Gå til innhold

NHD og andre - kaste krykkene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det alltid et psykdomstegn når man ønsker å slutte med medisiner (psykofarmka)? Kan det også være et tegn på bedring der en forestiller seg en "clean" fremtid uten medisiner?

Er det alltid slik at man blir tolket i retning av vrangforestillinger når en føler at medisinene er ugunstig rent helsemessig?

Er oppfatningen om at medisiner kan være skadelige typisk for personer med psykoselidelser eller er slike tanker jevnt fordelt utover alle psykdomsgrupper, ja somatiske for den del?

Hvordan kan man vite med sikkerhet at tiden er inne for å "kaste krykkene". Er det jobb og giftemål som skal til NHD?

Hvilke mål kan en sette seg og hvordan jobbe mot det målet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig og ikke være veldig glad for at man må bruke medisiner, og mange kjenner nok på skeptisisme for psykiatriske medisiner. Det er jo ikke til å legge under bordet at en del medisiner har bivirkninger, som man kjenner og føler på. Jeg får lyst til å slutte innimellom, i alle fall trappe ned, ikke at jeg tar så voldsomt mye medisin, men det har ikke vært vellykka de gangene jeg har prøvd. Akkurat nå har jeg det i alle fall bedre med medisiner en uten.

Har forresten lagt merke til at du har nevt dette temaet tidligere, så jeg forestiller meg at du er redd for å ta medisiner og for at de skal være skadelige. Det jeg mente med det første jeg skrev er at det kan være en viss logikk i at du opplever det sånn, og ikke en total vrangforestilling(?)

Ellers er selvfølgelig best om man opplever at det å ta medisiner er en frivillig sak, og man kjenner at det er til hjelp.

Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig og ikke være veldig glad for at man må bruke medisiner, og mange kjenner nok på skeptisisme for psykiatriske medisiner. Det er jo ikke til å legge under bordet at en del medisiner har bivirkninger, som man kjenner og føler på. Jeg får lyst til å slutte innimellom, i alle fall trappe ned, ikke at jeg tar så voldsomt mye medisin, men det har ikke vært vellykka de gangene jeg har prøvd. Akkurat nå har jeg det i alle fall bedre med medisiner en uten.

Har forresten lagt merke til at du har nevt dette temaet tidligere, så jeg forestiller meg at du er redd for å ta medisiner og for at de skal være skadelige. Det jeg mente med det første jeg skrev er at det kan være en viss logikk i at du opplever det sånn, og ikke en total vrangforestilling(?)

Ellers er selvfølgelig best om man opplever at det å ta medisiner er en frivillig sak, og man kjenner at det er til hjelp.

Takk for svar fra deg cathlin,

Ja, jeg mener å huske at jeg nok har vært inne på denne problemstillingen før.

Tanken om at disse medisinene er skadelige blir til tider så sterke at jeg tenker at jeg graver en grav for meg selv. At jeg kommer til å dø langt tidligere enn jeg trenger.

Titusenkroners-spørsmålet blir jo hvilke indikasjoner som skal til før man synes det er greit å kutte dem ut. (NHD snakker til stadighet om jobb og kjæreste/ektefelle... det er jeg faktisk ikke enig med ham i).

Dette er jeg usikker på.

Hvis argumentet er at disse tankene typisk dukker opp når man er dårlig/har vrangførestillinger så biter jo problemstillingen seg selv i halen.

Det ville jo være skremmende å ikke selv vite når en er dårlig hvis du skjønner hva jeg mener.

Det er mulig jeg nå roter meg ut på viddene, men jeg registrerer og mener at det er takhøyde her til å fremme slike usikkerheter som dem jeg har nå.

Igjen; takk for svar :o)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Tror ikke det er sykdomstegn å ville slutte, jeg vil slutte og føler meg ikke syk. Slutter ikke men ønsket er der.

Skrevet

Tror ikke det er sykdomstegn å ville slutte, jeg vil slutte og føler meg ikke syk. Slutter ikke men ønsket er der.

Hei Mrs. Q,

Takk for svar :o)

Hvorfor slutter du ikke hvis det er det du ønsker?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hei Mrs. Q,

Takk for svar :o)

Hvorfor slutter du ikke hvis det er det du ønsker?

Hei.

Har prøvd men blir dårlig da :(

Men målet er å slutte.

Gjest trinny&susannah
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som snakker om å slutte med medisiner fordi de føler seg friske.

Har de ikke vært inne på tanken om at det nettopp er medisinene som gjør at de er friske?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er det bare ca 30% av de med psykoselidelse som oppnår full (førsterangs) innsikt: Forstå at en har en sykdom, forstå sykdommens natur og gjøre de nødvendige tiltak for å holde seg frisk/hindre nye episoder.

Det er som en forstår ganske vanlig at en ønsker å slutte med medisiner, ja endog tro at medisiner skader en. Det er som sagt bare 30% som forstår at det bla er medisiner som er årsaken til at en føler seg frisk.

Alle som prøver å slutte med AP vi føle seg bedre. Dette skyldes at bivirkningene forsvinner etter noen dager, mens det kan ta uker og måneder før neste psykose kommer. Denne umiddelbare bedring blir ofte feiltolket som et bevis på at en ikke trenger medisin.

Meget forenklet sagt, kan du vurdere reduksjon av medisinene når psykiateren din foreslår det. Forut for dette bør du beherske ADL, de daglige aktiviteter ved å drive en husholdning inkl seg selv, og være uten hjelpebehov med det praktiske, med å utføre sosiale aktiviteter uten hjelp.

Skrevet

Dessverre er det bare ca 30% av de med psykoselidelse som oppnår full (førsterangs) innsikt: Forstå at en har en sykdom, forstå sykdommens natur og gjøre de nødvendige tiltak for å holde seg frisk/hindre nye episoder.

Det er som en forstår ganske vanlig at en ønsker å slutte med medisiner, ja endog tro at medisiner skader en. Det er som sagt bare 30% som forstår at det bla er medisiner som er årsaken til at en føler seg frisk.

Alle som prøver å slutte med AP vi føle seg bedre. Dette skyldes at bivirkningene forsvinner etter noen dager, mens det kan ta uker og måneder før neste psykose kommer. Denne umiddelbare bedring blir ofte feiltolket som et bevis på at en ikke trenger medisin.

Meget forenklet sagt, kan du vurdere reduksjon av medisinene når psykiateren din foreslår det. Forut for dette bør du beherske ADL, de daglige aktiviteter ved å drive en husholdning inkl seg selv, og være uten hjelpebehov med det praktiske, med å utføre sosiale aktiviteter uten hjelp.

''Forut for dette bør du beherske ADL, de daglige aktiviteter ved å drive en husholdning inkl seg selv, og være uten hjelpebehov med det praktiske, med å utføre sosiale aktiviteter uten hjelp.''

Er det bare meg som er tjukk i hue som ikke umiddelbart vet hva ADL er?

Forøvrig blir jeg overrasket over hvor lista blir lagt når det gjelder å klare seg selv. Jeg har aldri et halvt sekund hatt problemer med å holde min egen husholdning, være selvstendig og klare meg i allskens sosiale situasjoner.

Ble realt overrasket da du skrev dette.

Godt er det da å oppdage at det ikke er så langt til bedring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Forut for dette bør du beherske ADL, de daglige aktiviteter ved å drive en husholdning inkl seg selv, og være uten hjelpebehov med det praktiske, med å utføre sosiale aktiviteter uten hjelp.''

Er det bare meg som er tjukk i hue som ikke umiddelbart vet hva ADL er?

Forøvrig blir jeg overrasket over hvor lista blir lagt når det gjelder å klare seg selv. Jeg har aldri et halvt sekund hatt problemer med å holde min egen husholdning, være selvstendig og klare meg i allskens sosiale situasjoner.

Ble realt overrasket da du skrev dette.

Godt er det da å oppdage at det ikke er så langt til bedring.

''ADL = de daglige aktiviteter ved å drive en husholdning inkl seg selv, og være uten hjelpebehov med det praktiske, med å utføre sosiale aktiviteter uten hjelp.''

Når disse ADL-funksjonene er på plass, er det en av vilkårene for å være i remisjon slik jeg tidligere har skrevet her. Så må du diskutere med din psykiater om dette skyldes bruk av AP eller ikke.

Når du i et tidligere innlegg henviser til mitt utsagn om "elske og arbeide", var det et svar på definisjonen på "frisk".

ADL:

http://ndla.no/nb/node/73710

Skrevet

''ADL = de daglige aktiviteter ved å drive en husholdning inkl seg selv, og være uten hjelpebehov med det praktiske, med å utføre sosiale aktiviteter uten hjelp.''

Når disse ADL-funksjonene er på plass, er det en av vilkårene for å være i remisjon slik jeg tidligere har skrevet her. Så må du diskutere med din psykiater om dette skyldes bruk av AP eller ikke.

Når du i et tidligere innlegg henviser til mitt utsagn om "elske og arbeide", var det et svar på definisjonen på "frisk".

ADL:

http://ndla.no/nb/node/73710

Takk.

Ha en god dag :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...