Gå til innhold

NHD

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Ser du ned på mødre som skader seg?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på noen som skader seg.

Gjest bølger
Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på noen som skader seg.

Ok. Takk for svar. Jeg har bare gått å tenkt endel på det du tidligere svarte meg om at psykisk sykdom hos foreldre øker risiko for det samme hos barna. Jeg skal jo være den fornuftige og sterke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok. Takk for svar. Jeg har bare gått å tenkt endel på det du tidligere svarte meg om at psykisk sykdom hos foreldre øker risiko for det samme hos barna. Jeg skal jo være den fornuftige og sterke.

Det er svært viktig å skille mellom årsak og skyld.

Foreldres alvorlige sykdom kan være en medårsak til barns senere psykiske problemer. På gruppenivå har sannsynligvis barn som her mistet en forelder i kreft dårligere psykisk helse enn de som har friske foreldre.

Skyld - skyld forutsetter at en hadde valgmuligheter. Har du valgt å få psykisk sykdom? Jeg er sikker på at svaret er nei.

Hvordan en håndterer sykdommen er derimot et valg. Du velger å skjerme dine barn. Det er bra. Du velger å la deg behandle. Det er bra.

Det hender at personer skriver inn på dette forum om familemedlemmer som er psykisk syke og som velger å ikke søke hjelp. Disse har altså et valg, og da har de i noen grad skyld i de påkjenninger de påfører familien.

Håper dette var forståelig.

Gjest bølger
Skrevet

Det er svært viktig å skille mellom årsak og skyld.

Foreldres alvorlige sykdom kan være en medårsak til barns senere psykiske problemer. På gruppenivå har sannsynligvis barn som her mistet en forelder i kreft dårligere psykisk helse enn de som har friske foreldre.

Skyld - skyld forutsetter at en hadde valgmuligheter. Har du valgt å få psykisk sykdom? Jeg er sikker på at svaret er nei.

Hvordan en håndterer sykdommen er derimot et valg. Du velger å skjerme dine barn. Det er bra. Du velger å la deg behandle. Det er bra.

Det hender at personer skriver inn på dette forum om familemedlemmer som er psykisk syke og som velger å ikke søke hjelp. Disse har altså et valg, og da har de i noen grad skyld i de påkjenninger de påfører familien.

Håper dette var forståelig.

Takk for et godt forklart svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...