Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Hadde en samtale med vikarpsykologen i dag (i går) og begrepet "å takle" kom opp. Hva vil det egentlig si å takle en vanskelig situasjon? Hvis man knapt legger merke til den, da er det vel ingen ting som skal takles heller? Hvis man klarer å legge bort bekymringen nesten med en gang? Hvis man grubler en stund, men ikke trenger hjelp? Hvis man trenger hjelp, men ikke klarer å be om hjelp? Hvis man ber om hjelp, men på feil sted? Hvis man snakker med familie eller venner om det? Hvis man starter i terapi? Hvis man blir lagt inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Hva vil det egentlig si å takle en vanskelig situasjon?'' Godt spørsmål. Å takle for meg er å gjøre noe konstruktivt ut av situasjonen, kort sagt. Jeg takler - Jeg akseptere at dette er vanskelig og jeg gjør mitt beste for å mestre den med den kunnskap og den livserfaring jeg har.

Det å "ikke takle" betyr at noe er større enn jeg klarer å mestre på egenhånd. Dersom jeg er i den situasjonen ville jeg trykket på pause, forsøkt å nøste opp i hvor det gikk galt, vurdert å be om hjelp fra noen som kunne se situasjonen utenfra og gitt meg et større perspektiv. Om jeg satt bom fast, -oppsøkt noen som jeg visste hadde kunnskap til å lose meg gjennom det som var vanskelig.

Jeg vet ikke om jeg svarte på det du spurte om, korriger meg isåfall gjerne.

Bella Dotte
Skrevet

''Hva vil det egentlig si å takle en vanskelig situasjon?'' Godt spørsmål. Å takle for meg er å gjøre noe konstruktivt ut av situasjonen, kort sagt. Jeg takler - Jeg akseptere at dette er vanskelig og jeg gjør mitt beste for å mestre den med den kunnskap og den livserfaring jeg har.

Det å "ikke takle" betyr at noe er større enn jeg klarer å mestre på egenhånd. Dersom jeg er i den situasjonen ville jeg trykket på pause, forsøkt å nøste opp i hvor det gikk galt, vurdert å be om hjelp fra noen som kunne se situasjonen utenfra og gitt meg et større perspektiv. Om jeg satt bom fast, -oppsøkt noen som jeg visste hadde kunnskap til å lose meg gjennom det som var vanskelig.

Jeg vet ikke om jeg svarte på det du spurte om, korriger meg isåfall gjerne.

Takk, jo, det var et godt svar. Det virker som skillet går mellom å "klare selv" og å be om hjelp. Det tror jeg er den vanligste oppfatningen. Men nå har jeg tenkt litt videre, og kommet fram til at det må bero på om man klarer å komme seg gjennom dette, at man ikke henger seg opp og ikke får gjort noe annet, setter livet på vent, eller slik du sier det - gjøre noe konstruktivt ut av situasjonen. Men du sier også at du trykker på pause, og det gjør man jo, man trenger tid for å områ seg i en vanskelig situasjon. Jeg tror en definisjon jeg kan slå meg til ro med, er at man er i stand til å ta i bruk egne og evt andres ressurser på en adekvat måte og i passende mengde. Hvor lang tid man trenger, er avhengig av mange faktorer. Det har ikke med moral å gjøre ;-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Har du vikarpsykolog også?

Hvordan holder su styr på alle disse menneskene?

Å takle vil vel si å beherske situasjoner, slik er fortballspiller er flink med å trikse med en ball er mennesker ulikt flinke til å håndtere vansker. Det er forskjellige ting som er vanskelig for mennesker fordi vi ikke er runde og nekle som en ball.

Man kan demred ikke lage noen fasit på at treffer du det problemet akkurat der med venstre tåspiss så går ballen i mål osv...

Skrevet

Takk, jo, det var et godt svar. Det virker som skillet går mellom å "klare selv" og å be om hjelp. Det tror jeg er den vanligste oppfatningen. Men nå har jeg tenkt litt videre, og kommet fram til at det må bero på om man klarer å komme seg gjennom dette, at man ikke henger seg opp og ikke får gjort noe annet, setter livet på vent, eller slik du sier det - gjøre noe konstruktivt ut av situasjonen. Men du sier også at du trykker på pause, og det gjør man jo, man trenger tid for å områ seg i en vanskelig situasjon. Jeg tror en definisjon jeg kan slå meg til ro med, er at man er i stand til å ta i bruk egne og evt andres ressurser på en adekvat måte og i passende mengde. Hvor lang tid man trenger, er avhengig av mange faktorer. Det har ikke med moral å gjøre ;-)

'' Det har ikke med moral å gjøre ''

Sikker?

Bella Dotte
Skrevet

'' Det har ikke med moral å gjøre ''

Sikker?

Da må vi diskutere: Hva er moral? Selvdisiplin? Evne til å sette andres behov foran sine egne? Hvor langt bør man gå i retning av selvutslettende?

Skrevet

Da må vi diskutere: Hva er moral? Selvdisiplin? Evne til å sette andres behov foran sine egne? Hvor langt bør man gå i retning av selvutslettende?

Ja hva er en moral, en god moral, i forhold til temaet vi er inne på (om jeg ikke nå skriver meg helt bort) vil jeg si er selvdisiplin, evnen til å "stå i det", ønsket om å faktisk klare dette selv (og om man ikke gjør det, hente inn hjelp fra andre kanter) og forsøke (om det er mulig) å hente noe nyttig ut av situasjonen, svært forenklet dette men du følger det sikkert. Du skriver at moral ikke har noe å gjøre med evnen til å takle, det var ihvertfall slik jeg tolket det. Her er jeg uenig. Moralen, i dette tilfellet, altså hvordan man møter vanskeligheter tror jeg har veldig mye å gjøre med evnen til å takle. Når det er sagt, det er absolutt ikke den eneste faktoren, men jeg tror ens egen evne og moral har svært stor betydning i møte med vanskeligheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...