordi de ønsker disse oppkvikkende opplevelsene. Men gjentatt bruk gjør noe med deg og reseptorene i hjernen. De tappes for belønnings/gledestoffet dopamin. Mellom inntakene blir du mer deprimert og initiativløs. Det skal stadig mer til for å glede deg. Misbrukerne kompenserer dette ved å ta stadig større doser. De prøver å piske en døende hest til enda litt ytelse.

Skjer dette også med Wellbutrin?

Skrevet

Skjer dette også med Wellbutrin?

Nei, det gjelder for amfetamin.

Bella Dotte
Skrevet

Men kan du ut fra det jeg forteller, gjette om jeg er dystymisk eller ikke? Jeg forventer ikke noen fjernutredning, men vil du si at det er mulig, eller usannsynlig? Burde jeg hatt konvensjonell AD, i så fall hva?

Jeg kjenner meg ikke oppkvikket, tvertimot ligner det på effekten jeg får av alkohol. Jeg føler meg tung i kroppen av Ritalin også, men jeg føler meg ikke fjern sånn som jeg blir av alkohol. Trenger man å bruke Ritalin en stund før den oppkvikkende effekten kommer?

Tyder det jeg skriver på at jeg har ADHD, eller på at jeg ikke har ADHD? (Jeg er kanskje litt fjern, for jeg får ikke helt tak på hva det er jeg lurer på. Men det er noe sånt.) Kan det tenkes at jeg har konsentrasjonsvansker, er trøtt og mangler initiativ fordi jeg er deprimert, og at jeg slett ikke har ADHD?? Eller overbelastes systemet mitt fordi jeg trenger å bruke så mye energi på helt vanlige ting som mennesker uten Asperger gjør automatisk?

Jeg har nå gjort en avtale med min psykolog om at jeg skal få en klem på slutten av hver time, vil du si at det er bra eller dårlig?

Jeg er interessert i det med avhengighet. Alt som føles godt er ikke nødvendigvis sunt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...