Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennomgår et sant h****** for tiden med sterk angst, depersonalisring og depresjon. Vært gjennom dette før og er fast bestemt på å bli bra igjen.

SSRI anser jeg som nødvendig.

Derimot er min personlige erfaring at en joggetur eller lett fysisk aktivitet er LANGT bedre og mer effektivt enn Benzo. Jeg har prøvd begge deler og opplever at kroppen er i stand til å roe seg selv etter en lett treningsøkt.

Mulig jeg kaster ut en brannfakkel her, men benzo er oppskrytt.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er flott at du skriver slike innlegg.

Det er langt mer virkningsfullt når det kommer fra en som har erfart det enn når det refereres fra et tidsskrift.

Skrevet

Støtter deg 100% i det du skriver her. Å komme seg ut i hard aktivitet kan være til svært god hjelp ved angst. Ikke kun her og nå men også som forebygging.

Skrevet

Støtter deg 100% i det du skriver her. Å komme seg ut i hard aktivitet kan være til svært god hjelp ved angst. Ikke kun her og nå men også som forebygging.

Min erfaring er at f.eks Sobril nesten "lammer" musklene, men forverrer depresjonen og håpløsheten. Etter 40 min på mølla mi føler jeg en slags mestring oppi all håpløsheten. Og når jeg får det til midt oppi dette angst/depresjonshelvete kan alle få det til.

Oppfordrer alle til å ta på seg joggeskoene i morgen og traske avgårde. Lover dere en positiv overraskelse når dere setter dere i godstolen etterpå.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke noen erfaring med slike beroligende, men jeg fikk selv beskjed av min psykiater å spille tennsi, etter hver time er jeg gladere på noe vis.

Men siden en mann kjeftet på meg en gang jeg kom 10 min for sent til min time, pga av min mann selvføgelig som har en helt egen tidsoppfatning, ble jeg bekymret/engstelig for redd for å se den sinte mannen igjen. Jeg fikk vondt i magen av den stemmen der.

Så har jeg jogget litt, sånn der at jeg jogger for en god sak, men det en kjedelig å jogge, fryktelig kjedeleig også, nesten så man lurer på hva man er i gang med?

Men trening er fint, men jeg foretrekker å ri. Men jeg blir ikke sliten av det, uansett hva andre mennesker måtte mene man blir, jeg blir ikke sliten i vertfall!

Fint å høre at det hjelper deg slik :) Lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke noen erfaring med slike beroligende, men jeg fikk selv beskjed av min psykiater å spille tennsi, etter hver time er jeg gladere på noe vis.

Men siden en mann kjeftet på meg en gang jeg kom 10 min for sent til min time, pga av min mann selvføgelig som har en helt egen tidsoppfatning, ble jeg bekymret/engstelig for redd for å se den sinte mannen igjen. Jeg fikk vondt i magen av den stemmen der.

Så har jeg jogget litt, sånn der at jeg jogger for en god sak, men det en kjedelig å jogge, fryktelig kjedeleig også, nesten så man lurer på hva man er i gang med?

Men trening er fint, men jeg foretrekker å ri. Men jeg blir ikke sliten av det, uansett hva andre mennesker måtte mene man blir, jeg blir ikke sliten i vertfall!

Tennis er en fantastisk idrett, så hvis du kan begynne å spille tennis igjen, så ville jeg ha gjort det :-) Tennis har et tilleggsmoment som jogging ikke har; for å spille tennis må du være fokusert hele tiden. Øynene dine må følge ballen og dermed er det ikke plass til så mye annet i hodet.

Nå i sommerhalvåret vil du i tillegg til de andre positive momentene med tennis, også få en god dose dagslys hver gang du spiller.

Heldig er den som både har tilgang til en tennisbane og har en rygg som tåler tennis!

Madelenemie
Skrevet

Tennis er en fantastisk idrett, så hvis du kan begynne å spille tennis igjen, så ville jeg ha gjort det :-) Tennis har et tilleggsmoment som jogging ikke har; for å spille tennis må du være fokusert hele tiden. Øynene dine må følge ballen og dermed er det ikke plass til så mye annet i hodet.

Nå i sommerhalvåret vil du i tillegg til de andre positive momentene med tennis, også få en god dose dagslys hver gang du spiller.

Heldig er den som både har tilgang til en tennisbane og har en rygg som tåler tennis!

Hei!

ja der er fantastisk morsomt, jeg elsker den idretten, man får løpt og man har det såpass gøy at man ikke merker at man blir sliten :)

Også er man vel antrukket, det syns jeg også er en fordel.

Skrevet

Aldri tatt noe som helst. Kun en grunn til at jeg har unngått det; trening. :0) Så jeg er hjertens enig med deg.

Sarah Elizabeth
Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke at folk tør å bruke benzo.

Fortsett den gode innsatsen! Du er sterk og flink!

Skrevet

Hei!

''Så har jeg jogget litt, sånn der at jeg jogger for en god sak, men det en kjedelig å jogge, fryktelig kjedeleig også, nesten så man lurer på hva man er i gang med?

''

Herlig kommentar! Jeg har lurt på det samme selv :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Jeg synes det er kjedelig å jogge gatelangs, men herlig å jogge på stier i skogen. Det blir rett og slett noe helt annet :). I tillegg til naturopplevelsene (nyter bådet synet, lyden og lukten av naturen) er det lamgt sunnere for knær og rygg. :)

Men enig i at tennis er morsommere, altså. Ja takk, begge deler :-).

Mammantil3
Skrevet

Hei!

Hehe, så morsomt med hvor ulike vi er! Jeg synes tennis er kjedelig, mye ståing og venting og ikke blir det noe særlig trening av det heller. Jogging, derimot, er jo bare kjempegøy!

Jeg jobber ikke gatelangs (på asfalt), men i skogen hvor jeg kan hoppe litt fra stein til stein, korrigere for stubber og greiner og røtter og få ulikt tempo i ulikt terreng. Jeg ELSKER det! Herlig å kjenne at blodpumpa går, herlig å finne rytmen på beina og hjertet sammen, herlig å få frisk luft, herlig å kjenne at musklene jobber! :-)

Jeg kunne skrive leeeeeenge om jogging. ;-)

Madelenemie
Skrevet

Hehe, så morsomt med hvor ulike vi er! Jeg synes tennis er kjedelig, mye ståing og venting og ikke blir det noe særlig trening av det heller. Jogging, derimot, er jo bare kjempegøy!

Jeg jobber ikke gatelangs (på asfalt), men i skogen hvor jeg kan hoppe litt fra stein til stein, korrigere for stubber og greiner og røtter og få ulikt tempo i ulikt terreng. Jeg ELSKER det! Herlig å kjenne at blodpumpa går, herlig å finne rytmen på beina og hjertet sammen, herlig å få frisk luft, herlig å kjenne at musklene jobber! :-)

Hei!

Det er da ikke noe ståing og venting i tennis??

Etter eks antall sett er man så sliten at man nesten blir irritert over At det er så gøy at man ikke stopper før.

Hva jobber du med?

Jeg liker selv å jobbe i skogen, jeg hopper da fra stein til stein i min glede over bare å være i skogen:)

Jeg leter etter sjeldne /nye arter :)

Skrevet

'' Jeg synes tennis er kjedelig, mye ståing og venting og ikke blir det noe særlig trening av det heller''

Hvis man kun konkurrerer og ikke trener, så er jeg enig med deg i dette. Men da jeg trente tennis, så brukte vi mesteparten av treningstiden på lange ballvekslinger med god kontroll og jeg fikk ekstremt god utholdenhet av denne treningen. Ble testet, men husker ikke verdiene lenger, men de lå på nivå med langrennsløperes.

Mammantil3
Skrevet

'' Jeg synes tennis er kjedelig, mye ståing og venting og ikke blir det noe særlig trening av det heller''

Hvis man kun konkurrerer og ikke trener, så er jeg enig med deg i dette. Men da jeg trente tennis, så brukte vi mesteparten av treningstiden på lange ballvekslinger med god kontroll og jeg fikk ekstremt god utholdenhet av denne treningen. Ble testet, men husker ikke verdiene lenger, men de lå på nivå med langrennsløperes.

Har bare spilt tennis for gøy, med venner, og ikke trent tennis aktivt. Sikkert derfor jeg ikke har den store treningseffekten av det. :-)

Jeg er helt sikker på at man blir i god form uansett hva man trener om man trener riktig. :-)

(Mente overhode ikke å "disse" tennis, altså, var vel mer et forsvar av jogging. :-))

Mammantil3
Skrevet

Hei!

Det er da ikke noe ståing og venting i tennis??

Etter eks antall sett er man så sliten at man nesten blir irritert over At det er så gøy at man ikke stopper før.

Hva jobber du med?

Jeg liker selv å jobbe i skogen, jeg hopper da fra stein til stein i min glede over bare å være i skogen:)

Jeg leter etter sjeldne /nye arter :)

Jo, det blir endel ståing og venting når jeg spiller tennis med mine venner, men vi spiller jo bare for gøy og trener ikke sånn "på ordentlig". :-) Jeg er helt sikker på at to jevngode spillere blir både slitne og får trening ut av tennisspilling, poenget mitt var bare at vi mennesker har ulike preferanser og liker ulike ting. :-)

Madelenemie
Skrevet

Jo, det blir endel ståing og venting når jeg spiller tennis med mine venner, men vi spiller jo bare for gøy og trener ikke sånn "på ordentlig". :-) Jeg er helt sikker på at to jevngode spillere blir både slitne og får trening ut av tennisspilling, poenget mitt var bare at vi mennesker har ulike preferanser og liker ulike ting. :-)

Hei!

Okey, :)

Ha en god dag

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...