Gå til innhold

Motstand i terapien

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Hvis man er mye sint i terapien, kan det være at det ligger noe psykologiske greier i underbevissheten et sted, feks bitterhet fra fortiden som kommer frem på den måten? Eller er det bare tull og tøys?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er forskjellen på det du definerer som psykologiske greier og det du definerer som tull og tøys?

Gjest germinate
Skrevet

Hva er forskjellen på det du definerer som psykologiske greier og det du definerer som tull og tøys?

Jeg vet ikke, får ikke til å forklare det.

Gjest germinate
Skrevet

Skrevet

Det trenger ikke være noen av delene, det kan være at du (omsider?) har funnet et trygt sted du kan ta ut sinnet ditt. Det er ikke uvanlig å se blant mennesker som unnviker og unngår.

Skrevet

''Jeg vet ikke, får ikke til å forklare det.''

Siden du skiller mellom disse tingene, så har du vel en formening om hva forskjellen består av?

Gjest germinate
Skrevet

''Jeg vet ikke, får ikke til å forklare det.''

Siden du skiller mellom disse tingene, så har du vel en formening om hva forskjellen består av?

om det er jeg som er på bærtur

Gjest germinate
Skrevet

Psykologiske greier: noe om psykologi som jeg ikke har peiling på

Tull og tøys: om jeg er på bærtur (eller om det kan være noe i det)

Jeg vet ikke - og det var derfor jeg lurte.

Skjønner du meg mer nå?

Gjest germinate
Skrevet

Det trenger ikke være noen av delene, det kan være at du (omsider?) har funnet et trygt sted du kan ta ut sinnet ditt. Det er ikke uvanlig å se blant mennesker som unnviker og unngår.

Selv helt ubegrunnet sinne?

Skrevet

Selv helt ubegrunnet sinne?

På bakgrunn av de innleggene jeg har lest av deg de siste dagene så tolker jeg at dette sinnet har rot i den situasjonen du befinner deg i, og din måte å (kanskje) håndtere problemer/vansker på. La meg bare presisere at dette er en tolkning, hva som er fakta er det kun du som vet.

Gjest germinate
Skrevet

På bakgrunn av de innleggene jeg har lest av deg de siste dagene så tolker jeg at dette sinnet har rot i den situasjonen du befinner deg i, og din måte å (kanskje) håndtere problemer/vansker på. La meg bare presisere at dette er en tolkning, hva som er fakta er det kun du som vet.

''På bakgrunn av de innleggene jeg har lest av deg de siste dagene så tolker jeg at dette sinnet har rot i den situasjonen du befinner deg i, og din måte å (kanskje) håndtere problemer/vansker på''

Tenker du på at det er min måte å takle problemer på både i og utenfor terapirommet? Jeg er glad for å få feedback på dette, så det er greit at du hjelper meg med å prøve å tolke det

Gjest germinate
Skrevet

Men hvis man har mye undertrykt sinne i seg fra fortiden, kan dette utspille seg i terapien? Det er noe sånt jeg lurer på.. hvis du skjønner hva jeg mener...

Skrevet

Men hvis man har mye undertrykt sinne i seg fra fortiden, kan dette utspille seg i terapien? Det er noe sånt jeg lurer på.. hvis du skjønner hva jeg mener...

''Men hvis man har mye undertrykt sinne i seg fra fortiden, kan dette utspille seg i terapien? ''

Ja, helt klart. Fordi det er "trygt" der.

Gjest germinate
Skrevet

''Men hvis man har mye undertrykt sinne i seg fra fortiden, kan dette utspille seg i terapien? ''

Ja, helt klart. Fordi det er "trygt" der.

Ok. Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takker og bukker.

Skrevet

''På bakgrunn av de innleggene jeg har lest av deg de siste dagene så tolker jeg at dette sinnet har rot i den situasjonen du befinner deg i, og din måte å (kanskje) håndtere problemer/vansker på''

Tenker du på at det er min måte å takle problemer på både i og utenfor terapirommet? Jeg er glad for å få feedback på dette, så det er greit at du hjelper meg med å prøve å tolke det

''Tenker du på at det er min måte å takle problemer på både i og utenfor terapirommet? Jeg er glad for å få feedback på dette, så det er greit at du hjelper meg med å prøve å tolke det''

Eg undras :-) I hvertfall med hva du har skrevet og hva jeg har lest. Nå vet jeg at du består av langt mer enn noen få innlegg på dol, men jeg lurer på det. Jeg tolker kun, jeg vet ikke. Det er ikke uvanlig at mennesker som kanskje unnviker og unngår litt mer enn normalen tar ut sinne og frustrasjon på trygge steder.

Gjest germinate
Skrevet

''Tenker du på at det er min måte å takle problemer på både i og utenfor terapirommet? Jeg er glad for å få feedback på dette, så det er greit at du hjelper meg med å prøve å tolke det''

Eg undras :-) I hvertfall med hva du har skrevet og hva jeg har lest. Nå vet jeg at du består av langt mer enn noen få innlegg på dol, men jeg lurer på det. Jeg tolker kun, jeg vet ikke. Det er ikke uvanlig at mennesker som kanskje unnviker og unngår litt mer enn normalen tar ut sinne og frustrasjon på trygge steder.

Ok. Takk :-)

Gjest jommen
Skrevet

Man kan bli sint i terapien hvis man snakker om et tema man ikke har forsonet seg med eller vil forsvare seg mot å innse eller forholde seg til. Det kan være noe pågående eller noe gammelt.

Skrevet

Psykologiske greier: noe om psykologi som jeg ikke har peiling på

Jeg vet ikke - og det var derfor jeg lurte.

Skjønner du meg mer nå?

''Psykologiske greier: noe om psykologi som jeg ikke har peiling på

''

Jeg lurer på om grunnen til at du forsøker å etablere et slikt skille, er at du lurer på om du selv har "skyld" for motstanden eller om det den forårsakes av noe som ligger utenfor din kontroll?

Gjest germinate
Skrevet

''Psykologiske greier: noe om psykologi som jeg ikke har peiling på

''

Jeg lurer på om grunnen til at du forsøker å etablere et slikt skille, er at du lurer på om du selv har "skyld" for motstanden eller om det den forårsakes av noe som ligger utenfor din kontroll?

Jeg spurte fordi jeg hadde psykologi som fag da jeg gikk på en skole. Slik jeg har forstått det så kan noen ting forklares med noe som ligger i underbevissheten vår og som vi ikke har kontroll over.

Jeg spurte ikke for å fordele skyld, men fordi jeg ønsket å forstå.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det - eller om jeg har forstått spørsmålet ditt riktig?

Gjest germinate
Skrevet

Man kan bli sint i terapien hvis man snakker om et tema man ikke har forsonet seg med eller vil forsvare seg mot å innse eller forholde seg til. Det kan være noe pågående eller noe gammelt.

Takk for svar. For meg virker dette også logisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...