Gå til innhold

Hvorfor tar ikke pasienten medisinene

Anbefalte innlegg

Gjest Nå er jeg fortvilet
Skrevet

Du skrev at ''' Det å ha redusert hukommelse slik som jeg har, som følge av medisinene, skaper mye usikkerhet. ''

Jeg foreslår igjen at du analyserer den slutningen du her gjør (det er ikke leddet "skaper mye usikkerhet" det er en logisk feil ved).

Beklager igjen. Jeg har lest setningen om igjen og om igjen med forstår fortsatt ikke hva du mener.

Jeg kan ikke se noen logisk brist.

Du ber meg lete etter den. Det er kanskje greiest at du forteller meg hva det er som er feilslutningen heller en at jeg skal gjette meg frem til det du mener er feil.

Sorry - I'm thick...

Videoannonse
Annonse
Gjest bølger
Skrevet

Det var virkelig godt å høre! Flott at det kan gå den veien. Var det antipsykotikum i ditt tilfelle, hvis du ønsker å svare på det?

Det var en håpefull opplysning du delte der.

Det var ikke AP, men lamictal.

NHD har flere ganger skrevet at det er stor forskjell på en liten dose AP enn ingenting, så du kan jo diskutere med behandleren om du kan redusere, eller event. endre medisinen.

Skrevet

Det skal jeg si deg: Jeg er tung i hodet mye av dagen. Tankelinjene er oppstykket og fragmentariske og jeg er stinn i hodet. Jeg klarer ikke å følge ressonementer, ja bare det å skrive her inne på dol nå er en slitsom utfordring. Jeg må klippe inn spørsmål og svar i et word-format fordi jeg ikke klarer å huske hva vi snakker om. Jeg har hang-over hver morgen og jeg trenger enormt mye hvile av hode i løpet av dagen.

Når jeg våkner tar det lang tid for jeg klarer å fokusere. Jeg kjenner en slags smak i hodet som er fremmed, og som jeg ikke hadde før jeg tok medisinene, og som har blitt borte de få gangene jeg har vært uten medisiner.

Rent logisk har du ingen mulighet til å vite at det er medisinene som skaper disse problemene. Hvordan kan du vite at det ikke er psykoselidelsen, eller at noen har forgiftet deg gjennom maten, eller at du ikke tåler stråling fra mobiltelefonen, eller at du bor i en bolig med stråling fra grunnen, eller at du har en eller annen uoppdaget sykdom, eller at det er den store mengden storker i Danmark eller lamaer i Norge som skaper de plagene du mener skyldes medikamentene?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Takk for svar igjen!

Jeg merker en stinnhet i hodet, et indre trykk og en slags kjemisk smak. Men det er nå en side av saken, som jeg kanskje skulle klare å leve med.

Det riktig store problemet, og som jeg faktisk har fått gehør for i faglige kretser, er at de kognitive funksjoner kan påvirkes av psykofarmaka. For mitt vedkommende gjelder dette særlig hukommelse og evnen til å bevare oppmerksomhet samt å opprettholde fokus. Dette er ting jeg sliter mye med og som jeg er helt overbevist om at har med medisineringen å gjøre. Synd men sant.

Hadde det ikke vært for disse alvorlige og hemmende konsekvensene så hadde jeg ikke hatt motforestillinger. Jeg liker ikke å opponere slik som nå, men nå har det gått så langt at jeg må kjempe for forståelse og gehør.

Ok, takk for tankevekkende innlegg.

Skrevet

Beklager igjen. Jeg har lest setningen om igjen og om igjen med forstår fortsatt ikke hva du mener.

Jeg kan ikke se noen logisk brist.

Du ber meg lete etter den. Det er kanskje greiest at du forteller meg hva det er som er feilslutningen heller en at jeg skal gjette meg frem til det du mener er feil.

Sorry - I'm thick...

Det at du både tar medikamenter _og_ føler deg i dårlig form, innebærer ikke at medikamentene trenger å forårsake den dårlige formen.

Hvordan får du ditt resonnement til å henge sammen logisk?

Skrevet

''Du har mulighet til å være med på å regulere dosen (og medikamentet) og dersom dette har pågått over lang tid, hvorfor har dere ikke sett hvordan du fungerer uten eller med en noe redusert dose?''

Godt spørsmål.

Jeg føler ikke at jeg når helt frem med de tankene jeg har om saken. Jeg har prøvd perioder uten, men da har det oppstått en del uheldige omstendigheter som har gjort at jeg har begynt igjen.

Jeg vil gjerne spille på lag med dem jeg har i behandlingsapparatet. Det er viktig for meg.

'' Jeg har prøvd perioder uten, men da har det oppstått en del uheldige omstendigheter som har gjort at jeg har begynt igjen.

''

Så det er "uheldige omstendigheter" og ikke manglende medisinering som da har gjort deg dårlig?

Skrevet

''Du har mulighet til å være med på å regulere dosen (og medikamentet) og dersom dette har pågått over lang tid, hvorfor har dere ikke sett hvordan du fungerer uten eller med en noe redusert dose?''

Godt spørsmål.

Jeg føler ikke at jeg når helt frem med de tankene jeg har om saken. Jeg har prøvd perioder uten, men da har det oppstått en del uheldige omstendigheter som har gjort at jeg har begynt igjen.

Jeg vil gjerne spille på lag med dem jeg har i behandlingsapparatet. Det er viktig for meg.

''Godt spørsmål.

Jeg vil gjerne spille på lag med dem jeg har i behandlingsapparatet. Det er viktig for meg.''

Jeg tenker at det er en videns forskjell mellom å seponere og å redusere på AP. Dersom du gjentatte ganger har forsøkt å trikse & mikse med medikamenter på egenhånd forstår jeg at din behandler er noe mindre lydhør ang dette. Disse uheldige omstendighetene du nevner får meg til å stusse, jeg har hørt slike unnskyldninger før. Mye av det du skriver og beskriver er som tatt ut av læreboken, det betyr ikke at det ikke trenger å være sant, jeg vil bare du skal være klar over det. Det som ofte er problemet med å slutte på denne typen medikamenter er at neste dårlige periode ikke nødvendigvis står å banker på døren umiddelbart, når du da opplever at du har det stabilt og har seponert alt har du lite å stille opp med når psykosen melder seg.

Skrevet

Rent logisk har du ingen mulighet til å vite at det er medisinene som skaper disse problemene. Hvordan kan du vite at det ikke er psykoselidelsen, eller at noen har forgiftet deg gjennom maten, eller at du ikke tåler stråling fra mobiltelefonen, eller at du bor i en bolig med stråling fra grunnen, eller at du har en eller annen uoppdaget sykdom, eller at det er den store mengden storker i Danmark eller lamaer i Norge som skaper de plagene du mener skyldes medikamentene?

Jeg må innrømme at jeg føler meg noe latterliggjort i dine forsøk på å understreke det såkalte "retnings-problemet" i mine slutninger. Hvorfor må du bruke storker og lamaer til det?

Det jeg skriver handler enkelt forklart om at de ubehagelige virkningene jeg normalt har som medisinert, forsvinner når jeg er uten medisiner.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg føler meg noe latterliggjort i dine forsøk på å understreke det såkalte "retnings-problemet" i mine slutninger. Hvorfor må du bruke storker og lamaer til det?

Det jeg skriver handler enkelt forklart om at de ubehagelige virkningene jeg normalt har som medisinert, forsvinner når jeg er uten medisiner.

''Det jeg skriver handler enkelt forklart om at de ubehagelige virkningene jeg normalt har som medisinert, forsvinner når jeg er uten medisiner.''

Hvorfor har du da startet opp igjen med medikamenter flere ganger?

Skrevet

Jeg tror dessverre at jeg er overmedisinert. Jeg tror faktisk også at jeg bør kutte ut AP totalt. Det er virkelig ikke bra for meg. Det skader hjernen. Jeg kjenner det ganske tydelig.

Hva er det som gjør at et hvert menneske som går på AP blir ”mistenkeliggjort” som manglende sykdomsinnsikt når de rapporterer om tydelige skader og bivirkninger? Hvorfor blir vår vurdering trukket i tvil?

Fordi jeg har redusert hukommelse så klarer jeg ikke å argumentere, og å få frem at dette virkelig ikke er bra for meg. Før klarte jeg å diskutere og å holde en klar tanke i hodet, nå er det som om setningen ”fader” ut.

Jeg har forsøkt Trilafon i mange år. Ble etter hvert stiv i leddene. Har siden det forsøkt nyere AP’er og landet på Zyprexa. Har gått opp mange kilo og er sliten i tide og utide. Har ikke ulvehunger slik mange på Zyrpexa har, men jeg er blitt så passiv og er ofte sulten.

Jeg er temmelig sikker på at dette ikke handler om sykdommen, men om høyst reelle virkninger av medisinene som er helseskadelige. Dette på bakgrunn av at jeg kjenner situasjonen før og etter.

Takk i alle fall for svar.

Jeg brukte masse anti psykotiske medisiner for en del år siden, og jeg rører de ALDRI igjen. Det er lett å overmedisinere folk når de først er i gang.

Skrevet

Takk for svar igjen!

Jeg merker en stinnhet i hodet, et indre trykk og en slags kjemisk smak. Men det er nå en side av saken, som jeg kanskje skulle klare å leve med.

Det riktig store problemet, og som jeg faktisk har fått gehør for i faglige kretser, er at de kognitive funksjoner kan påvirkes av psykofarmaka. For mitt vedkommende gjelder dette særlig hukommelse og evnen til å bevare oppmerksomhet samt å opprettholde fokus. Dette er ting jeg sliter mye med og som jeg er helt overbevist om at har med medisineringen å gjøre. Synd men sant.

Hadde det ikke vært for disse alvorlige og hemmende konsekvensene så hadde jeg ikke hatt motforestillinger. Jeg liker ikke å opponere slik som nå, men nå har det gått så langt at jeg må kjempe for forståelse og gehør.

'' Det riktig store problemet, og som jeg faktisk har fått gehør for i faglige kretser, er at de kognitive funksjoner kan påvirkes av psykofarmaka. For mitt vedkommende gjelder dette særlig hukommelse og evnen til å bevare oppmerksomhet samt å opprettholde fokus.''

Hvordan ble dine kognitive funksjoner da du sluttet med medisinene?

Gjest billo
Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste rart at du føler deg latterliggjort når jeg leser det frosken skriver til deg. Det er sikkert ett merkelig forsøk på å få deg til å se deg til å se at det er "psykosen" din (ikke at jeg vet om du har noen) som snakker og at medisinene er fullstendig uforskyldt i noe av det du føler. Og hun gjør det, i mine øyne, på en stygg måte.

Gjest Pilka
Skrevet

Det at du både tar medikamenter _og_ føler deg i dårlig form, innebærer ikke at medikamentene trenger å forårsake den dårlige formen.

Hvordan får du ditt resonnement til å henge sammen logisk?

Medikamenter trenger ikke å forårsake dårlig form, men de kan. Dette er et usikkert moment hos alle som tar medisiner. Jeg har erfart selv å bli bedre etter å ha sluttet med medisiner, men jeg er ikke bipolar eller schizofreni. Jeg må likevel leve en stund med usikkerheten om kraftig tilbakefall, og jeg vil da bebreide meg selv.

Gjest Pilka
Skrevet

Ja, jeg er redd for at det generelt skader hjernen. Jeg har innsett det, og mange andre har innsett det, og ønsker å slutte.

Jeg tror ikke medisiner skader hjernen mer enn sykdommen.

Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste rart at du føler deg latterliggjort når jeg leser det frosken skriver til deg. Det er sikkert ett merkelig forsøk på å få deg til å se deg til å se at det er "psykosen" din (ikke at jeg vet om du har noen) som snakker og at medisinene er fullstendig uforskyldt i noe av det du føler. Og hun gjør det, i mine øyne, på en stygg måte.

''Jeg synes ikke det er det minste rart at du føler deg latterliggjort når jeg leser det frosken skriver til deg. Det er sikkert ett merkelig forsøk på å få deg til å se deg til å se at det er "psykosen" din (ikke at jeg vet om du har noen) som snakker og at medisinene er fullstendig uforskyldt i noe av det du føler. Og hun gjør det, i mine øyne, på en stygg måte.''

Det er mye mulig at jeg var vel krass i min måte å uttrykke dette på. Det er allikevel slik at hver gang en person med en psykoselidelse velger å slutte med medisiner - og etter en stund blir dårligere - så rammes ikke bare personen selv, men også mennesker rundt dem. Det er slitsomt å være med på runde etter runde med medisinseponering; mange stiller indirekte store krav til sine omgivelser gjennom insisteringen på at de "vet" at de ikke trenger medisinene - og nettopp fordi det delvis er sykdommen som forårsaker den manglende realismen, så er heller ikke fullt ut legitimt å bebreide den som er syk. Dermed må man ofte bare stille opp og stille opp - inntil man går lei.

Skrevet

Med dette ønsker jeg å beklage mine uttalelser i går vedr. psykosepasienter og bruk av medisiner, da først og fremst AP.

Jeg ble provosert av linken NHD la ut, og det tok av for min del.

Jeg tenkte ikke på følgende av det jeg skrev; at det ville kunne oppfattes som en oppfordring til andre pasienter om å kutte ut medisinering. Jeg mener ikke å påvirke noen til å handle på tvers av gjeldende anbefalinger fra fagfolk.

Jeg sliter med å få det helt store overblikket, men burde holdt det for meg selv.

Jeg synes det er greit hvis webmaster velger å slette denne tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...