Gå til innhold

kuttet av meg fingertuppen

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei

jeg kuttet av meg fingertuppen for noen timer siden, det er blod over min arm og mine klær og jeg får de ikke av, jeg har hylt og grått fordi da jeg så alt blodet ble jeg redd. og da jeg så fingertuppen ble jeg hysterisk.

Nå sa legevakten til min mann at jeg skulle klemme den på plass, det har jeg gjort, dette kan ikke syes. men så kan jeg jo ikke klemme på den for da henger tuppen fast i den andre fingeren, det er jo så klissete.

saken nå er at jeg skjelver og rister dvs jeg fryser, jeg har derfor tatt på meg jakke, skjerf og tøfler, likevel skjelver jeg,. min mann sier dette er psykisk.

jeg er svært lei meg nå det ser ikke bra ut for den venstre lillefingeren min, den ser død ut og jeg gråt enda mer når jeg tenkte at jeg kanskje må leve resten av mitt liv uten lillefingertupp. jeg som sjelden gråter høyt, gråt høyt med lyd, så jeg rett og slett selv ble forbauset over all lyden.

kan noen fortelle meg hva som er sjansen for at denne misfargede lillefingertuppen min vil få liv igjen eller vokse ut. det er jo grusomt, jeg er så så så lei meg nå.

og hvorfor skjelver jeg så tennene klaprer litt, jeg er jo iskald inni meg.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

26

• Mandolaika

5

• Bella Dotte

4

• jubalong70

2

jubalong70
Skrevet

Har du vært på legevakten?

Hvis tuppen ikke kan sys på igjen, så må du nok innse at du får en litt kortere lillefinger fra nå av.

Hvis du ikke har vært på legevakten selv, så forsøk å klem tuppen på plass, ha en fuktig klut over, og dra dit.

Du må uansett få plastret/bandasjert såret skikkelig.

Føler med deg :(

Madelenemie
Skrevet

Har du vært på legevakten?

Hvis tuppen ikke kan sys på igjen, så må du nok innse at du får en litt kortere lillefinger fra nå av.

Hvis du ikke har vært på legevakten selv, så forsøk å klem tuppen på plass, ha en fuktig klut over, og dra dit.

Du må uansett få plastret/bandasjert såret skikkelig.

Føler med deg :(

hei

takk.

det skjedde da jeg skulle kutte en stor melon, min mann var dratt på jobb, men ringte fra bilen legevakten de sa de ikke gjorde noe med avkuttet fingertupp, den skulle bare klemmes på.

men det ser kvalmende ut og jeg tenkte som deg at det må vel bandasjeres,

de sa skulle holde hånd over hjertenmivå, og komme for å få sprøyte, men sprøyte trenger jeg ikke,

men hvorfor fryser jeg sånn

takk for medfølelsen, jeg kommer vel over denne sorgen, men det gikk nå opp for meg hvor mye mine kroppsdeler betyr for meg, ja siden jeg hylte så høyt i redsel for å miste den.

jeg skrek rett og slett nesten meg selv inn i ørene.

jeg skulle møte bella dotte i dag, men nå er jeg jo syk.

Bella Dotte
Skrevet

hei

takk.

det skjedde da jeg skulle kutte en stor melon, min mann var dratt på jobb, men ringte fra bilen legevakten de sa de ikke gjorde noe med avkuttet fingertupp, den skulle bare klemmes på.

de sa skulle holde hånd over hjertenmivå, og komme for å få sprøyte, men sprøyte trenger jeg ikke,

takk for medfølelsen, jeg kommer vel over denne sorgen, men det gikk nå opp for meg hvor mye mine kroppsdeler betyr for meg, ja siden jeg hylte så høyt i redsel for å miste den.

Jeg har ringt med Legevakten, og de sier at hvis det bare er tuppen og ikke noe ben, så syr de ikke. Men du bør komme deg til legevakt og få bandasjert. Det høres ut som du er i sjokk. Jeg skal sjekke om noen kan hente deg eller komme hjem til deg. Klarer du det?

Madelenemie
Skrevet

Jeg har ringt med Legevakten, og de sier at hvis det bare er tuppen og ikke noe ben, så syr de ikke. Men du bør komme deg til legevakt og få bandasjert. Det høres ut som du er i sjokk. Jeg skal sjekke om noen kan hente deg eller komme hjem til deg. Klarer du det?

hei!

nei nei ingen må komme hjem til meg, jeg liker ikke besøk.

men jeg kan evt dra dit for å få bandasje, men siden jeg har sluttet å blø og fingeren sitter der på toppen, rød og blå og hvit, så er det mulig man gjør slikt selv.

halve fingeren hang altså på, jeg dyttet den ene biten på plass helt til den satt fastklistret i den andre, det var da jeg ble litt desperat.

jeg er litt roligere nå som det ikke pipler mer blod ut. istad sluttet det å blø. så plutselig begynte det igjen og da ble jeg jo redd.

Madelenemie
Skrevet

hei

nå vet jeg at du er en ekte venn siden du gjorde dette for meg, veldig snilt, tusen takk:)

Bella Dotte
Skrevet

hei!

nei nei ingen må komme hjem til meg, jeg liker ikke besøk.

men jeg kan evt dra dit for å få bandasje, men siden jeg har sluttet å blø og fingeren sitter der på toppen, rød og blå og hvit, så er det mulig man gjør slikt selv.

halve fingeren hang altså på, jeg dyttet den ene biten på plass helt til den satt fastklistret i den andre, det var da jeg ble litt desperat.

jeg er litt roligere nå som det ikke pipler mer blod ut. istad sluttet det å blø. så plutselig begynte det igjen og da ble jeg jo redd.

Har du kuttet gjennom beinet?

jubalong70
Skrevet

hei

takk.

Grunnen til at du fryser er nok at du har fått sjokk - og det er ikke så rart.

Det er lurt å holde fingeren over hjertehøyde, for da er det mindre blod som kommer ut.

Jeg ser at Bella Dotte prøver å organisere litt slik at du kommer deg på legevakta - det er bra.

Det er rart med den kroppen vår. Som regel tar vi den for gitt, men når vi mister noe av den, eller mister en funksjon så merker vi hvor viktig den er - hele kroppen vår.

Samtidig er det viktig å huske på at vi kan leve veldig gode liv selv om kroppen ikke er helt hel.

Håper du kommer deg til lege og får bandasjert fingertuppen din.

Sender deg en klem, og håper du får litt varme i kroppen igjen.

Madelenemie
Skrevet

Har du kuttet gjennom beinet?

hei

nei, bare tuppen, sånn at den liksom hang ned, så dyttet jeg den opp, det er fingerputen min, det var en skråskjæring på ca 45 grader hvis fingeren står loddrett. dette fordi jeg skar melon.

Nå sa de at man får kjøpt stropsutstyr på apoteket så jeg pakker inn hånden og drar dit nå.

Bella Dotte
Skrevet

hei

nei, bare tuppen, sånn at den liksom hang ned, så dyttet jeg den opp, det er fingerputen min, det var en skråskjæring på ca 45 grader hvis fingeren står loddrett. dette fordi jeg skar melon.

Nå sa de at man får kjøpt stropsutstyr på apoteket så jeg pakker inn hånden og drar dit nå.

Jeg håper du lar noen se på den for deg. Tror det bør renses.

Madelenemie
Skrevet

Grunnen til at du fryser er nok at du har fått sjokk - og det er ikke så rart.

Det er lurt å holde fingeren over hjertehøyde, for da er det mindre blod som kommer ut.

Jeg ser at Bella Dotte prøver å organisere litt slik at du kommer deg på legevakta - det er bra.

Det er rart med den kroppen vår. Som regel tar vi den for gitt, men når vi mister noe av den, eller mister en funksjon så merker vi hvor viktig den er - hele kroppen vår.

Samtidig er det viktig å huske på at vi kan leve veldig gode liv selv om kroppen ikke er helt hel.

Håper du kommer deg til lege og får bandasjert fingertuppen din.

Sender deg en klem, og håper du får litt varme i kroppen igjen.

Hei

Takk

Ja bella dotte er nok det man kaller en ekte venn, slik omtanke som hun har.

nå drar jeg til apoteket og kjøper stripsutstyr, jeg kan vise fingeren til dem, jeg bare pakker inn hånden sånn at ikke andre mennesker blir kvalme.

kanskje jeg kan bruke et håndkle

de sa jeg kunne komme til fastlegen også, men nå har jeg ikke vondt mer

husk da på å ikke ta dine kroppdeler for gitt, det gjorde jeg, nå vet jeg hva selv fingertuppene betyr for meg, det er jo en erfaring.

Madelenemie
Skrevet

Jeg håper du lar noen se på den for deg. Tror det bør renses.

hei

jeg skal oppdatere deg, jeg drar nå, nå fryser jeg mindre, kanskje det er omtanken som varmer meg.

Bella Dotte
Skrevet

hei

jeg skal oppdatere deg, jeg drar nå, nå fryser jeg mindre, kanskje det er omtanken som varmer meg.

Kjære deg :-) Lykke til!

Mandolaika
Skrevet

Stakkars deg, skjønner godt at du fikk sjokk.

Fingertuppene betyr mer enn man skulle tro for en ja, håper du får ordnet dette på beste måte. Sender deg masse trøsteklemmer.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Da jeg kom på apoteket nå for å kjøpe strips sa de at det var helt feil av legevakten at en slik avkuttet finger skal stripses på selv. Den skulle vært legebehandlet sa de.

Til slutt var det 3 farmasøyter som så på fingeren og de sa at mindre kutt kan stripses ikke en fingertupp.

Jeg kjøpte nå stripsutstyr og kompress, nå har jeg ordnet med det selv, jeg har ikke vondt mer, men tenker på den der feilinformasjonen, nå tenker jeg det er for sent hva angår fingertuppen min.

Kanskje er jeg heldig at den setter seg fast igjen som de sa. Det er også en fare for at den ikke gror på plass.

Madelenemie
Skrevet

Stakkars deg, skjønner godt at du fikk sjokk.

Fingertuppene betyr mer enn man skulle tro for en ja, håper du får ordnet dette på beste måte. Sender deg masse trøsteklemmer.

Hei!

Takk for omtanken. Det kan hende jeg mister fingertuppen så jeg er litt lei meg, men siden jeg ikke har vondt er det bedre nå.

Nå krysser jeg fingrene.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Da jeg kom på apoteket nå for å kjøpe strips sa de at det var helt feil av legevakten at en slik avkuttet finger skal stripses på selv. Den skulle vært legebehandlet sa de.

Til slutt var det 3 farmasøyter som så på fingeren og de sa at mindre kutt kan stripses ikke en fingertupp.

Jeg kjøpte nå stripsutstyr og kompress, nå har jeg ordnet med det selv, jeg har ikke vondt mer, men tenker på den der feilinformasjonen, nå tenker jeg det er for sent hva angår fingertuppen min.

Kanskje er jeg heldig at den setter seg fast igjen som de sa. Det er også en fare for at den ikke gror på plass.

Jeg reagerte også på det legevakten sa. Hadde jeg vært deg så hadde jeg dratt rett til fastlegen, umiddelbart. Det er ikke sikkert det er for sent å redde finger tuppen.

Skrevet

Hvis den var helt kuttet av hadde det neppe noen hensikt å klemme den på igjen. Nei, den kommer ikke til å gro ut på nytt, men såret vil dekkes av hud. Jeg synes du skal få en lege til å se på det, i dag.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg klippet av meg fingertuppen for mange år siden, og den er helt fin i dag. Men jeg synes som andre at du skal kontakte fastlegen din - idag...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Nå vet ikke hvor stor del av fingertuppen din som er borte , men jeg kuttet av en bit av pekefingertuppen min en gang. Det var vondt, men jeg gjorde ikke annet enn å sette på plaster. Jeg satte ikke tuppen på plass igjen, men likevel ser jeg ingen forskjell på fingertuppene mine nå. Den er blitt som før.

Men det kan jo tenkes at du mistet en større del av den enn det jeg gjorde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...