Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

Gjest Angstjente
Skrevet

Jeg fikk en sønn for 5 mnd siden, en uke etter fødsel fikk jeg et kraftig angstanfall. Jeg hadde aldri hatt slikt før, og visste ikke hva det var. Ble selvsagt redd og trodde jeg skulle dø, hadde blodpropp..Etter dette fikk jeg noen nye anfall, og jeg visste enda ikke hva de kom av. Jeg var redd hele tiden, og til slutt ble jeg redd for å være alene. Er veldig redd for dette enda, og har ikke vert alene hjemme en hel dag etter dette. Jeg er redd for å dø hjemme alene, og at ingen kan prøve å redde meg. Er også redd for å falle om og bli bevisstløs, spesielt mens jeg bærer sønnen min. Det har blitt så gale at jeg ikke tørr å ha på elektronisk utstyr, for jeg tror at jeg skal dø og vi brenner inne begge to. Dette er veldig slitsomt! Er også redd for å få hjerteinfarkt og dø av dette mens vi er alene. Har mye angstymptomer i hverdagen, som anspenthet, svimmelhet, indre uro, mye redsel osv. Ska til psykolog om en uke, men har også hjelp av en rådgiver innen angst. Jeg lurer da på om du har noe betryggende å komme med innen det jeg er redd for? Hva må til for å bli bevisstløs, hvordan kjenner jeg om det er angst eller noe farlig med hjertet? Får jeg tid til å legge fra meg sønnen min om jeg skulle merke noe? Får jeg tid til å ringe noen? Og er det normalt å kunne besvime eller bli bevisstløs mens man kjører bil? Kan man stoppe langs veien før den tid? Som du sikkert ser, er det mye som uroer meg. For meg hjelper det å få bekreftet at sjansen for at noe skal skje er usannsynlig, og evnt hvorfor. Hilsen jente 21 år, ikke røyker, tynn og i fin form.

Videoannonse
Annonse
Gjest germinate
Skrevet

Huff, jeg fikk vondt av deg da jeg leste innlegget ditt..

Jeg håper at du får faglig svar på det. Hvis ikke vil jeg på det sterkeste råde deg til å kontakte fastlegen din og stille han/henne spørsmålene du lurer på hva somatikk-spørsmålene dine gjelder. Han/hun vil kunne gi deg kvalifisert svar på disse, og forhåpentligvis hjelpe deg litt på vei med det.

Jeg skjønner du har det vondt.

Jeg ønsker deg all mulig lykke til.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har sannsynligvis fått sykdommen panikklidelse. Før denne diagnosen settes endelig, hører det med en somatisk/kroppslig utredning for å utelukke andre årsaker. Du må derfor snakke med fastlegen din.

Panikkanfall er ikke farlige, men særdeles ubehagelige og skremmende. Alle de ting du frykter, kommer ikke til å skje.

Behandlingen er kombinert. Tabletter av typen SSRI stopper nye angstanfall, mens psykologisk behandling i form av kognitiv terapi tar bort den medfølgende angsten du har fått.

Lykke til :-)

Gjest Nerda
Skrevet

Huff, leit at du sliter sånn!

Jeg vet åssen det kan være. Bare tenkte å anbefale deg boka Trange rom og åpne plasser, Torkil Berge. Den forklarer veldig godt hva som skjer både i kroppen og tankene, samt en del inputs på hvordan man kan jobbe. Jeg hadde stor nytte av den i påvente av terapi i sin tid.

Håper du får effektiv hjelp etter hvert, for slik skal du ikke ha det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...