Gå til innhold

Hjerneslag

Anbefalte innlegg

Gjest jente2526
Skrevet

Hei. Min mor ble rammet av hjerneslag og mistet taleevnen og fikk svekket følelse på venstre side. 3 mnd etter kom hun hjem og er allerede tilbake 10% i jobb. Talen kom raskt og venste siden fungerer nå nesten helt fint. Utad ser det nesten ikke ut som om hun har vert syk,men vi merker det. Hun har vert utrolig flink med trening og har virkelig stått på. Det jeg lurer på er litt vanskelig å forklare....hun har alltid vert et meget positivt menneske som aldri kaver seg opp for noe,men nå etter slaget blir hun lett sint,tar seg lett nær av ting,ser negativt på det meste,har lett for å "angripe" verbalt og er blitt mer likegyldig. Jeg vet at hun lett blir frustrert fordi alt er mer vanskelig nå,men er dette noe som vil gå over med tiden....bør vi få ho til å snakke med noen? Vet ikke hvordan jeg bør gå fram eller hva jeg bør gjøre.....redd for at hun skal bli deprimert. Mamma er eit utrolig fantastisk menneske og eg ønsker berre å hjelpe hun,men uten å såre hun på noen som helst måte. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes at det bør utredes nærmere. Det kan virke som en personlighetsendring. Den _kan_ skyldes at slaget har rammet deler av hjernen som styrer emosjoner.

Har hun prøvd SSRI?

Gjest germinate
Skrevet

Jeg synes at det bør utredes nærmere. Det kan virke som en personlighetsendring. Den _kan_ skyldes at slaget har rammet deler av hjernen som styrer emosjoner.

Har hun prøvd SSRI?

Hvilken side av hjernen er det som styrer emosjoner?

Skrevet

Hvilken side av hjernen er det som styrer emosjoner?

Det er ikke en spesiell side. Det er ulike sentra som kan ligge på begge sider.

Det er mulig å google kart over hjernen og samtidig får oversikt over funksjoner i de ulike områder.

Gjest germinate
Skrevet

Det er ikke en spesiell side. Det er ulike sentra som kan ligge på begge sider.

Det er mulig å google kart over hjernen og samtidig får oversikt over funksjoner i de ulike områder.

''Det er mulig å google kart over hjernen og samtidig får oversikt over funksjoner i de ulike områder.''

Det har jeg gjort.

Jeg spurte fordi jeg ikke har noen som helst peiling på hva som er hva i hjernen og hvordan det fungerer osv. Derfor spurte jeg for å kanskje få et enkelt svar på det.

Beklager at jeg spurte.

Skrevet

''Det er mulig å google kart over hjernen og samtidig får oversikt over funksjoner i de ulike områder.''

Det har jeg gjort.

Jeg spurte fordi jeg ikke har noen som helst peiling på hva som er hva i hjernen og hvordan det fungerer osv. Derfor spurte jeg for å kanskje få et enkelt svar på det.

Beklager at jeg spurte.

Det enkle svaret om side fikk du.

Siden det ikke er mulig verken å tegne eller legge inn bilder i svaret her på DOL, ble jeg nødt til å henvise deg til Google.

God helg :-)

Skrevet

Det har jeg gjort.

Beklager at jeg spurte.

Dette er et fint sted å starte lesingen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Amygdala

Skrevet

Det enkle svaret om side fikk du.

Siden det ikke er mulig verken å tegne eller legge inn bilder i svaret her på DOL, ble jeg nødt til å henvise deg til Google.

God helg :-)

Interessant! For mange henger jo frykt/angst og depresjon sammen. Men ikke for alle. Lurer på hvordan det har seg..

Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste rart at moren din er frustrert, deprimert o.s.v. Har selv en mor som fikk hjerneslag da hun bare var ungdommen, og fortsatt er langt mer innvalid enn moren din. Antidepressiva kan hjelpe, men samtidig må en tenke på hvor stor påkjenning der er å føle at døden har vært på besøk, alle evner som er tapt, smertene eller savnet...

Gjest germinate
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen hennes, om du har mulighet til det.

Gode tanker til deg fra

Gjest germinate
Skrevet

Hei, du har fått et svar fra meg idag kl 10:33 som ikke skulle til deg men til en annen. Bare slik at du vet om det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...