Gå til innhold

Illeluktende ballesvette

Anbefalte innlegg

Gjest Smellyballs
Skrevet

Hei.. Da jeg var 19 år gammel (nå 39) så fikk jeg noe eksem lignende symptomer mellom venstre siden av pungen min og låret. Jeg visste ikke hva det var og bare lot dette være i mange måneder. Og jo lenger det gikk og jo større rød sirkel ble det mellom pungen og innsiden av låret. Inne i sirkelen så var det tørr og rødflammete hud og på yttersiden (sirkelen) så var det hissig rødt og kløe og små hvite blemmer.. Det ble bare større og større og så ille at jeg klødde jo rundt skrittet hele tiden og det virket ikke som det skulle gå vekk av seg selv heller, så jeg måtte spørre råd. Fikk da tips at det var en type eksem og at jeg måtte behandle det med kortisonkrem.. Det gjorde jeg og det gikk vekk ganske kjapt.. Men etter det så har den siden av pungen en veldig ekstrem illeluktende ballesvette. Nå har jeg hatt det problemet i 20 år og syns bare at det blir verre og verre.. Er det noen jeg kan gjøre mot den slags svettelukt.. Den andre siden av pungen og låret lukter så og si ingenting når jeg svetter der.. D.v.s at kun den siden hvor jeg har hatt eksem er det plagsomt lukt når jeg bare såvidt blir litt fuktig der.. Har prøvd med talkum men til ingen nytte.. Jeg kan komme ut av dusjen etter å skrubba og vaska meg der vel og lenge, så ti minutter etter jeg har kommet ut og sittet på sofaen så er lukta tilbake.. Hva kan jeg gjøre? Har du noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Jeg kan komme ut av dusjen etter å skrubba og vaska meg der vel og lenge, så ti minutter etter jeg har kommet ut og sittet på sofaen så er lukta tilbake..''

Du skal ikke skrubbe og vaske deg vel og lenge, det holder med forsiktig vask med en mild såpe (gjerne en intimsåpe), tørk forsiktig etterpå og klapp på litt potetmel. Ja, du leste riktig - om problemet er at det blir fuktig så er potetmel aldeles suverent og slår alle mulige former for talkum langt ned i støvlene!

Og du er sikker på at denne lukten er reell og ikke bare noe du tror? Ta deg en tur til lege eller hudlege kanskje?

Mandolaika
Skrevet

Egenbehandling er ofte vel og bra, men etter så lang tid ville jeg gått en tur til lege, evt. fått henvisning til hudlege.

Skrevet

''Jeg kan komme ut av dusjen etter å skrubba og vaska meg der vel og lenge, så ti minutter etter jeg har kommet ut og sittet på sofaen så er lukta tilbake..''

Du skal ikke skrubbe og vaske deg vel og lenge, det holder med forsiktig vask med en mild såpe (gjerne en intimsåpe), tørk forsiktig etterpå og klapp på litt potetmel. Ja, du leste riktig - om problemet er at det blir fuktig så er potetmel aldeles suverent og slår alle mulige former for talkum langt ned i støvlene!

Og du er sikker på at denne lukten er reell og ikke bare noe du tror? Ta deg en tur til lege eller hudlege kanskje?

Ja.. Tror ikke om jeg har skrubbet eller vasket meg lett gjør noe forskjell. Jeg har prøvd det meste, men jeg skal være ærlig at jeg ikke har prøvd potetmel. Men som sagt tidligere så har jeg brukt talkum. Pulver og denslags holder jo ikke i lengden uansett.. Håpet på et mer varig remedium. Og jeg skulle nok ha vært hos legen om det ja, men vi vet jo åssen det er... Jeg har ei kvinnelig lege og er vel ikke akkurat kjempe komfortabel med å presentere problemet mitt som ikke er noe kritisk problem, men som bare er personlig plagsom. Lukten er reell for på den andre siden av pung og lår er så og si luktfri.. Det er kun den siden som jeg har hatt eksem på det kommer lukt fra..

Gjest Hulderen
Skrevet

Ja.. Tror ikke om jeg har skrubbet eller vasket meg lett gjør noe forskjell. Jeg har prøvd det meste, men jeg skal være ærlig at jeg ikke har prøvd potetmel. Men som sagt tidligere så har jeg brukt talkum. Pulver og denslags holder jo ikke i lengden uansett.. Håpet på et mer varig remedium. Og jeg skulle nok ha vært hos legen om det ja, men vi vet jo åssen det er... Jeg har ei kvinnelig lege og er vel ikke akkurat kjempe komfortabel med å presentere problemet mitt som ikke er noe kritisk problem, men som bare er personlig plagsom. Lukten er reell for på den andre siden av pung og lår er så og si luktfri.. Det er kun den siden som jeg har hatt eksem på det kommer lukt fra..

Hvordan klarer du å kjenne at lukten kommer bare fra den ene siden? Med så kort avstand som det er mellom lårene?

Skrevet

''Og jeg skulle nok ha vært hos legen om det ja, men vi vet jo åssen det er... Jeg har ei kvinnelig lege og er vel ikke akkurat kjempe komfortabel med å presentere problemet mitt som ikke er noe kritisk problem, men som bare er personlig plagsom.''

Nå snakker du med et kvinnfolk her, og som kvinnfolk flest skrever jeg for legen minst hvert tredje år om ikke oftere - du får null medlidenhet på den fronten der gitt. ;o)

Skrevet

Hvordan klarer du å kjenne at lukten kommer bare fra den ene siden? Med så kort avstand som det er mellom lårene?

Joda Hulderen.. Jeg trenger bare å dra hånden over området å lukte på hånden etterpå. Når jeg drar hånden på den siden hvor jeg ikke har hatt eksem, så lukter det så og si ingenting, men når det blir gjort på den siden der jeg har hatt eksem.. Der er det en skjemmende lukt..

Gjest Smellyballs
Skrevet

''Og jeg skulle nok ha vært hos legen om det ja, men vi vet jo åssen det er... Jeg har ei kvinnelig lege og er vel ikke akkurat kjempe komfortabel med å presentere problemet mitt som ikke er noe kritisk problem, men som bare er personlig plagsom.''

Nå snakker du med et kvinnfolk her, og som kvinnfolk flest skrever jeg for legen minst hvert tredje år om ikke oftere - du får null medlidenhet på den fronten der gitt. ;o)

Neida Lillemus.. Jeg er ikke etter noe medlidenhet i det hele tatt. Jeg bare nevnte grunnen hvorfor jeg ikke var hos legen med det.

Håpet på å få et svar som ville hjelpe meg her da, før jeg må nok ta det opp med legen min. Er ikke sikkert om jeg klarer det.. Hvis jeg skal ta det opp med henne så vil det være i forbindelse med noe annet og da vil det være lett å ombestemme seg når hun sitter rett foran meg.

Skrevet

Neida Lillemus.. Jeg er ikke etter noe medlidenhet i det hele tatt. Jeg bare nevnte grunnen hvorfor jeg ikke var hos legen med det.

Håpet på å få et svar som ville hjelpe meg her da, før jeg må nok ta det opp med legen min. Er ikke sikkert om jeg klarer det.. Hvis jeg skal ta det opp med henne så vil det være i forbindelse med noe annet og da vil det være lett å ombestemme seg når hun sitter rett foran meg.

Er det så vanskelig å gå til legen og si at du plages med et utslett nedentil? Legen ser slikt omtrent hver eneste dag vet du. :o) Så mann deg opp og bestill time i dag - og ikke snakk om noe annet, det er dette problemet som er saken i den kommende timen. Lykke til! :o)

Skrevet

Er det så vanskelig å gå til legen og si at du plages med et utslett nedentil? Legen ser slikt omtrent hver eneste dag vet du. :o) Så mann deg opp og bestill time i dag - og ikke snakk om noe annet, det er dette problemet som er saken i den kommende timen. Lykke til! :o)

Bare for å opplyse det igjen.. Jeg har ikke utslett der nå. Jeg hadde det for mange år siden. Nå plages jeg med at det lukter fra der det tidligere har vært utslett..

Skrevet

Bare for å opplyse det igjen.. Jeg har ikke utslett der nå. Jeg hadde det for mange år siden. Nå plages jeg med at det lukter fra der det tidligere har vært utslett..

Ikke for å være ekkel, men mann deg opp og gå til legen. Det er 20 år siden du hadde utslett, og du plages nå med sjenerende lukt fra dette området.

Hva er verst av å gå til legen og få klarhet i dette, og å fortsatt gå og lure på dette og i tillegg plages med noe så sjenerende nedentil?

Skrevet

Men hvis denne svetten virkelig plager deg så mye som du gir uttrykk for her så er det jo greit å ta seg en tur til legen og evt. få en salve til å smøre på? Hydrokortison kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...