Gå til innhold

Hva bør man gjøre om man er deprimert?

Anbefalte innlegg

Gjest solution
Skrevet

Jeg er en mann på 41 år som har begynt å kjenne på ulike symptomer på at jeg kan være deprimert.

Da lurer jeg på om medisiner er den rette veien å gå, eller bør jeg vurdere andre ting før jeg tyr til antidepressiva?

Det kan nevnes at jeg trener regelmessig.

Jeg har også tenkt på å kontakte psykolog for å finne ut om det er livvssituasjonen jeg er i som jeg bør gjøre noe med.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Trening og jevn døgnrytme er bra.

Om du har særlige konflikter/ vansker i livet, kan samtaler være svært bra.

Har depresjonen "bare kommet" uten noen åpenbar grunn, er medisiner vanligvis nødvendig.

ThessiSofi
Skrevet

Hei,

jeg selv har slitt en del med depresjon, og råder deg til at medisin er ingen løsning på problemene dine. Det handler om å komme til bunns om hvorfor du er deprimert, hva som ligger bak depresjonen du har.

Alle kan være deprimert, men at man lider av sykdommen depressiv lidelse er noe man ikke kan avgjøre selv, dette må man få bekreftet hos en lege/sosionom evt.

Jeg var veldig langt nede med min depresjon, jeg hadde skrevet selvmordbrev og var nære med å ta mitt eget liv, men et sted i hjertet mitt sa nei til meg. Det hjalp meg veldig mye å snakke med en sosionom hos BUP (jeg er bare 17 år) om mine problemer, og etterhvert som vi fikk orden på hva som lå bak mine depresjoner og jeg fikk åpnet øynene, så ble alt mye bedre. Han ga meg utfordringer som angsten min fryktet sterkt, men dette hjalp meg også til å bli et bedre menneske uten depresjon. Den dag i dag seg jeg lyst på livet, og alt er helt fint. Min konklusjon er at du bør snakke med noen, komme til bunns av saken og stå fjes til fjes med fryktene du evt. har. Medisin er ingen løsning vil jeg si.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hei,

jeg selv har slitt en del med depresjon, og råder deg til at medisin er ingen løsning på problemene dine. Det handler om å komme til bunns om hvorfor du er deprimert, hva som ligger bak depresjonen du har.

Alle kan være deprimert, men at man lider av sykdommen depressiv lidelse er noe man ikke kan avgjøre selv, dette må man få bekreftet hos en lege/sosionom evt.

Jeg var veldig langt nede med min depresjon, jeg hadde skrevet selvmordbrev og var nære med å ta mitt eget liv, men et sted i hjertet mitt sa nei til meg. Det hjalp meg veldig mye å snakke med en sosionom hos BUP (jeg er bare 17 år) om mine problemer, og etterhvert som vi fikk orden på hva som lå bak mine depresjoner og jeg fikk åpnet øynene, så ble alt mye bedre. Han ga meg utfordringer som angsten min fryktet sterkt, men dette hjalp meg også til å bli et bedre menneske uten depresjon. Den dag i dag seg jeg lyst på livet, og alt er helt fint. Min konklusjon er at du bør snakke med noen, komme til bunns av saken og stå fjes til fjes med fryktene du evt. har. Medisin er ingen løsning vil jeg si.

Du er en klok 17-åring, ThessiSofi! Støtter innlegget ditt. Ta problemene ved roten. Klart, kan bli kvitt det med medisiner, men det beste er å fjerne grunnen til det, ikke bare dekke over problemene.

Skrevet

Du er en klok 17-åring, ThessiSofi! Støtter innlegget ditt. Ta problemene ved roten. Klart, kan bli kvitt det med medisiner, men det beste er å fjerne grunnen til det, ikke bare dekke over problemene.

Det er ikke slik at det nødvendigvis må være en ytre årsak til en depresjon. Hvis depresjonen kommer uten at man kan finne en årsak, er det som NHD skriver mest riktig å starte på medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...