Gå til innhold

Skader etter bruk av AD?? NHD/andre

Anbefalte innlegg

Gjest rastløs og søvnløs
Skrevet

Har nettopp sett på nyhetene at man nå går ut og advarer mot bruk av AD. Jeg har jo gått på Tolvon i årevis, for å få sove skikkelig. Jeg har sluttet i samarbeid med psykolog, fordi jeg ikke fikk sove lenger selv om jeg tok Tolvon, og fordi jeg fikk mistanke om uakseptable bivirkninger, som veldig skremmende hjertebank/hjerteflimmer. Og ganske riktig hjertesymptomene forsvant når jeg seponerte. Ingen tvil om sammenhengen mellom tolvon og hjerteproblemene. Det står faktisk under bivirkninger i pakningsvedlegget og. Hurtigpuls...

Jeg avsluttet bruken samtidig som jeg var i krise. Mitt langvarige samboerforhold var i ferd med å gå til helvete. Ble kvalm bare jeg hørte stemmen til exen tilslutt, og flyttet ut i vinter.

Men, bruddet var ikke bare bare og jeg har vært i en slags personlig krise både før, under, og nå etter bruddet. Jeg er ikke deprimert, mer manisk. Hektisk og hvileløs og klarer ikke å finne roen slik at jeg sover normalt. Så jeg bruker Imovane, Vallergan og Sobril om hverandre, noe fastlegen er godt kjent med, og skriver ut..

Nå ser jeg på nyhetene at antidepressiva kan gi ettervikninger som rastløshet og angst. Har ikke mye angst jeg da, er ikke redd. Men har mye indre uro. Det må skje noe hele tiden, og jeg søker spenning, som jeg ikke tåler, for da får jeg ihvertfall ikke sove. Dette begynner å bli ett problem!

Jeg trodde denne villskapen min var en ikke helt uvanlig følge av samlivsbruddet, og at livet mitt er uavklart. Jeg har fallt ut av arbeidslivet, bor i en midlertidig utleieleilighet, og er enslig(uten å ha særlig sansen for akkurat det). Denne tilstanden min, at jeg er så rastløs, hektisk og søvnløs, gjør jo at jeg ikke føler meg klar for arbeidslivet. Takler jo ikke press nå. Er redd jeg hadde blitt sykemeldt etter en uke.

Hva skal man tro her? Hva er hva? Er det krisen min som gjør meg sånn, eller er dette ettervirkninger etter langvarig bruk av tolvon og også efexor(for noen år siden) Og er det noe jeg kan foreta meg for å få en slutt på dette her, og komme meg videre i livet mitt?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er selektiv publisering. Det finnes hundrevis av studier som viser det motsatte. Desverre er det slik studier som får omtale i tabloidpressen.

Da det ble nevnt at AD forhindrer ca 200 suicid per år i Sverige, kom det et lite oppslag på 6x6 cm nederst på en side i VG og selvsagt uten noen stor overskrift.

Gjest rastløs og søvnløs
Skrevet

Dette er selektiv publisering. Det finnes hundrevis av studier som viser det motsatte. Desverre er det slik studier som får omtale i tabloidpressen.

Da det ble nevnt at AD forhindrer ca 200 suicid per år i Sverige, kom det et lite oppslag på 6x6 cm nederst på en side i VG og selvsagt uten noen stor overskrift.

Men resten av problemstillingen da? Har du noen kommentar til den(?), og hva jeg eventuelt kan foreta meg for å komme ut av denne tilstanden jeg befinner meg i?

Jeg skjønner at det blir for enkelt å bare skylde på tidligere pillebruk?

Gjest Zyprexus
Skrevet

Overasker meg ikke. Tabletter kan gjøre utrolig mye vondt, noe leger ikke vil innrømme. Leger tror ofte det er sykdommen som gjør det, men så er det bivirkninger av medisinene og det blir enda mer medisin. Håpløst.

Nei, medisin er noe dritt!

Skrevet

Men resten av problemstillingen da? Har du noen kommentar til den(?), og hva jeg eventuelt kan foreta meg for å komme ut av denne tilstanden jeg befinner meg i?

Jeg skjønner at det blir for enkelt å bare skylde på tidligere pillebruk?

Anbefaler to ting:

1. Arbeid. Gir fast døgnrytme og noe annet å tenke på.

2. Utredning for bipolar lidelse (hos en som kan noe om det).

Gjest Pilka
Skrevet

Det finnes mange studier om AD som beviser både det ene og det andre. Problemstillingen er om leger er for raske å skrive ut resept på tross av bivirkninger.

Hvorvidt 200 selvmord ble forhindret i Sverige har ikke noe med å gjøre om jeg bør ta antidepressiva eller ikke. Jeg er ikke suicidal og har aldri vært, og jeg har en del bivirkninger. Da kommer de som sier 'ja, men du kan bli suicidal hvis du ikke tar medisinene' , og de stemmene er skremmende.

Jeg har tenkt å kvitte meg med disse medisinene for å se hva som skjer. Min privat erfaring må være det viktigste.

En av grunnene til at jeg slutter er at jeg har opplevd stor arroganse fra psykiatere (deg inkludert på dol), og siden de ikke hører på meg som pasient har jeg neppe grunn til å tro på alt som de sier.

Skrevet

Overasker meg ikke. Tabletter kan gjøre utrolig mye vondt, noe leger ikke vil innrømme. Leger tror ofte det er sykdommen som gjør det, men så er det bivirkninger av medisinene og det blir enda mer medisin. Håpløst.

''Nei, medisin er noe dritt!''

Virkelig?!? Dette er jo en verdenssensasjon som bør publiseres snarest! :-/

Gretten hilsen fra

Skrevet

Det finnes mange studier om AD som beviser både det ene og det andre. Problemstillingen er om leger er for raske å skrive ut resept på tross av bivirkninger.

Hvorvidt 200 selvmord ble forhindret i Sverige har ikke noe med å gjøre om jeg bør ta antidepressiva eller ikke. Jeg er ikke suicidal og har aldri vært, og jeg har en del bivirkninger. Da kommer de som sier 'ja, men du kan bli suicidal hvis du ikke tar medisinene' , og de stemmene er skremmende.

Jeg har tenkt å kvitte meg med disse medisinene for å se hva som skjer. Min privat erfaring må være det viktigste.

En av grunnene til at jeg slutter er at jeg har opplevd stor arroganse fra psykiatere (deg inkludert på dol), og siden de ikke hører på meg som pasient har jeg neppe grunn til å tro på alt som de sier.

''Min privat erfaring må være det viktigste''

Det er helt korrekt når det gjelder behandlingen av akkurat deg :-)

Dessuten er jeg helt enig med deg i at du ikke skal ta medisiner for min eller noen annen psykiater sin del.

Gjest Pilka
Skrevet

''Nei, medisin er noe dritt!''

Virkelig?!? Dette er jo en verdenssensasjon som bør publiseres snarest! :-/

Gretten hilsen fra

Medisin hjelper, men det kan bli for mye.

I det hele er jeg glad at det finnes medisiner;-)

Tenk på alle de som døde av tuberkulose før i tiden fordi det ikke fantes medisiner.

Gjest Pilka
Skrevet

''Min privat erfaring må være det viktigste''

Det er helt korrekt når det gjelder behandlingen av akkurat deg :-)

Dessuten er jeg helt enig med deg i at du ikke skal ta medisiner for min eller noen annen psykiater sin del.

Jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg om noen andre enn meg selv, og mine barn før de ble myndige.

Det er for drøyt å bli tilbudt plass på psykiatrisk sykehus på grunn av medisinering fra norsk fastlege. Den bivirkningen sitter så fast at jeg greier ikke mer. Hvor har psykiatere det fra at de ikke trenger noen diagnose annen enn medisiner? Denne kollegaen din har du forsvart.

Skrevet

Medisin hjelper, men det kan bli for mye.

I det hele er jeg glad at det finnes medisiner;-)

Tenk på alle de som døde av tuberkulose før i tiden fordi det ikke fantes medisiner.

''Medisin hjelper, men det kan bli for mye.''

Det kan det sikkert, det er vel ikke vanskelig å dokumentere svakheter mtp dette.

''I det hele er jeg glad at det finnes medisiner;-)''

Det var i grunnen poenget mitt også. Legestanden og legemiddelindustrien har nok sine svin på skogen og feilmedisinering oppstår, men i all hovedsak får et utall mennesker verden over et (bedre) liv ved hjelp av medisiner og vaksiner.

''Tenk på alle de som døde av tuberkulose før i tiden fordi det ikke fantes medisiner.''

Vi trenger ikke gå langt tilbake i tid... På verdensbasis tør jeg påstå at mangel på medisin er et større problem enn det motsatte.

Gjest Høstløv
Skrevet

Jeg er glad det finnes medisiner, jeg. Det er alltid en avveiing om en skal bruke medisiner eller ei.

For de som er mot medisiner er som oftest de som ikke trenger medisinsk behandling. Heldige de, for det må jo være de friske personer.

Gjest bølger
Skrevet

Det er det jeg synes er så vanskelig. Vet ikke om det er bivirkninger eller psykdommen når jeg blir dårlig.

Men jeg tror ikke det er så enkelt at alle kan slutte med medisiner. Det er nok en del som har det bedre med medisiner enn uten, selv om det følger med bivirkninger.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Psykologen min er utroooolig skeptisk til all medisinbruk og mener det kan være skadelig samtidig som hun mener det ikke har noen effekt, eller ihvertfall minimal effekt.

Personlig har jeg brukt veldig, veldig mange typer antidepressiva og antipsykotiske medisiner, kombinert med benzo og i perioder sovemedisin. Masse medisiner.

I mange, mange år. Jeg har nå sluttet og har ingen symptomer på at jeg har brukt de. Litt seponeringssymptomer, men det ga seg.

Uroen og depresjonen ga seg ikke, hadde dette både med og uten medisiner, men har nå begynt med medisin mot bipolar lidelse. Jeg har nå ikke tatt en eneste vival på 2,5 mnd og er også i ferd med å slutte med sovemedisin.

Det jeg merker aller best nå er fravær av en usigelig slitenhet og tretthet so jeg har hatt siden jeg har vært ung. Veldig godt .-)

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Psykologen min er utroooolig skeptisk til all medisinbruk og mener det kan være skadelig samtidig som hun mener det ikke har noen effekt, eller ihvertfall minimal effekt.

Personlig har jeg brukt veldig, veldig mange typer antidepressiva og antipsykotiske medisiner, kombinert med benzo og i perioder sovemedisin. Masse medisiner.

I mange, mange år. Jeg har nå sluttet og har ingen symptomer på at jeg har brukt de. Litt seponeringssymptomer, men det ga seg.

Uroen og depresjonen ga seg ikke, hadde dette både med og uten medisiner, men har nå begynt med medisin mot bipolar lidelse. Jeg har nå ikke tatt en eneste vival på 2,5 mnd og er også i ferd med å slutte med sovemedisin.

Det jeg merker aller best nå er fravær av en usigelig slitenhet og tretthet so jeg har hatt siden jeg har vært ung. Veldig godt .-)

Tretthet siden du var ung skriver du, er det da tretthet som følge av medisinene du har tatt?

Eller den nye medisinen som gjør deg mer våken enn om du ikke skulle ha tatt noen medisiner?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Tretthet siden du var ung skriver du, er det da tretthet som følge av medisinene du har tatt?

Eller den nye medisinen som gjør deg mer våken enn om du ikke skulle ha tatt noen medisiner?

Jeg har vært trett uten medisiner og med medisiner.

Det er først nå når jeg har begynt med Lamictal mot bipolar lidelse at slitenheten har gitt seg :-)

Gjest Pilka
Skrevet

''Psykologen min er utroooolig skeptisk til all medisinbruk og mener det kan være skadelig samtidig som hun mener det ikke har noen effekt, eller ihvertfall minimal effekt.''

Det er hun ikke alene om, men ifølge den spydige psykiateren på dol så vet de ikke hva de snakker om.

Jeg er i ferd med å kutte ut alle medisiner og så langt ser det ut til bare å være positiv for alt annet enn medisinindustrien.

Jeg har ikke bipolar lidelse, og har aldri hatt. Ikke er jeg suicidal og har aldri vært. Det er flere fagpersoner som mener at jeg er i den gruppen som absolutt ikke bør ta AD og jeg tar sjansen på å høre på dem.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Jeg har vært trett uten medisiner og med medisiner.

Det er først nå når jeg har begynt med Lamictal mot bipolar lidelse at slitenheten har gitt seg :-)

Interessant! Hva er det lamictalen gjør som gjør at det blir sånn? rent kjemisk altså

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Interessant! Hva er det lamictalen gjør som gjør at det blir sånn? rent kjemisk altså

Aner ikke hva Lamictal gjør kjemisk sett, bare at preparatet er stemningsstabiliserende.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Psykologen min er utroooolig skeptisk til all medisinbruk og mener det kan være skadelig samtidig som hun mener det ikke har noen effekt, eller ihvertfall minimal effekt.''

Det er hun ikke alene om, men ifølge den spydige psykiateren på dol så vet de ikke hva de snakker om.

Jeg er i ferd med å kutte ut alle medisiner og så langt ser det ut til bare å være positiv for alt annet enn medisinindustrien.

Jeg har ikke bipolar lidelse, og har aldri hatt. Ikke er jeg suicidal og har aldri vært. Det er flere fagpersoner som mener at jeg er i den gruppen som absolutt ikke bør ta AD og jeg tar sjansen på å høre på dem.

Men pga av hvilken diagnose er du medisinert da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...