Gå til innhold

Antidepresive medisiner NHD.

Anbefalte innlegg

Olav Femte
Skrevet

Nyhetene>Lørdag klokka 07:50 på nrk 1. Lørdag.

Nyhet:

Aldri før har verden brukt så mye antidepresive medisiner - SSRI, SNRI.

Menneskene på jorden har blitt "flat".

Videoannonse
Annonse
Olav Femte
Skrevet

Bare i Norge bruker 300 000 lykkepiller

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg vet at du heller vil at folk skal bruke benzo.

Her er vi uenige.

Skrevet

Jeg står på to antidepressiver og jeg er glad for at disse medisinene finnes. Jeg er ikke flat i det hele tatt. Det eneste som skjer er at jeg ikke går så langt ned som jeg gjorde før. Jeg er like lykkelig, ulykkelig, redd, nervøs, ivrig og kreativ som før.

Gjest Remlow
Skrevet

Man kan se det fra et annet perspektiv også:

At idag får mange flere hjelp mot depresjon enn tidligere.

Og det er vel en bra ting?

Gjest Nerda
Skrevet

Hmf... Slike artikler gjør meg både frustrert og provosert, fordi de er dårlig nyansert. Overskrifta kommer med en krass påstand (typen mer til skade enn gagn) uten at artikkelen støtter denne direkte. Betegnelsen lykkepiller er også utrolig usakelig synes jeg. Ingen blir "lykkelige" av de pillene. I tilfelle handler nok denne lykken mer om det å sette pris på at man blir bedre av depresjon og angstplager.

At det foreskrives uhensiktsmessig i en god del tilfeller tviler jeg ikke på, men jeg synes media stiller oss som trenger slike medisiner i et dårlig lys. Dette er fordomsskapende! Hva er verst? Noen bivirkninger eller ødelagt livskvalitet fordi man faktisk er sjuk? Blodtrykksmedisiner har også temmelig sjenerende bivirkninger for en del.

Benzo mener jeg ikke noen bør ta fast med mindre det faktisk er et medisinsk grunnlag for det (epilepsi f.eks.)

Gjest fruitcake
Skrevet

Før da jeg var avhengig av benzopreparater var jeg enig med deg. Nå er jeg veldig glad jeg er kvitt dem. :) SSRI er nok også vanedannende på sin måte, men langtifra slik som benzopreparater. Hadde abstinenser i mange måneder etter at jeg sluttet.

Skrevet

Hmf... Slike artikler gjør meg både frustrert og provosert, fordi de er dårlig nyansert. Overskrifta kommer med en krass påstand (typen mer til skade enn gagn) uten at artikkelen støtter denne direkte. Betegnelsen lykkepiller er også utrolig usakelig synes jeg. Ingen blir "lykkelige" av de pillene. I tilfelle handler nok denne lykken mer om det å sette pris på at man blir bedre av depresjon og angstplager.

At det foreskrives uhensiktsmessig i en god del tilfeller tviler jeg ikke på, men jeg synes media stiller oss som trenger slike medisiner i et dårlig lys. Dette er fordomsskapende! Hva er verst? Noen bivirkninger eller ødelagt livskvalitet fordi man faktisk er sjuk? Blodtrykksmedisiner har også temmelig sjenerende bivirkninger for en del.

Benzo mener jeg ikke noen bør ta fast med mindre det faktisk er et medisinsk grunnlag for det (epilepsi f.eks.)

Fullstendig enig med deg, Nerda. Jeg blir temmelig provosert av slike oppslag selv. Hva vet de om hva en alvorlig depresjon og/eller angstlidelser kan gjøre med et menneske .. ? Og at det ikke alltid er slik at disse lidelsene kommer som følge av en ytre hendelse.

Når skal det egentlig aksepteres at depresjon også kan være en "fysisk sykdom" på linje med diabetes ..? Og at det kalles "lykkepiller" - det er en stor skam. Det som skjer når et AD fungerer er at man blir seg SELV - hverken mer eller mindre. Har man et råttent liv med dårlige sosiale relasjoner vil ikke en pille ordne dette.

Og bivirkninger, argh! Alle som tar et hvilket som helst legemiddel kan få bivirkninger. SSRI er intet unntak, men heller ikke spesielt mye verre enn de fleste andre legemidler. De som surver og klager over litt kvalme, hodepine osv. burde ALDRI fått utskrevet SSRI i utgangspunktet. Dette gjelder naturligvis ikke de som virkelig er uheldig og får kraftige bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...